Ondanks dat de top drie ongewijzigd blijft ten opzichte van 2023, kent de Top 100* en voornamelijk de top tien, opmerkelijke veranderingen in de ranglijst met meeste verkooppunten (vkp). Opvallend is dat de veranderingen in de ranglijst niet worden veroorzaakt door een groei van filialen bij ketens, maar juist door de afname van aantal filialen. De reden voor de verschuivingen is dat het aantal filialen van de ene keten sterker afneemt dan het aantal filialen van de ander. Zo stijgt Leonidas ondanks een afname van vijf verkooppunten van positie 14 naar 9. Van alle ketens die dit jaar of vorig jaar in de top tien stonden zijn alleen Aldi (+ 1 filiaal) en bpost (+ 2 filialen) minimaal gegroeid. De verkooppunten van de overige ketens in de top tien zijn afgenomen. Proximus daalde zes plekken naar 54 met 129 vestigingen. Orange verloor 7 verkooppunten, houdt er nog 105 over op plek 76. Excellent Electro zien we op plek 62 met 119 verkooppunten.
Sterke afname van aantal bankkantoren
De sterkste afname zien we dit jaar bij ING (- 103 verkooppunten), daar neemt het aantal verkooppunten al sinds de start van onze Top 100 (vkp) af. ING is hierdoor zijn plek in de top tien verloren. Nog steeds wordt de top tien verkooppunten gedomineerd door banken. Ondanks de afname van het aantal filialen bij alle bank formules valt het op dat België nog steeds bijna vier keer zoveel (3.171) bankfilialen heeft dan buurland Nederland (807). We zien dat steeds meer bankzaken online gaan en deze digitale trend blijft doorzetten. Daardoor is ook te verwachten dat de daling van filialen de komende jaren blijft doorzetten.
Top 100 winkelformules Locatus
Woonzaken bestormen de Top 100 in winkelmeters
In de Top 100 winkelvloeroppervlakte (WVO) zien we vier nieuwe nieuwkomers. Drie van de vier nieuwe binnenkomers zijn woonzaken die zich richten op de inrichting van woningen, (Verbeckmoes (64), Desco (78) en Juntoo (91)).
Nieuwe nummer 1 van Nederland komt de Belgische Top 100 binnen
Albert Heijn is al jaren te vinden in onze Top 100 (WVO), maar dit jaar betreden zij voor het eerst de Top 100 (vkp). Dit is het resultaat van gestage groei en door afname van het aantal filialen van andere ketens.
Wanneer er gekeken wordt naar winkelvloeroppervlakte zien we dit jaar een nieuwe nummer 1 in de Top 100 (WVO): Aldi. Voorheen had Carrefour Market de leiding op basis van WVO, maar sinds de overdracht van een groot aantal filialen vorig jaar aan Intermarché is Carrefour gezakt naar positie drie. Door deze overdracht heeft Aldi de koppositie in de Top 100 (WVO) overgenomen en heeft Intermarché positie tien van Ikea overgenomen. De top tien (WVO) wordt nu met acht van de tien ketens nog sterker gedomineerd door supermarktformules.
*De Top 100 is een ranking op basis van verkooppunten per winkelformule (vkp) en winkelvloeroppervlakte (WVO).
Lees hier over dat telefoonwinkels steeds minder prominent worden in winkelstraten