Waar veel branchegenoten bij MCS nog denken aan een gerenommeerd distributeur van oplossingen voor private netwerken en IoT, positioneert de onderneming zich anno 2025 nadrukkelijk als solution provider. Niet alleen producten leveren, maar complete, veilige en toekomstbestendige oplossingen uitrollen voor partners en hun klanten. Met een vernieuwd managementteam zet MCS koers richting het 30-jarig jubileum in 2027. We spreken daarover met managing director Bas Piek en met de nieuwe aanwinsten in het MT: Rick Braams (Head of Operations) en Martijn Claassen (Head of Sales). Samen met de vertrouwde kracht Jean-Philippe Aerts (Head of Product Management en jarenlang verantwoordelijk voor de Belgische markt) vormen zij het management team dat MCS klaarstoomt voor de volgende fase.
Bas Piek vat de historie van MCS kort samen
“De afgelopen 27 jaar hebben John van Nijnatten, Martin Wildeboer en later ook Jan van Rossum MCS vormgegeven. Met het recente vertrek van Jan, na 18 jaar trouwe dienst, ontstond de kans om de organisatie opnieuw te positioneren. We zijn onderdeel geworden van Addtech, een grote Europese groep met meer dan 150 bedrijven in Noord-Europa, en hebben in 2024 de antenne- en kabelfabrikant DDS overgenomen. Dat gaf ons de ruimte en slagkracht om door te groeien.”
En doorgroeien betekent een propositie als solution provider voor de partners. “Van hardware en connectiviteit tot veilig beheer, controle, management en service. Daarmee ontzorgen we partners en zorgen we dat hun eindoplossingen écht toekomstbestendig zijn.”
Nieuw managementteam, vertrouwde koers
Doorgroeien betekent ook versterking van het Management Team, zo stelde Bas als voorwaarde bij zijn benoeming tot MD. Rick Braams kwam in februari aan boord als Head of Operations. Met 25 jaar ervaring in industriële automatisering, vaak bij klanten die MCS bedient, herkent hij direct veel van de vraagstukken van klanten. “Wat me bij MCS opviel”, vertelt hij, “is dat de klant altijd voorop staat. Die mindset willen we verder professionaliseren. Niet alleen kwaliteit leveren, maar zorgen dat ook onze processen en structuren stevig genoeg zijn. Mijn doel is simpel: ‘first time right’ werken en continu verbeteren. Daarin neem ik graag het Kaizen-principe mee: kleine stappen zetten om verspilling te elimineren en samenwerking te versterken.”
In juli sloot Martijn Claassen aan als Head of Sales. Met 30 jaar saleservaring bij onder andere KPN, Telfort en British Telecom, herkent hij het momentum: “MCS is duidelijk een bedrijf in transitie. De basis is sterk: een betrokken team en veel kennis. Om de stap van distributeur naar solution provider te maken, moeten we ook de salesaanpak professionaliseren. Dat betekent niet alleen verkopen, maar vooral luisteren, verdiepen en adviseren. Sales is geen eiland, het raakt de hele organisatie.” Daarbij is het salesteam volop in ontwikkeling, zo kwam er in de week van het interview weer een salesman bij.
België liep voorop als solution provider
Jean-Philippe Aerts, al ruim 20 jaar verbonden aan MCS, heeft een sleutelrol gespeeld in de uitbouw van MCS in België en Luxemburg. “De Belgische markt vroeg altijd al meer service, meer betrokkenheid”, legt Aerts uit. “Klanten verwachten daar een hogere mate van ontzorging. In feite liepen we in België al vooruit op de transitie die MCS nu in Nederland doormaakt: van distributeur naar solution provider.”
Jean-Philippe ziet duidelijke verschillen tussen beide markten. “In Nederland werkt men vaker met resellers en system integrators die losse componenten samenstellen. In België wordt juist vaker gevraagd om een complete oplossing. Daarin vervult MCS vaak een centrale rol – van product tot connectiviteit en integratie.” Volgens MD Bas Piek komt die ervaring nu ook goed van pas in Nederland. “Die opgebouwde expertise zetten we nu breder in. Nederlandse partners vragen steeds vaker om totaaloplossingen die direct aansluiten op hun primaire processen.”
Ontwikkelingen rond IoT en private netwerken
Draadloos, op afstand aansturen, werken met partnerships, zomaar wat veranderingen die Martijn momenteel ziet. Immers, de markt waarin MCS opereert verandert zo snel dat het zelfs als specialist hard werken is om de ontwikkelingen bij te houden. IoT groeit explosief, en bedrijven zijn steeds afhankelijker van remote beheer en connectiviteit. “Of het nu gaat om een zonnepark dat moet worden uitgeschakeld bij negatieve terugleverprijzen, of een verkeerssysteem dat storingsvrij moet draaien: connectiviteit is een primair proces geworden”, legt Bas uit.
