De wereldwijde markt voor kantoorheadsets kende vorig jaar een volumegroei van 27%. Dit blijkt uit een nieuw marktrapport over de markt voor Office-Based Headsetsvan Futuresource Consulting.
Zoals blijkt uit het onderzoek van Futuresource, heeft Jabra zijn wereldwijde leiderspositie in 2020 geconsolideerd, met bijzonder sterke prestaties in EMEA en APAC, gesteund door zijn reputatie op het gebied van innovatie en hoogwaardige apparaten. Poly nam wereldwijd de tweede plaats in, met een achterstand van ongeveer acht procent op Jabra, maar met een dominante positie in Noord- en Zuid-Amerika. In termen van volume bleven EPOS en Logitech strijden om de derde positie.
Oorzaken
Het meest recente rapport van Futuresource Headsets onthult dat deze marktstijging werd aangedreven door een reeks factoren, waarvan de meeste voortkwamen uit de. Bedrijven legden gedurende de COVID-19 pandemie sterk de nadruk op videoconferenties, aangezien veel kantoormedewerkers overschakelden op thuiswerken en samenwerken op afstand. De versnelde uitrol van unified communications-platforms oefende ook opwaartse druk uit op de headset-markt, wat bijdroeg aan de uitzonderlijke marktgroei.
Tekort aan aanbod dwingt klanten naar low-end headsets
“Overweldigend succes kan vaak leiden tot tekorten”, zegt Alistair Johnston, Head of Collaboration bij Futuresource Consulting, “Door de snelle toename van de vraag ontstond er een gebrek aan producten in het middensegment. En dat dreef eindgebruikers in de richting van goedkopere headsets in het lagere segment, waardoor de gemiddelde prijs per product met ongeveer 8% daalde.”
Als gevolg daarvan domineerden de producten van minder dan $60 de markt in 2020, goed voor meer dan twee op elke drie verkochte eenheden. Het tekort heeft echter ook geleid tot een snellere vervangingscyclus, waarbij veel gebruikers de low-end headsets die ze in de eerste helft van 2020 hebben aangeschaft, al upgraden.
Een positieve toekomst voor kantoorheadsets
“Het lijdt geen twijfel dat de impact van de pandemie nog steeds een positieve invloed heeft op de markt,” zegt Johnston. “Naast de stap om veel van de low-end headsets die vorig jaar zijn aangeschaft te upgraden, nemen bedrijven ook een meer strategische kijk op de technologiebehoeften van hun werknemers.”
De gegevens uit het rapport tonen ook aan dat culturele verschuivingen, naast de vooruitgang in faciliterende technologieën, zoals 5G en office-grade true wireless headsets, zorgen voor een duurzame opwaartse trend. De cijfers tonen een jaarlijkse groei van 13,5% tot 2025, wat de markt zal opstuwen naar een waarde van 4,2 miljard dollar tegen het einde van de voorspellingsperiode.
Voor meer informatie over de diensten van Futuresource Consulting, of om het rapport over de wereldwijde markt voor Office-Based Headsets aan te schaffen, kunt u contact opnemen met matthew.ledgerwood@futuresource-hq.com.