Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Operators»KPN stopt per oktober met laatste inbelnummer
Operators

KPN stopt per oktober met laatste inbelnummer

8 juli 20213 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Voor de een is het jeugdsentiment, jongeren kunnen zich er niets bij voorstellen… het geluid van een modem om in te bellen op het internet. Na bijna 30 jaar stopt KPN het laatste inbelnummer. Vanaf 1 oktober 2021 is het niet meer mogelijk om via de analoge telefoonlijn in te bellen. Door de komst van DSL en glasvezel is het oude inbelnummer in onbruik geraakt om verbinding te leggen met het internet.

De klassieke telefoonlijn was in de jaren ’90 de eerste en enige manier om verbinding te maken met het wereldwijde web, het internet. Met behulp van een modem belden gebruikers in op een nummer om zo een internetverbinding tot stand te brengen. Met de komst van breedbandinternet (ADSL) kregen internetgebruikers in 1999 een alternatief voor het inbellen. Vanaf begin jaren 2000 werd breedbandinternet steeds meer de norm. Tegen 2010 was het aantal klanten dat nog van de oude inbelverbinding gebruik maakte nihil. Daarom kondigde KPN eerder al aan te beginnen met de uitfasering van ISDN. Binnenkort ook met ISDN30, de communicatietechnologie achter het oude internet inbelnummer. De weinige gebruikers die nog van het inbelnummer gebruik maken, worden of zijn hierover geïnformeerd en indien nodig worden ze geholpen om op een andere manier toegang te krijgen tot het internet.

Beluister hier de handshake

Handshake
Velen zullen zich het typerende inbelgeluid, de zogenoemde handshake, nog herinneren. De reeks aan piepjes die werden overgebracht tussen de modem van de klant en de modembank van de provider waardoor de verbinding tot stand werd gebracht. Op het moment dat de provider ‘opneemt’, probeert de ontvangende partij met behulp van de piepjes te achterhalen met welk modem hij te maken heeft.

Elke gebruiker die online ging, hield een fysieke lijn bezet. Het was doodnormaal dat je een half uur moest wachten om het internet op te kunnen. Je stond dan letterlijk in de wacht. Op het hoogtepunt had KPN tienduizenden aparte telefoonlijnen met elk een modem, om klanten zo goed mogelijk toegang te geven tot het internet.

Kilobit per seconde
KPN en vooral XS4ALL maakten het internet publiek toegankelijk met behulp van deze inbelnummers. Omdat XS4ALL in Amsterdam gevestigd was ging dat in eerste instantie via een 020 nummer. In die tijd was binnen de regio bellen goedkoper dan daarbuiten. Daarom was het voor gebruikers in Groningen een dure aangelegenheid om elke keer via Amsterdam in te bellen. Uiteindelijk kwamen er regionale inbelnummers, zodat kosten van de telefoontikken beperkt bleven. Sinds de komst breedbandinternet speelt de gebruiksduur van internetverkeer geen rol meer en is de prijs gekoppeld aan de snelheid van het abonnement. De snelheid van de analoge inbelverbindingen, bedroeg in de begintijd maximaal 56 Kilobit per seconde (Kbit/s). Dat was – vaak tot frustratie van de gebruikers – erg traag, waarbij het soms tot een minuut kon duren voor een webpagina geladen was, uploaden ging nog veel langzamer.

Dankzij het glasvezelnetwerk van KPN worden tegenwoordig snelheden tot 1 Gigabit per seconde (Gbit/s) aangeboden, zowel in upload als downloadsnelheid. Weliswaar zonder modemgeluid, slagen Nederlandse huishoudens erin om tegelijk thuis te werken, te gamen, te streamen en ondertussen ook nog gebeld te kunnen worden. Wie had dat destijds bij de komst van de inbelnummers kunnen voorspellen?

Gerelateerd

Vorige artikelJaarbeurs komt najaar met nieuwe IT-beurs
Volgende artikel Samsung pilot: binnen één uur je smartphone opgehaald voor reparatie

Gerelateerde berichten

Voor zakelijke communicatie bellen populairst, maar jongeren kiezen voor messaging

Voor zakelijke communicatie bellen populairst, jongeren kiezen messaging

Naturalis en KPN onthullen eerste groene glasvezelcentrale van Nederland

Naturalis en KPN onthullen eerste groene glasvezelcentrale van Nederland

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Vacature Support Engineer (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • (Junior) Field Service Engineer

    • Woerden (Extern)
    • Telemos ICT Solutions Group
    • Full Time
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!