Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Featured»Met SuperVision biedt KPN Partner Network de perfecte beheer omgeving voor een MSP
    Featured

    Met SuperVision biedt KPN Partner Network de perfecte beheer omgeving voor een MSP

    8 maart 20248 Min leestijd
    Mitchell & Fabio
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    ‘SuperVision’, ‘Golden Master’, ‘community driven roadmap’. Even lijkt het alsof we in een serieuze science fiction film zijn beland. Maar we bevinden ons toch echt op het hoofdkantoor van KPN Partner Network in Ede. En hier is de toekomst voor MSP Nederland al werkelijkheid geworden met de recente introductie van SuperVision, zo horen we van Mitchell Schimmer en Fabio van der Burg. Ze vertellen over de nieuwste beheertool die het de MSP een flink stuk makkelijker gaat maken met het organiseren van de Microsoft 365-omgeving bij hun klanten.

    Even naar het begin, wát is SuperVision nu eigenlijk. Zoals gezegd betreft het een beheertool, waarmee de MSP vanuit een blauwdruk, de zogeheten Golden Master, heel snel een volledige klantomgeving kan instellen. Die blauwdruk leg je bij elke nieuwe klant over de bestaande situatie heen, waardoor je snel imperfecties kunt signaleren of klant specifieke aanpassingen kunt doen.

    Snelheid en gemak

    Mitchell Schimmer, Manager Portfolio Cloud, Workplace & Security: “De dienst zorgt voor verregaande controle over Microsoft klantomgevingen en stelt de MSP in staat om snel te reageren op risico’s. Het automati- seert veelvoorkomende werkzaamheden, ondersteunt bij het verhogen van de veiligheid van werkplekken, en helpt te voldoen aan steeds strengere wetgeving. SuperVision vergelijkt continue al jouw klant- omgevingen met jouw gewenste ideale Microsoft configuratie, ook wel de Golden Master genoemd. Met SuperVision zie je dus direct of en waar de werkplekken bij een klant hiervan afwijken.Hierdoor kan de MSP met dezelfde hoeveelheid mensen, meer klanten efficiënter en op een hoger serviceniveau bedienen.” Het mooie is ook de verregaande integratie met het bestaande platform OneBase. Hiermee kan de partner én ook de eindklant al hun telecom, IT en securitydiensten configureren en beheren.

    Tekort aan personeel en kennis

    Mitchell vervolgt: “Net als veel innovaties bij KPN Partner Network is het ontstaan vanuit de vraag; hoe kunnen we het nog makkelijker maken voor onze partners en daarnaast waarde toevoegen aan hun aanbod?
    We zagen een paar jaar terug het probleem om goed personeel te werven opdoemen. Daarnaast zag je dat de originele telecompartners opschoven naar het IT-domein. Maar in feite waren ze daar vaak qua kennis en menskracht nog niet helemaal klaar voor. Daarbij was de grootste bottleneck voor vrijwel alle partners de vraag hoe grip te krijgen en te houden op het beheer van hun klantomgevingen. Als MSP met tientallen of honderden klanten, hoe houd je al die omgevingen veilig en zorg je dat de juiste policies actief staan? Dus hoe kunnen we dat via tooling eenvoudiger maken, zoals we dat bij telecom doen?

    Niveau verbeteren

    Als je vervolgens een kijkje achter de schermen van SuperVision neemt, kun je moeilijk om het enthousiasme van Fabio van der Burg heen. Uitgerust met zo’n 36 Microsoft certificaten kent hij vrijwel alle hoeken
    en gaten en vooral ook de valkuilen van de Microsoft omgeving. Als Technisch Consultant voor SuperVision in het team Business Development is het zijn taak om partners mee te nemen in de nieuwe beheertool. “Met Supervison maak je een blauwdruk van hoe je wenst dat die werkplekken bij een klant er in een Microsoft omgeving uit moeten zien. Zeg maar

    een tenant van Microsoft voor al je klanten. Dat noemen wij een Golden Master. SuperVision legt vervolgens automatisch jouw Golden Master en klantomgevingen tegen elkaar aan. En kijkt dan waar overlap is en waar verschillen of afwijkingen zitten. Bij geen afwijkingen zie je groene vinkjes en dan is de nieuwe omgeving snel klaar. Een afwijking kan iets zijn wat wel in mijn blauwdruk zit, maar niet in de klantomgeving. Het is direct inzichtelijk waar een afwijking zit zodat ik niet alle portalen van Microsoft langs moet om de afwijking te vinden. Ik kan dat met een klik bijwerken in die klantomgeving. Dat scheelt mij qua beheer als IT’er heel veel werk.”

    Voorbeelden

    Fabio noemt als voorbeeld de MS Authenticator die gebruikt kan worden voor MFA om veilig in te loggen. “Als je dit hebt ingericht voor een klant kan het alsnog gebeuren dat door omstandigheden een medewerker
    bij de klant het in de configuratie uitzet. Je bent daar niet direct van op
    de hoogte maar jouw klant is wel gelijk een stuk minder veilig aan het werk. Met SuperVision zie je dit gelijk en is het binnen een handomdraai hersteld. En als de klant van de blauwdruk wil blijven afwijken, ook als je de mogelijke gevolgen hiervan hebt uitgelegd, dan leg je deze afspraak met de klant in SuperVision vast. Zo heb je in 1 omgeving een goed totaal overzicht.” “De partner blijft altijd in controle. Hij bepaalt. Misschien dat

    je in die klantomgeving bewust iets even uitzet. Bijvoorbeeld wanneer je Bitlocker niet aan kunt zetten omdat er nog oude laptops in gebruik zijn. Dat biedt bovendien een mooie gelegenheid om met die klant in gesprek te gaan over de volgende stap en mogelijk een upsell: wil je veilig werken, dan moet je misschien toch eens nieuwe laptops gaan kopen.”

