KPN-klanten kunnen voortaan gebruikmaken van Real Time Tekst (RTT), waarmee het mogelijk is om realtime berichten te sturen tijdens een telefoongesprek. Als eerste Europese provider biedt KPN deze technologie aan al zijn mobiele klanten aan. Dankzij een softwarerelease kunnen KPN-klanten met een Samsung-telefoon als eersten van deze functie gebruikmaken, andere fabrikanten volgen later.
Met RTT kun je tijdens een telefoongesprek tekstberichten versturen naar de ontvanger. Hoewel deze functie tot nu toe alleen beschikbaar was in Canada en de VS, is deze vanaf vandaag ook beschikbaar in Nederland via het netwerk van KPN. RTT maakt het niet alleen mogelijk om tijdens een telefoongesprek tekst uit te wisselen, maar is op termijn ook inzetbaar bij communicatie met hulpdiensten wanneer praten onmogelijk is. Daarnaast biedt het een oplossing voor mensen met spraak- of gehoorproblemen.
Tijdens of voorafgaand aan een telefoongesprek kan de beller op de Real Time Text-knop in het display drukken, waarna een toetsenbord op het scherm verschijnt. Dit gebeurt ook bij de ontvanger van het gesprek. Beide gesprekspartners kunnen vervolgens naast praten ook tekst versturen. De tekst verschijnt direct tijdens het typen op het scherm van de gesprekspartner, zonder dat er op een verzendknop hoeft te worden gedrukt.
Met de invoering van RTT loopt KPN vooruit op de European Accessibility Act (EAA), die als doel heeft de toegankelijkheid van producten en diensten te verbeteren. Omdat nog niet alle toestelfabrikanten en providers klaar zijn om RTT aan te bieden, kan de dienst momenteel alleen tussen KPN-klanten onderling worden gebruikt.
Toegankelijkheid KPN
Sinds 1983 maakt KPN bellen voor doven en slechthorenden mogelijk via tekstbemiddeling. Dit past binnen de overtuiging van KPN dat iedereen moet kunnen bellen. Sinds 2012 is dit principe vastgelegd in de Telecommunicatiewet, waarin staat dat iedereen gelijkwaardige toegang moet hebben tot reguliere telefonie, ook doelgroepen voor wie dit minder vanzelfsprekend is. KPN maakt bellen in gebarentaal mogelijk via KPN Teletolk.
URL : https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-klanten-maken-als-eerste-gebruik-van-real-time-tekst/