Zeven procent van de Nederlandse huishoudens verwacht het tv-abonnement op te zeggen ergens in de komende twee jaar. Het overgrote deel behoudt echter het abonnement van zijn huidige tv-aanbieder. De voornaamste reden is dat zij naar live tv willen blijven kijken. Ondanks de opkomst van on demand diensten, de populariteit van videoplatforms zoals YouTube en het gebruik van de functies van interactieve tv blijft live tv kijken de meest populaire vorm van videoconsumptie voor de gemiddelde Nederlander. Live tv via een OTT (over-the-top, ofwel via internet)-abonnement kijken is slechts beperkt mogelijk. Het afgelopen jaar zijn zowel KPN als T-Mobile met dergelijke abonnementen gestopt.
Netflix en Videoland blijven groeien
On demand-diensten Netflix en Videoland blijven groeien in Nederland. Sinds de introductie in september 2013 is Netflix nog elk kwartaal gegroeid, al vlakt de groeicurve de laatste kwartalen wat af. Het Nederlandse Videoland zit nog vol in een sterke groeifase en laat na een wat vlakke start inmiddels ook al acht kwartalen op rij een groei zien.
Het Amerikaanse Amazon Prime Video, dat sinds 2016 actief is in Nederland, speelt vooralsnog geen grote rol in het Nederlandse on demand-landschap. Hetzelfde geldt voor meer niche-spelers zoals Cinetree, Eurosport Player, Lebara Play, Lyca TV en MUBI.
Programma gemist meest populaire iTV-optie
Bijna driekwart van Nederlandse huishoudens geeft aan interactieve (iTV)-opties te hebben via hun tv-aanbieder. Zo kijkt ruim een derde van de huishoudens wel eens een programma via de Programma Gemist-optie van hun interactieve tv-abonnement van bijvoorbeeld KPN of Ziggo.
Op korte afstand volgen qua gebruik het pauzeren van live tv en het opnemen van tv programma’s. Minder populair zijn het kopen van een film of serie via de mediaspeler van de tv-aanbieder. Opvallend is ten slotte dat KPN-klanten over het algemeen vaker toegang hebben tot de interactieve opties en hier ook meer gebruik van maken dan Ziggo-klanten.
Vorige artikelAlcatel presenteert Alcatel 1X en 1C
Volgende artikel Onwetendheid bij retailers over kosten IT-infrastructuur