De wereldwijde markt voor unified communications en collaboration (UC&C) zal naar verwachting in 2024 een omzet van $ 69,1 miljard bereiken, een stijging van 7,5% vergeleken met 2023, volgens een nieuw rapport van International Data Corporation ( IDC ). Tijdens de prognoseperiode 2023-2028 zal de UC&C-markt naar verwachting een iets lagere samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 5,7% doormaken om in 2028 $ 85 miljard te bereiken.
“De UC&C-markt is volwassen geworden nadat bedrijven de afgelopen jaren aanzienlijk hebben geïnvesteerd om de veranderde werkomgeving aan te pakken”, aldus Jitesh Gera , research manager, Unified Communications and Collaboration bij IDC. “Bovendien heeft de drukke UC&C-markt veel oplossingen naar commoditisering geleid. AI verandert het spel echter volledig en brengt een nieuwe golf van nieuwe en gedifferentieerde mogelijkheden die waarschijnlijk meer investeringen zullen aantrekken in de komende jaren, aangezien bedrijven strijden om verbeterde productiviteit van werknemers en betere klantbetrokkenheid.”
Als we kijken naar de belangrijkste technologiesegmenten van de UC&C-markt, waren de twee softwaresegmenten — UC-samenwerking (vergadersoftware zonder spraaktelefonie-abonnementen) en unified communications as a service (UCaaS) (vergadersoftware inclusief spraaktelefonie-abonnementen) — goed voor het grootste deel van de wereldwijde marktomzet (89% in 2023). Hun aandeel zal naar verwachting verder stijgen, aangezien de groei in de hardwaresegmenten (IP-telefonie en enterprise videoconferencing-systemen) negatief wordt in de prognoseperiode. Ondertussen wordt voorspeld dat het UC-samenwerkingssegment de algehele markt zal overtreffen met een CAGR van 7,6% over vijf jaar.
Microsoft bleef de wereldwijde UC&C-markt leiden met een marktaandeel van 44,7% op basis van omzet in Q1 2024. Zoom en Cisco volgden op afstand met respectievelijk een marktaandeel van 6,4% en 5,5%. De rest van de markt is grotendeels gefragmenteerd met verschillende kleinere spelers die zich voornamelijk richten op specifieke verticale sectoren of kleine en middelgrote bedrijven (MKB’s) in hun focusgebieden.
Een van de drijfveren achter de adoptie van UC&C is de voortdurende introductie van mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie (AI) in UC&C-oplossingen. Dit omvat AI-gebaseerde videoconferentie- en telefonieoplossingen die de productiviteit helpen verbeteren, evenals mogelijkheden die de bedrijfsresultaten voor werknemers en klanten verbeteren. IDC verwacht ook dat cloudgebaseerde UC&C-implementaties in de loop van de tijd zullen toenemen en on-premises implementaties zullen vervangen naarmate de beveiliging en gegevensintegriteit blijven verbeteren. En de integratie van UC-oplossingen met contactcenterplatforms zal doorgaan, aangezien kopers hun technologiestacks willen vereenvoudigen en hun administratieve last willen verminderen om te werken met enkele, uniforme aanbieders van UC-, CC- en CPaaS-mogelijkheden.
IDC definieert unified communications and collaboration (UC&C) als een gebundelde, geïntegreerde UC/UCaaS en UC collaboration solution stack die een geavanceerde telefonieoplossing kan bevatten die geïntegreerd is met messaging (d.w.z. e-mail, spraak en fax), instant messaging (IM) of chat, presence en conferencing platforms voor webconferencing, audioconferencing en/of videoconferencing. Deze platforms omvatten doorgaans ook de creatie van teams/kanalen voor op toegang gebaseerde communicatie en kennisdeling, plus hulpmiddelen zoals digitale whiteboards, schermdeling, live polls/enquêtes, vragen en antwoorden (Q&A’s) en mogelijkheden voor het plannen van vergaderingen. Naast de softwaregebaseerde platforms die deze communicatie faciliteren, omvat de UC&C-markt de primaire hardware die deze communicatie mogelijk maakt, waaronder desktop IP-telefoons, videoconferencing-eindpunten bestaande uit geïntegreerde camera- en microfoonsystemen en multipoint control units (MCU’s) die meerdere gebruikers en apparaten in één netwerk overbruggen. Deze UC&C-oplossingen kunnen worden geleverd via on-premises infrastructuur of via een publieke/private cloud op basis van een service.
Het IDC-rapport, Worldwide Unified Communications and Collaboration Forecast, 2024-2028 (Doc #US50898624), biedt een prognose van de belangrijkste technologische marktsegmenten die het wereldwijde unified communications and collaboration ecosysteem vormen. Het rapport onderzoekt ook marktdrivers en -remmers, evenals belangrijke marktontwikkelingen. Voor een diepere blik op de concurrerende UC&C-markt biedt een recente IDC MarketScape een beoordeling van 14 UC&C-platformleveranciers. De Worldwide Quarterly Unified Communications and Collaboration Tracker duikt dieper in de historische en voorspelde gegevens over de UC&C-markt, opgesplitst naar technologiesegmenten, geografieën en leveranciers.