Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie BE»Minder filialen, en toch stijgen in de Belgische winkelvestigingen Top 100, hoe kan dat?
    Connexie BE

    Minder filialen, en toch stijgen in de Belgische winkelvestigingen Top 100, hoe kan dat?

    15 februari 20243 Min leestijd
    Minder-filialen-Proximus
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Ondanks dat de top drie ongewijzigd blijft ten opzichte van 2023, kent de Top 100* en voornamelijk de top tien, opmerkelijke veranderingen in de ranglijst met meeste verkooppunten (vkp). Opvallend is dat de veranderingen in de ranglijst niet worden  veroorzaakt door een groei van filialen bij ketens, maar juist door de afname van aantal filialen. De reden voor de verschuivingen is dat het aantal filialen van de ene keten sterker afneemt dan het aantal filialen van de ander. Zo stijgt Leonidas ondanks een afname van vijf verkooppunten van positie 14 naar 9. Van alle ketens die dit jaar of vorig jaar in de top tien stonden zijn alleen Aldi (+ 1 filiaal) en bpost (+ 2 filialen) minimaal gegroeid. De verkooppunten van de overige ketens in de top tien zijn afgenomen. Proximus daalde zes plekken naar 54 met 129 vestigingen. Orange verloor 7 verkooppunten, houdt er nog 105 over op plek 76. Excellent Electro zien we op plek 62 met 119 verkooppunten.

    Sterke afname van aantal bankkantoren

    De sterkste afname zien we dit jaar bij ING (- 103 verkooppunten), daar neemt het aantal verkooppunten al sinds de start van onze Top 100 (vkp) af. ING is hierdoor zijn plek in de top tien verloren. Nog steeds wordt de top tien verkooppunten gedomineerd door banken. Ondanks de afname van het aantal filialen bij alle bank formules valt het op dat België nog steeds bijna vier keer zoveel (3.171) bankfilialen heeft dan buurland Nederland (807). We zien dat steeds meer bankzaken online gaan en deze digitale trend blijft doorzetten. Daardoor is ook te verwachten dat de daling van filialen de komende jaren blijft doorzetten.

    Top 100 winkelformules Locatus

    Woonzaken bestormen de Top 100 in winkelmeters
    In de Top 100 winkelvloeroppervlakte (WVO) zien we vier nieuwe nieuwkomers. Drie van de vier nieuwe binnenkomers zijn woonzaken die zich richten op de inrichting van woningen, (Verbeckmoes (64), Desco (78) en Juntoo (91)).

    Nieuwe nummer 1 van Nederland komt de Belgische Top 100 binnen

    Albert Heijn is al jaren te vinden in onze Top 100 (WVO), maar dit jaar betreden zij voor het eerst de Top 100 (vkp). Dit is het resultaat van gestage groei en door afname van het aantal filialen van andere ketens.

    Wanneer er gekeken wordt naar winkelvloeroppervlakte zien we dit jaar een nieuwe nummer 1 in de Top 100 (WVO): Aldi. Voorheen had Carrefour Market de leiding op basis van WVO, maar sinds de overdracht van een groot aantal filialen vorig jaar aan Intermarché is Carrefour gezakt naar positie drie. Door deze overdracht heeft Aldi de koppositie in de Top 100 (WVO) overgenomen en heeft Intermarché positie tien van Ikea overgenomen. De top tien (WVO) wordt nu met acht van de tien ketens nog sterker gedomineerd door supermarktformules.

    *De Top 100 is een ranking op basis van verkooppunten per winkelformule (vkp) en winkelvloeroppervlakte (WVO).

    Lees hier over dat telefoonwinkels steeds minder prominent worden in winkelstraten

    Gerelateerd

    Vorige artikelRelaxter op vakantie met eSIM
    Volgende artikel Uber gaat bestellingen Mediamarkt Duitsland binnen 90 minuten leveren

    Gerelateerde berichten

    Belgisch Distributeur en fulfilment partner BMS neemt Schuurman Consumentenelektronica over

    Belgisch distributeur en fulfilment partner BMS neemt Schuurman Consumentenelektronica over

    MediaMarkt lanceert Marketplace in België

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!