Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie»Meerderheidsbelang LG Electronics in Nederlands smart home-platform Athom
    Connexie

    Meerderheidsbelang LG Electronics in Nederlands smart home-platform Athom

    4 juli 20245 Min leestijd
    Athom
    Screenshot
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    LG Electronics (LG) heeft  een belang van 80 procent verworven in Athom,  gevestigd in Enschede. Athom is een technologiebedrijf dat de smart home hub ‘Homey’ verkoopt, die verbinding maakt met huishoudelijke apparaten en IoT-apparaten, en ook cloud-abonnementsservices aanbiedt.

    ‘Homey’, opgericht in 2014 door de toenmalige TU studenten Stefan Witkamp en Emile Nijssen, is de afgelopen tien jaar voornamelijk in Europa uitgebreid, met een trouwe klantenkring van honderdduizenden gebruikers. Volgens Emile Nijssen kan Athom sneller groeien nu het is overgenomen.

    „Aan onze budgetten zat natuurlijk een limiet, nu krijgen we met een wereldspeler achter ons meer spankracht om te expanderen. Maar we blijven gewoon in Enschede, hier ligt onze basis en hier wonen onze mensen. Plannen om te vertrekken zijn er niet.”

    Vanaf 2023 zijn Homey-apparaten beschikbaar in Australië, Singapore, de VS en Canada, naast Europa. Deze strategische overname is erop gericht om LG’s connectiviteit binnen open smart home-ecosystemen te verbeteren. Door de mogelijkheden van Athom te integreren met LG’s Affectionate Intelligence-technologie, streeft LG ernaar om het AI-gedreven tijdperk van woninginnovatie te leiden.

    De overeenkomst omvat plannen om de resterende 20 procent binnen de komende drie jaar te verwerven. LG is van plan om de uitgebreide connectiviteit van Athom, die duizenden apparaten, sensoren en verlichtingsapparaten verbindt, te integreren met het generatieve AI-enabled LG ThinQ-platform.

    Deze integratie is gericht op het creëren van een AI-huis dat optimale ruimteoplossingen levert door een dieper begrip van de klant te krijgen. In LG’s AI-huis zullen klanten omgaan met generatieve AI, die apparaten en IoT-apparaten zal beheren om een ​​gepersonaliseerde omgeving te creëren die is afgestemd op hun voorkeuren.

     

    LG wil de gedifferentieerde klantervaring van AI-huizen uitbreiden naar verschillende ruimtes waar klanten hun tijd doorbrengen, zoals commerciële ruimtes en mobiele omgevingen. Zo ontstaat uiteindelijk het concept van ‘Intelligente Ruimte’ en kan het verder worden ontwikkeld.

    Athom is een technologiebedrijf dat de smart home hub ‘Homey’ verkoopt, die verbinding maakt met huishoudelijke apparaten en IoT-apparaten, en ook cloud-abonnementsservices aanbiedt.

    ‘Homey’ werd opgericht in 2014 en is de afgelopen tien jaar voornamelijk in Europa uitgebreid, met een trouwe klantenkring van honderdduizenden gebruikers. Vanaf 2023 zijn Homey-apparaten beschikbaar in Australië, Singapore, de VS en Canada, naast Europa.

    Athom heeft zijn eigen hub en OS ontwikkeld om een ​​onafhankelijk smart home ecosysteem te creëren. Het vlaggenschip, Homey Pro, kan verbinding maken met meer dan 50.000 apparaten en ondersteunt verschillende verbindingsmethoden, waaronder Wi-Fi, Bluetooth, Z-Wave, Matter en Thread, waardoor het zeer veelzijdig en open is.

    De Homey App Store, beheerd door Athom, biedt ongeveer 1.000 applicaties voor het verbinden en bedienen van huishoudelijke apparaten van merken als Philips Hue en IKEA. Veel van deze applicaties zijn gebaseerd op officiële partnerschappen, naast een groot aantal apps die zijn ontwikkeld door de Homey-community.

