Kies ik deze, of kies ik die andere of toch die eerste? Keuzestress, we kennen het allemaal. Vaak wordt de term gebruikt om aan te geven dat het een luxe is om te kunnen kiezen uit meerdere goede mogelijkheden.
Als deze uitgave van TBM op de deurmat valt, hebben we al de nodige weken aan verkiezingscampagnes achter de rug. En dat allemaal in aanloop naar de Verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal op 22 november. En de keuze is daar reuze: er doen 26 partijen mee. Het kiesformulier is groter dan ooit.
Kiezen voor de partij met het voor u best passende programma is niet zonder gevolgen, want in Nederland Coalitieland zullen partijen met elkaar moeten samenwerken en concessies doen als ze willen meeregeren. In het stemhokje moet je dus ook nadenken over wélke samenwerkingen voor de hand liggen en welke belangrijke punten mogelijk zullen moeten worden afgezwakt. Gelukkig worden we overspoeld door praatprogramma’s en actualiteitenprogramma’s, die ons hierover informeren.
Ook in de ICT kunnen we kiezen uit een keur aan oplossingen, dienstverleners en producten. Uitzonderingen daargelaten is ook in onze branche de keuze reuze. Ook hier is een keuze niet zonder consequenties. Net als in de politiek zijn de consequenties niet altijd even zichtbaar. Meerdere projecten binnen bijvoorbeeld de kantoorautomatisering kunnen gevolgen hebben voor andere (communicatie)kanalen en/of applicaties. Binnen de projecten moeten we nadenken over samenwerkingen en integraties. Soms moeten we bepaalde eisen afzwakken of anders insteken om tot een goede totaaloplossing te komen. Gelukkig worden we overspoeld door informatiebronnen, seminars, webinars en leveranciers die ons hierover informeren.
Er is een gezegde dat stelt; ‘als je niet weet waar je vandaan komt, weet je ook niet waar je naar toe moet’. Dat geldt op vele fronten. Bij het aansnijden van een bocht met de auto is het belangrijk om voor de bocht al goed te positioneren: weten waar je vandaan komt om goed uit te komen waar je naar toe wilt én tegelijkertijd snelheid houden. Max Verstappen weet er alles van. Op een aantal circuits in Nederland kun je rijderstrainingen doen. Onze drievoudig wereldkampioen zorgt er voor overvolle cursussen. Ervaren coureurs trainen en adviseren de deelnemers.
Keuze voor Unified Communications, Zorgoplossingen, Contactcenters, bepaalde integraties, mobiele oplossingen, webcommunicatie, office-integraties enzovoort vragen om een goede strategie en de juiste afwegingen. Weten waar je vandaan komt om te weten waar je naar toe wilt. En soms loopt die bocht toch anders dan verwacht. Dan redt een circuitrijder het niet. Dan toch maar als een rallyrijder op de handrem de scherpe bocht nemen? Immers: ‘Rally-drivers do it sideways’. Hoe de bocht ook wordt genomen, er is de nodige ervaring voor nodig.
Keuzestress in combinatie met de spanning hoe de bocht te nemen: garantie voor mislukte projecten of een indrukwekkende voortuitgang die de organisatie, en vooral de medewerkers en klanten een positieve impuls geven in het bereiken van de doelstellingen. Opdrachtgevers kunnen met de hulp van coaches, trainers en adviseurs met de nodige ervaring en een helikopterview tot goede inzichten komen. We hebben de luxe om uit veel mogelijkheden te kiezen. Daar hoort goed geïnformeerd zijn ook bij. Dat is precies wat Magenta Communicatie doet met onder andere uitgaven als TBM, KBM en OFM voor eindgebruikers