Daar komt security bij: “Met nieuwe regelgeving zoals NIS2 en securityrisico’s neemt de druk op bedrijven toe. Niemand wil dat een waterpompstation of een zonnepark gehackt wordt. Wij leveren daarom samen met onze partners niet alleen gecertificeerde hardware, maar ook de dienstverlening, veilige verbindingen en het beheer eromheen. Dat maakt ons uniek.”
Daarnaast zorgt de komst van 5G ook bij private netwerken voor grote veranderingen. Daar zit je altijd in het primaire proces. “Met 5G kun je veel meer: real-time video, AR-toepassingen, slimme brillen. Maar de keuze tussen 4G en 5G is geen simpele. Koop je nu een 4G-router, of investeer je in een 4G/5G-oplossing die over zeven jaar nog relevant is? Dat soort vraagstukken.”
Over tien jaar…
Die toekomstvraag hoort uiteraard bij Bas. “Dat is een lastige”, glimlacht hij, “want technologie verandert razendsnel. Wat we nu belangrijk vinden, kan over tien jaar verouderd zijn. Daarom kijken wij altijd vooruit, samen met partijen als TNO en de TU Delft, en in samenwerkingen als RailFieldLab 5G, Do IoT Fieldlab en FNS. Zij helpen ons die horizon te zien. Of het nu gaat om 6G, nieuwe positioneringstechnieken zonder GPS, of machine-to-machine communicatie op 5G: wij brengen dat perspectief vandaag al in bij onze klanten.”
Toch durft hij een wens uit te spreken: “Ik hoop dat we over tien jaar nog steeds met dit team samenwerken en dat we oplossingen hebben gerealiseerd die impact maken. Waar we nu staan? Een leuk bedrijf met een hele stevige basis in kennis, en oplossingsvermogen. Over tien jaar zijn we nog altijd dé partner voor bedrijven die IoT en private netwerken veilig en schaalbaar willen inzetten.”
Wat mogen partners en klanten verwachten?
Martijn: “Partners zullen merken dat we relaties verdiepen. Niet één contactpersoon, maar bredere verbindingen. En we blijven adviseren over nieuwe ontwikkelingen. Wat klanten en partners vooral gaan merken, is dat we meer vragen stellen. Niet om eigenwijs te doen, maar om zeker te zijn dat we de juiste oplossing bieden. Soms is dat even kritisch, maar altijd met respect voor de partner en gebruiker. Bovendien professionaliseren we door: dit jaar willen we onze ISO- en NIS-certificeringen afronden. Daarmee laten we zien dat we niet alleen in woorden, maar ook in daden klaar zijn voor de toekomst.”
“Vanuit mijn rol als Head of Product Management werk ik aan de vertaalslag van marktbehoeften naar concrete oplossingen”, voegt Jean-Philippe toe. “Dat gaat over technologie, maar ook over marktoplossingen, regelgeving en security. Met name wetgeving zoals NIS2 en de aankomende CRA-wetgeving vragen om visie én praktische tools. Die vertaalslag willen we voor onze partners maken.”
MCS 4.0
MCS evolueert van distributeur naar solution provider, van hardware naar oplossingen. Van losse componenten naar veilige, complete ketens. Een transitie die past bij een bedrijf dat al bijna drie decennia meegroeit met de markt. Zoals Bas het verwoordt: “Onze rol is klanten helpen vooruit te kijken. Niet alleen de oplossing voor vandaag, maar ook die voor over vijf of tien jaar. Dáár ligt de kracht van MCS. De expertise van Jean-Philippe bijvoorbeeld is van grote waarde voor onze langetermijnstrategie”, aldus Piek. “Zijn ervaring in het bouwen van end-to-end proposities is precies wat partners nu van ons vragen.”
Die blik vooruit betekent ook investeren in kennis en samenwerking. MCS zoekt nadrukkelijk de verbinding met kennisinstellingen, fieldlabs en brancheorganisaties. Niet om technologie om de technologie, maar om partners en gebruikers te laten profiteren van de nieuwste inzichten. Een concreet voorbeeld is de introductie van C-RAN, een oplossing waarmee bedrijven meteen een toekomstbestendig 4G/5G-netwerk neerzetten. Het toont hoe MCS partners helpt keuzes te maken die niet alleen nu, maar ook in 2032 nog waardevol zijn.
Tegelijkertijd blijft de menselijke maat belangrijk. “We willen een betrouwbare partner zijn die meedenkt, ook als dat betekent dat we kritisch doorvragen of een alternatief aandragen”, besluit Bas. “Die mentaliteit sluit aan bij de wens van steeds meer bedrijven om niet alles zelf te doen, maar juist te vertrouwen op een partner die de markt kent, de risico’s overziet en verantwoordelijkheid neemt.”


