Mitel is in exclusieve onderhandelingen met Atos voor de overname van Unify, de Unified Communications and Collaboration (UCC) en Communication and Collaboration Services businesses (CCS) van de Atos-groep. De voorgenomen transactie is afhankelijk van de raadpleging van de relevante werknemersvertegenwoordigingen en andere gebruikelijke wettelijke goedkeuringen, en zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 worden afgerond. Atos nam Unify in 2015 over van een investeerder en Siemens, die het in 2008 had opgericht als leverancier van geïntegreerde communicatieoplossingen.
De verwachte deal vergroot Mitel’s klantenbestand tot meer dan 75 miljoen gebruikers in meer dan 100 landen en breidt Mitel’s wereldwijde kanaalgemeenschap uit tot meer dan 5.500 partners
Daarnaast betekent dat het uitbreiden van het product- en dienstenportfolio, versterkt het oplossingen voor marktsegmenten en biedt onmiddellijke diepgang voor zakelijke klanten
Samen vormen Mitel en Unify een prominente UC-leider in Noord- en Zuid-Amerika en Europa, met een gezamenlijk klantenbestand van meer dan 75 miljoen gebruikers in meer dan 100 landen en een channel van meer dan 5.500 wereldwijde partners. De voorgestelde transactie zou ook het bereik en de organisatorische schaal van Mitel aanzienlijk vergroten en leiden tot hogere wereldwijde inkomsten en winstgevendheid
Management
Tarun Loomba, president en chief executive officer van Mitel, wordt daarbij president en chief executive officer van de gecombineerde onderneming. Andere leden van het managementteam zullen tijdens de afrondingsperiode uit beide bedrijven worden gekozen.
“De UC-industrie biedt vandaag de dag aanzienlijke mogelijkheden om te groeien door middel van fusies en overnames, die goed aansluiten bij de strategie en expertise van Mitel”, aldus Mitel president en CEO Tarun Loomba. “De toevoeging van Unify’s portfolio, partners en talent zou Mitel’s schaal en aanbod aanzienlijk uitbreiden, waardoor we samen klanten nog meer keuze en flexibiliteit kunnen bieden gedurende de gehele levenscyclus van hun zakelijke communicatie.”
“Unify en Mitel hebben beide een diepe erfenis in de communicatiemarkt die is gecentreerd rond de behoeften van de klant en een kanaalgedreven go-to-market-strategie”, zegt Marcus Hänsel, chief executive officer van Unify bij Atos. “Mitel’s toewijding aan UC, erfgoed van succes en ervaring met het integreren van complementaire wereldwijde bedrijven geeft ons veel vertrouwen in onze toekomst samen.”
Strategische zet
De voorgestelde transactie versnelt Mitel’s vermogen om strategisch in te spelen op de veranderende communicatiebehoeften van wereldwijde bedrijven met een nog breder aanbod van on-premises, hybride, private cloud en binnenkort ook enterprise managed services. Volgens industrieanalisten zal UC in de nabije toekomst voor veel bedrijven het voorkeursmodel blijven en deze transactie zal Mitel beter positioneren om aan deze vraag te voldoen.
“De vraag naar UC is wereldwijd enorm en vol potentieel”, zegt Zeus Kerravala, oprichter en hoofdanalist van ZK Research. “Deze aankondiging maakt dat nog interessanter door de gecombineerde Mitel-Unify-organisatie in een overtuigende positie te plaatsen om te profiteren van de marktkansen die voor ons liggen. De complementaire sterke punten van Mitel’s expertise in het middensegment en Unify’s succesvolle Enterprise Managed Services business zullen Mitel een zeer concurrerende optie maken voor organisaties in het middensegment.”
Met de voorgenomen transactie verwerft Mitel de spraakplatforms, samenwerkings- en contact center-producten, het apparaat- en eindpuntportfolio en het bijbehorende intellectuele eigendom van Unify. Unify brengt ook een Managed Services-bedrijf met een bewezen staat van dienst in het helpen van bedrijfsorganisaties bij de digitale transformatie van hun communicatieomgeving, een toevoeging die Mitel’s vermogen om UC-klanten keuze te bieden verder zou versterken. Samen zijn Mitel en Unify ook goed gepositioneerd om tegemoet te komen aan de behoeften van klanten in belangrijke verticale sectoren zoals de gezondheidszorg, de publieke sector, de horeca en de financiële dienstverlening, met complementaire verticale ervaring, integraties en producten.
Twee marktleiders die hun krachten bundelen creëren aanzienlijke waarde voor alle belanghebbenden
Het gecombineerde bedrijf zou de operationele schaal, het portfolio, het geografische bereik, de go-to-market middelen en het financiële profiel hebben om de UC-ervaring voor klanten sneller en effectiever te moderniseren dan beide bedrijven alleen zouden kunnen.
Mitel en Unify delen een gemeenschappelijke, kanaalgedreven go-to-market-aanpak die zeer geschikt is om het succes voor kanaalpartners te stimuleren. Partners krijgen een breder portfolio van producten en diensten waarmee ze hun klanten de flexibiliteit kunnen bieden om het communicatiemodel van hun voorkeur te kiezen, en meer wereldwijde middelen om de algehele partnerervaring te ondersteunen.
“De waarde die deze deal creëert voor klanten, partners, investeerders en werknemers is opwindend”, aldus Loomba. “Mitel en Unify’s channel partner communities vertegenwoordigen een schat aan expertise die beschikbaar is om klanten vooruit te helpen bij hun streven naar effectievere communicatie en samenwerking, met name in deze nieuwe wereld van hybride werk. Samen zouden onze portfolio’s en kanaalgemeenschap klanten overal in staat stellen om communicatie te benutten op manieren die hun behoeften het beste ondersteunen en hen helpen te bloeien.”