De Europese smartphonemarkt heeft in het tweede kwartaal van 2025 een krimp van 9 procent doorgemaakt. Volgens marktonderzoeker Canalys, sinds kort onderdeel van Omdia, zijn er in totaal 28,7 miljoen toestellen verkocht in Europa (exclusief Rusland). De daling is mede het gevolg van de inwerkingtreding van nieuwe ecodesignregels die eind juni van kracht werden. Deze regels stellen strengere eisen aan onder meer de repareerbaarheid en duurzaamheid van apparaten.
Europa was in Q2 2025 de slechtst presterende smartphoneregio wereldwijd. Behalve de invoering van ecodesignwetgeving, spelen ook een zwakke consumentenvertrouwen en onzekere economische vooruitzichten een rol bij de teruglopende vraag.
Samsung en Apple blijven domineren
Samsung voert de markt nog altijd aan, met 10,3 miljoen verscheepte toestellen en een marktaandeel van 36 procent. Dat is wel 10 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het uitblijven van een lancering van de Galaxy A06 op EU-markten – vanwege de nieuwe ecodesignrichtlijnen – droeg bij aan de daling.
Apple volgt als tweede speler met 6,9 miljoen toestellen (-4 procent). Xiaomi behoudt zijn derde plek met 5,4 miljoen smartphones en een identieke procentuele daling. Opmerkelijk is de sterke groei van Xiaomi in Italië, waar het merk met meer dan 50 procent jaar-op-jaar groeide.
Motorola (-18 procent) en HONOR (+11 procent) maken de top vijf compleet. Gezamenlijk zijn de vijf grootste leveranciers goed voor een recordaandeel van 87 procent van de Europese smartphonemarkt.
Nieuwe wetgeving legt druk op leveranciers en kanalen
Volgens Omdia-analist Aaron West konden veel leveranciers vóór 20 juni geen extra voorraad opbouwen om aan de nieuwe regelgeving te ontsnappen. Distributiepartners hielden de boot af, mede omdat grote operators eisten dat producten al maanden vóór invoering aan de nieuwe richtlijnen voldeden.
Toch ziet West ook ruimte voor herstel: “Een gezonde kanaaldynamiek en aankomende grote lanceringen bieden perspectief op groei in de tweede helft van 2025.”
Directe verkoop wint terrein
De concurrentie tussen operators, retailers, e-commerce en directe verkoopkanalen (D2C) is hevig. De opmars van directe verkoop en open marktkanalen gaat ten koste van operators, stelt analist Runar Bjørhovde van Canalys. Consumenten kiezen voor D2C vanwege merkbeleving en klantenservice, terwijl prijs de drijvende kracht is bij open marktplatformen.
Vooruitzicht: bescheiden herstel
Bjørhovde voorziet dat de markt zich langzaam zal herstellen. “Tegen 2026 verwachten we een hernieuwde vraag naar vervangende toestellen in het lagere segment en interesse in volwassen AI-functies.” Toch blijft de langetermijnverwachting bescheiden met een geprojecteerde samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,7 procent tot 2029.


