Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Operators»KPN weer beste mobiele operator in jaarlijkse test connect
    Operators

    KPN weer beste mobiele operator in jaarlijkse test connect

    2 maart 20234 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    KPN’s netwerken is door connect uitgeroepen tot de beste van Nederland; mobiel zelfs beste van de wereld.  Het Nederlandse vaste en mobiele internet is van wereldniveau, zo blijkt uit de netwerktests van het Duitse Connect Magazine, uitgevoerd door benchmarkorganisatie umlaut, onderdeel van Accenture, dat jaarlijks de kwaliteit van netwerken over de hele wereld beoordeelt. Het is de derde keer op rij dat KPN als beste op de bus kwam. Daarvoor scoorde T-Mobile vijf keer op rij.

    In de beoordeling van de mobiele netwerken eindigt T-Mobile als tweede, Vodafone als derde; bij het vaste net eindigt Ziggo als tweede en T-Mobile als derde. München, 27 februari 2023 – connect, het internationale telecommunicatiemedium, testte de prestaties van mobiele en vaste netwerken in Nederland. Alle geanalyseerde providers presteren op hoog niveau. De 2023 connect Mobile Network Test en de 2023 connect Fixed-Line Network Test bieden uitgebreide inzichten in ervaringen van gebruikers. De tests werden uitgevoerd door umlaut, onderdeel van Accenture en specialist in infrastructuur en benchmarking.

    KPN werd ‘Best in Test’; met een algemene waardering ‘uitstekend’ en een score van 980 van 1.000 mogelijke punten. Zo behaalde KPN de hoogste score ooit bij een door connect uitgevoerde netwerktest. De provider scoorde het hoogste in de categorieën Data, Crowdsourced Quality en Reliability.

    Met een score van 969 en een algemene waardering ‘uitstekend’ eindigde T-Mobile als tweede. De provider eindigde in de categorie Voice ex aequo als eerste met KPN, in de categorieën Data en Reliability als tweede. T-Mobile realiseerde de kortste tijd voor het totstandbrengen van oproepen op de weg.

    Vodafone deed met een score van 963 niet veel onder voor de andere twee en kreeg eveneens de algemene waardering ‘uitstekend’. Met een score die 25 punten hoger lag dan het resultaat van vorig jaar, wist Vodafone zich van de geanalyseerde providers het meest te verbeteren. De provider gaat aan kop in de categorie HD Voice en is tweede in Crowdsourced Quality.

    Hannes Ruegheimer, redacteur bij connect, vat samen: “KPN verdedigde zijn leidende positie van 2022 met de hoogste score die een provider in onze beoordelingen tot nu toe heeft behaald. Over het geheel gezien bleek dat elke geanalyseerde provider het uitstekend deed.”

    De resultaten zijn gebaseerd op rijtests, looptests en analyses van crowd-sourced data, uitgevoerd en verzameld in januari 2023. Rijtests en looptests werden uitgevoerd in binnenstedelijke gebieden, buitenstedelijke en voorstedelijke gebieden, kleinere dorpen en steden aan belangrijke verbindingswegen. Voor de rijtest legden twee auto’s 7.262 kilometer af en bezochten 18 steden en 14 dorpen. Binnen de gekozen gebieden woonden 5,9 miljoen mensen, zo’n 34% van de Nederlandse bevolking. De crowd-sourced analyse is gebaseerd op 461.032.355 monsters van 123.690 gebruikers, goed voor zo’n 99,1% van de bebouwde oppervlakte van Nederland. De gewogen resultaten van alle drie metingen bieden een realistische en overtuigende beoordeling van de prestaties van elk netwerk.

     

    Testresultaten vaste netwerken 2023

    Met 944 punten en de algemene waardering ‘zeer goed’ werd KPN ‘Best in Test’. De provider scoorde hoog in alle categorieën en eindigde als eerste in de categorie Latency en deed het wat Uploadsnelheid betreft net iets beter dan Ziggo.

    Ziggo werd met een score van 936 en algemene waardering ‘zeer goed’ tweede. De provider heeft de hoogste scores in actief en passief verzamelde Downloadsnelheden en passief verzamelde Uploadsnelheden. Verder presteerde Ziggo sterk in alle andere beoordelingscategorieën.

    T-Mobile Nederland eindigde met 927 punten en een algemene waardering ‘zeer goed’ als derde. Ten opzichte van 2022 wist de provider de grootste verbetering te realiseren, 17 punten meer. T-Mobile behaalde goede resultaten in actief bepaalde Uploadsnelheden. In passief waargenomen Downloadsnelheden eindigt T-Mobile net achter Ziggo en gelijk met KPN.

    “Alle drie providers met een landelijk vast netwerk in Nederland wisten zeer goede resultaten ruim boven de 900 punten te realiseren. Dit betekent dat ze zeer goed presteren. Daarnaast zijn de hoge scores voor Stabiliteit goed nieuws voor Nederlandse klanten met een vaste lijn”, aldus Hannes Ruegheimer.

    Connect evalueerde eveneens vaste netwerken in de grotere Nederlandse provincies. Daar presteert KPN in de meeste gebieden het beste en gaat aan kop in Drenthe, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Limburg en Noord-Brabant. Ziggo ligt voorop in Friesland, Groningen en Noord-Holland. De lokale provider DELTA/Caiway gaat aan kop in Overijssel, Zeeland en Zuid-Holland. De beoordeling van de Nederlandse providers van vaste netwerken is gebaseerd op een crowd-sourced analyse van 18.063.894 datamonsters, vastgelegd op basis van 83.024 verschillende verbindingen tussen augustus 2022 en februari 2023.

    De onafhankelijke tests van mobiele netwerken van connect, uitgevoerd door umlaut, bieden klanten, management en raden van toezicht van mobiele netwerkproviders een eerlijke, transparante en neutrale evaluatie. De evaluatie, die ruim 20 jaar geleden voor het eerst in Duitsland plaatsvond, werd vervolgens uitgerold naar Oostenrijk, Spanje, Zweden, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels is het de feitelijke industrienorm voor netwerkkwaliteit zoals deze door klanten wordt waargenomen.

    Gerelateerd

    #cx #tcm
    Vorige artikelBranchevereniging VERN en W.T. Groep pakken digitalisering in trucks aan
    Volgende artikel GSMA kijkt tevreden terug op MWC 2023

    Gerelateerde berichten

    Hoe gaat het met de jonge telecomoperator UNDO? vodafonezigo

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen in strijd tegen teruglopende resultaten

    Prijs smartphones in acht jaar verdubbeld ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders

    ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jun 23
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Den Bosch

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!