Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Mobility»Mensen in de sector niet verbaasd
    Mobility

    Mensen in de sector niet verbaasd

    5 december 20184 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Drie spelers
    In het persbericht zegt Søren Abildgaard, ceo T-Mobile Nederland, de telecommarkt ‘verder openbreken en de klant een beter alternatief bieden voor het duopoli van KPN en VodafoneZiggo. Dat heeft veel te lang vrij spel gehad, ten koste van de klant.’ Deze overname impliceert het ontstaan van  een derde telecomgigant en een terugkeer naar een markt met drie mobiele aanbieders. Of de klant daar echt beter van wordt, is de vraag. Dat was ook de conclusie in een kritisch rapport van de Europese Commissie dat de goedgekeurde overnames van Telfort (door KPN) en Dutchtone (door T-Mobile) tegen het licht hield. Om dat ’triopolie’ te doorbreken kregen nieuwkomers bij de frequentieveiling van 2012 meer ruimte. Dat leidde in 2013 tot de komst van Tele2.  Het is in dit licht wel een redelijk absurd gegeven dat Tele2 ontzettend veel moeite en geld heeft geïnvesteerd om bestaande klanten uit het MVNO tijdperk van het T-Mobile netwerk naar het eigen VOLTE op 4G te trekken. De relatie tussen de twee operators was volgens de wandelgangen in de afgelopen jaren verre van gezellig. Ook waren een aantal T-Mobile coryfeeën neergestreken bij Tele2. ‘Die zijn weer heim ins Reich’, was dan ook een veel gehoorde grap.   

    Reacties
    Met het oog op deze geschiedenis zou een goedkeuring van deze overname een ‘rare boodschap zijn aan de markt’, zegt analist Tim Poulus van Telecompaper in een blog. ‘De overheid haalt dan feitelijk bakzeil.’ Toch is de kans op groen licht groot, denkt de analist. ‘Tele2 weet niet winstgevend te worden, dat is niet houdbaar.’ ‘Het is moeilijk om je in te vechten in de verzadigde en uniforme telecommarkt’, aldus de analist. ‘Iedereen biedt hetzelfde aan voor relatief lage prijzen. Het is moeilijk om te onderscheiden. Dat wordt concurreren achter de komma.’ Bovendien hebben alle telecombedrijven het zwaar, zo blijkt uit een recente kwartaalrapportage van Telecompaper. De gezamenlijke omzet in het derde kwartaal is met 7,9 procent gedaald naar 1,11 miljard euro. De krimp zal de komende jaren aanhouden, is de verwachting. Vanuit Connexie vinden we het al jaren een treurige situatie dat onze operators niet veel verder komen dan alleen maar te concurreren op prijs. Tele2 had hilarische campagnes, maar feitelijk maar met één kernboodschap: kom naar ons wat we zijn schandalig goedkoop.  Echt heel sterk was dat niet, zeker niet in het licht van rode cijfers die dientengevolge geschreven werden.

    Reacties sectorgenoten
    In de sector gonst het in de uren en dagen na deze overname van de geruchten en van de reacties in alle toonaarden.  In tegenstelling tot de algemene opinie zijn er binnen de sector wel geluiden te horen waarin de dalende prijzen als negatief worden gezien. ‘Misschien dat het ontstaan van evenwicht in de oligopolie de prijsdaling gaat stoppen’, is een reactie van iemand die bij een operator werkt.  In de vaste telefonie, breedband en TV is de prijsdaling nooit echt aan de orde geweest. Daar lijken Ziggo en KPN goed te beseffen dat een prijsoorlog in niemands belang is. Tele2 is met triple-pakketten wel goedkoper, maar ook niet heel erg veel. Ook waren er in de sector veel mensen die zich afvroegen wat er met het netwerk van Tele2 gaat gebeuren. Tenminste.. als dat al te koop komt. Dat is nog even de vraag.  De namen van een aantal MVNO’s die geïnteresseerd zouden zijn doen de ronde. Meest gehoorde namen zijn Lebara en Lyca. Maar een u-bocht van Carlos Slim is ook mogelijk. Ook BT, Orange Vimpelcom of de russen achter Truphone zouden Nederland binnen kunnen komen. En wat doet KPN in dat licht dan met een Spaans sprekende Italiaan aan het hoofd? Is in die context een sidestep die gemaakt wordt. Gaat dat toch nog een overname worden van KPN door Telefonica? Deutsche telecom is nu wel definitief uit beeld. Feit is dat het niet makkelijk zal zijn winst te maken voor de eventuele nieuwe eigenaar van het Tele2 4G netwerk. Lyca heeft een eigen operator-code in huis en een bestaande base, waarmee direct de kosten op wholesale bespaard kunnen worden. Al met al is het gevoel dat de operatorwereld steeds meer gaat bestaan uit wereldspelers die niet veel anders kunnen zijn dan dumn pipes. En dan moet de e-sim nog lekker van de grond komen. Dat gaat weer een grotere druk geven op de prijzen. ‘Connectiviteit is als water uit de kraan geworden.’ Dat lijkt allemaal goed nieuws voor de consument. Maar als het straks zo ver ten koste gaat van de winstgevendheid van de sector. En als daarmee investeringen in nieuwe netwerken en technologie in het geding komen. Wat dan? Is iedereen dan nog steeds zo happy?  Dat lijkt moeilijk vol te houden.  ‘Telefoneren mag als primaire levensbehoefte best weer wat duurder worden.’

    Gerelateerd

    Vorige artikel‘Tele2 kan niet zelfstandig overleven in Nederland’
    Volgende artikel Partners van dean one krijgen met Mobile Wholesale unieke toegang tot @Work-portfolio T-Mobile

    Gerelateerde berichten

    Gatehouse-Satcom

    Gatehouse Satcom en Druid Software gaan samenwerken om satellietcommunicatie te verbeteren

    CapX Nederland neemt voorsprong met unieke oplossing; Private 4G en 5G Radio in één

    CapX Nederland neemt voorsprong met unieke oplossing; Private 4G en 5G Radio in één

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!