    Integratie met OneBase

    Uniek is ook de integratie met OneBase. Fabio: “Daar zit voor mij de meeste toegevoegde waarde. Als MSP heb je met OneBase al je beheer- zaken bij elkaar. Of het nu gaat om cloud-, security- en telecomdiensten, of een domeinnaam. Hier heb je alle diensten en al je beheer op één plek. Daar zit natuurlijk heel veel waarde in. Zo willen we OneBase de komende jaren verder uitbouwen tot hét partnerportaal waar jij als partner al jouw cloud-, werkplek-, security- en telecomdiensten kunt bestellen, leveren en beheren. Daarnaast weet de partner en de eindklant zich verzekerd van een superveilige omgeving. De gehele OneBase omgeving voldoet aan onze superstrenge KPN Security Policy en wordt hierop regelmatig getoetst.”

    Partners enthousiast

    Partners reageerden positief tijdens de launch eerder dit jaar, stelt Mitchell. “Ze herkennen het probleem binnen hun organisatie en zien de waarde van de tool voor henzelf. Het wekt ook vertrouwen dat we de tool samen met een partner hebben gebouwd.” SuperVision is een joint venture

    van KPN met het Veghelse Supervison. “Samen met negen ontwikkel- partners is de laatste anderhalf jaar de ontwikkeling van de tool tot stand gekomen. Het is ook echt mede door MSP’s ontwikkeld. Daardoor zie je dat het heel goed aansluit bij veel van de behoeften van hun collega’s. Het wordt ook bij ons de Community Driven Roadmap genoemd. Dus kom jij met een idee waarvan je denkt dat het je repeterende werkzaam- heden in Microsoft configuraties zou kunnen verbeteren, dan is het fijn dat we zelf onze eigen ontwikkelkracht hebben. Dus wij hoeven niet te wachten op ontwikkeling of een goedkeuring of iets dergelijks. Nee, het gaat zo verschrikkelijk snel. Er zit daarnaast ook een dedicated team bij het OneBase platform die specifiek ervoor zorgen dat het in de front-end goed bruikbaar is, en het er meteen staat. Er is één keer in de twee weken een grote feature update. Maar als er met spoed nog iets extra’s aangemaakt moet worden, dan wordt dat gewoon direct uitgevoerd.”

    Cross-sell- en uitbreidmogelijkheden

    Mitchell ziet duidelijk twee soorten klanten, de brownfield situatie van IT-partners die al een tool hebben, maar vaak gefragmenteerd ingericht.

    En de greenfield omgeving van telecom-partners die richting IT willen bewegen. “Die kunnen vanaf blanco starten en het in één keer goed neerzetten.” Fabio vult aan: “Die greenfield-partner die naar IT wil bewegen kan bij zijn klant heel snel die cross-sell doen nu. Hij heeft
    maar één iemand nodig die een goede architect is voor de Golden Master en twee personen die het dashboard inrichten. Dat zorgt
    ervoor dat zij heel snel kunnen versnellen op hun huidige base via een mooie cross-sell. Voor partners die een telecomklant hebben waar ze Microsoft werkplekken kunnen toevoegen, is dat top. Voor de traditionele IT-partners met veel kennis over de werkplek zien wij dat zij niet zo’n grote base hebben. Ze hebben vaak een aantal grotere klanten waar ze alles goed hebben ingericht. Maar dit kost ze veel tijd en ze hebben dan niet de capaciteit om verder op te kunnen schalen naar nog meer klanten. Dus voor hen is het meer een tool om de verbreding op te zoeken. Door efficiënter te werken met behoud van kwaliteit, komt ruimte voor nieuwe klanten. Eerder kon hij één klant onboarden en deed daar vier weken over. Nu kan hij dat rustig in een korte tijd bij elkaar laten klikken door iemand die meer op de achtergrond zit.”

    Roadmap

    De tooling van SuperVision richt zich nu vooral op de digitale werkplek. Voorlopig is de nieuwe tool nog lang niet uitontwikkeld. De zogenaamde community driven roadmap vermeldt voor de komende maanden uit- breidingen met Exchange, SharePoint en Teams, plus een uitbreiding van het Risk Center, waaronder met NIS-2, app registrations, non-compliant devices en dergelijke. Fabio: “We hebben natuurlijk in OneBase een hele mooie inrichting hoe je je Teams telefooncentrale straks in kan richten. Dan zou het wel zo handig zijn dat je een standaard configuratie al meteen kan pushen. Dan hoef je dat niet meer telkens apart in te richten. Daarnaast zullen we rapportages gaan toevoegen, die inzicht geven in de veiligheid en compliance. Ook voor de eindklanten, we merken dat die meer inzichten willen hebben. En als partner kun je daar weer goed over adviseren. Als partner wordt je dan van reactief – reageren als er wat stuk is – meer proactief, zo van; ik zie hier een trend, mogelijk kunnen we daar wat mee. Of dat je bij de klant kunt aangeven in hoeverre hij NIS- compliant is.” Kortom, SuperVision is here to stay, benadrukt Mitchell
    tot slot. “We blijven hierin investeren. Dat is belangrijk voor de partners om te weten.”

    Gerelateerd

    Vorige artikelHet zit er weer op
    Volgende artikel Kantoorruimte huren als online ondernemer? Dit is waarom!

    Gerelateerde berichten

    odido martijn teekens

    Odido en cyan maken cybersecurity toegankelijk voor het mkb

    Orange Business richt divisie op voor defensie en nationale veiligheid

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!