    Deze community van ontwikkelaars draagt ​​actief bij aan het open platform van Athom en breidt voortdurend het aanbod van merken en apparaten uit die kunnen worden verbonden met de hub. Gebruikers kunnen eenvoudig een smart home-omgeving creëren door apps te downloaden uit de store en hun apparaten te koppelen.

    LG staat op het punt de schaalbaarheid die nodig is voor de implementatie van AI-huizen aanzienlijk te verbeteren, met als doel de hoogste industrienormen te bereiken. Dit zal worden bereikt door de smart home-technologie van het LG ThinQ-platform te integreren met het open ecosysteem van Athom en IoT-apparaatconnectiviteit.

    De overname van Athom is met name opmerkelijk, omdat LG hiermee apparaten en services van derden in zijn ecosysteem kan opnemen. Deze integratie zal LG diepere inzichten bieden in de gebruikspatronen van klanten en de levering van gepersonaliseerde services versnellen.

    “De overname van Athom is een hoeksteen voor onze AI-thuisactiviteiten”, aldus Jung Ki-hyun, executive vice president en hoofd van LG’s Platform Business Center. “Door de synergie tussen de twee bedrijven te benutten, breiden we ons open ecosysteem en externe integratieservices uit, met als doel klanten meer diverse en multidimensionale ruimte-ervaringen te bieden.”

    Zelfs na de overname zal Athom onafhankelijk blijven opereren, met behoud van haar bedrijfsactiviteiten en branding. Deze strategie is ontworpen om Athom’s groeipotentieel en unieke sterktes te maximaliseren en tegelijkertijd synergieën te bevorderen in het bedrijfsleven, onderzoeks- en ontwikkelingsmogelijkheden en platformgebruik.

    LG’s introductie van de AI home, die Athom’s open smart home platform integreert met zijn eigen AI-technologie, onderstreept de toewijding van het bedrijf om de overgang te maken van een hardware-gerichte naar een software-gebaseerde platform business.

    In 2021 breidde LG zijn tv-business uit van hardware naar software door de tv-platformmarkt te betreden met zijn webOS-platform. Om deze verschuiving te ondersteunen, nam LG Alphonso over, een Amerikaans wereldwijd technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in televisiemedia, machine learning en big-data analytics. Alphonso opereert nu als LG Ad Solutions, een kerncomponent van de webOS content- en service business.

    LG wil een continue relatie met klanten opbouwen via talloze apparaten die verbonden zijn met het AI-huis. Uiteindelijk wil LG uitgroeien tot een ‘Smart Life Solution Company’ die onderscheidende waarde biedt.

    Volgens marktonderzoeksbureau TechNavio zal de wereldwijde markt voor slimme huizen naar verwachting groeien van 81,2 miljard dollar in 2023 naar 260,24 miljard dollar in 2028, met een gemiddelde jaarlijkse groeivoet van 26,23 procent.

    “LG ontwikkelt zich tot een intelligent ruimteoplossingenbedrijf dat ervaringen in verschillende leefruimtes verbindt en uitbreidt. We zullen strategische investeringen blijven doen om ons bedrijfsparadigma te verschuiven, zoals blijkt uit onze opeenvolgende toetredingen tot platformgebaseerde apparaatservices en -oplossingen zoals het webOS-advertentieplatform en AI home”, aldus William Cho, CEO van LG Electronics.

    Gerelateerd

    Vorige artikelBöschen versterkt focus op healthcare met overname Brightcare
    Volgende artikel i3-Technologies versterkt mondiale positie met overname CTOUCH

    Gerelateerde berichten

    stock

    Wereldwijde smartphonemarkt krimpt licht in tweede kwartaal 2025

    Vandaag start de 3,5 GHz 5G veiling, wat gaat er veranderen? Uitspraak rechtbank opent weg veiling 5G 3,5 GHz band

    Nederland koploper in Europese 5G-ervaring, ondanks late start

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!