Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Operators»KPN en Glaspoort verbeteren voorstel voor toegang glasvezelnet, ACM tevreden
Operators

KPN en Glaspoort verbeteren voorstel voor toegang glasvezelnet, ACM tevreden

1 april 20223 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft van KPN en Glaspoort voorstellen ontvangen voor toezeggingen voor lagere tarieven en betere voorwaarden voor telecomaanbieders die toegang willen tot hun glasvezelnetwerken. De ACM ziet in deze voorstellen een betekenisvolle stap voor de telecommarkt en overweegt dan ook deze bindend te verklaren. Zo verbetert KPN het wholesale-aanbod voor (virtueel) ontbundelde toegang op bestaande en nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Hierdoor worden de tarieven van deze wholesale-diensten ruim 10% tot 30% lager voor acht jaar.

De ACM streeft ernaar om medio april een ontwerpbesluit hierover voor te leggen aan de markt. Mede op basis van de zienswijzen van marktpartijen neemt de ACM een definitief besluit over de voorgestelde toezeggingen. In afwachting van haar definitieve besluit houdt de ACM alle onderzoeken naar toegang tot de netwerken van KPN en Glaspoort aan.

De ACM meldde in juli 2021 risico’s te zien dat de tarieven en voorwaarden die KPN voor toegang tot zijn netwerk hanteert het voor andere telecomaanbieders moeilijk maken om op de korte en lange termijn te concurreren met KPN. Daarom startte de ACM onder andere een marktanalyseonderzoek.

Sinds 2020 is de ACM enkele onderzoeken begonnen om te beoordelen of regulering van toegang tot vaste netwerken noodzakelijk is en of ingrijpen nodig is op basis van de Mededingingswet. De ACM heeft KPN en Glaspoort tijdens deze onderzoeken gewezen op de mededingingsrisico’s die zij voorziet. KPN en Glaspoort hebben daarna voorstellen ingediend voor toezeggingen die een verbetering inhouden van hun bestaande aanbod voor toegang tot hun glasvezelnetwerken. Dat aanbod is bedoeld voor telecomaanbieders die geen eigen netwerk hebben, waardoor ze afhankelijk zijn van toegang tot de netwerken van KPN en Glaspoort als ze internet-, televisie en telefoniediensten willen aanbieden aan alle huishoudens in Nederland.

Substantieel lager

“KPN en Glaspoort zetten hiermee een betekenisvolle stap, want de toegangstarieven die ze voorstellen zijn substantieel lager dan de huidige. Op basis hiervan gaan we de komende twee weken een ontwerpbesluit voorbereiden dat we aan de markt voorleggen”, zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM. “Het gaat ons erom dat ook telecomaanbieders zonder eigen netwerk een goed en onderscheidend aanbod richting consumenten kunnen doen. Dat maakt snel internet voor iedereen toegankelijk tegen concurrerende voorwaarden en tarieven, ook op langere termijn.”

De voorstellen in hoofdlijnen

KPN stelt onder meer voor om het zogeheten ODF-aanbod (waar concurrenten alleen het laatste stukje glasvezel van de straatkast naar de abonnee huren van KPN) te vereenvoudigen naar één landelijk tarief, waarbij de lijnprijs voor concurrerende telecomaanbieders daalt met ruim 10 procent (van € 18,56 naar € 16,56 per lijn). KPN stelt daarnaast voor om de VULA-tarieven op de glasvezelnetwerken die vanaf 2020 zijn aangelegd te verlagen met 10 à 30 procent, afhankelijk van de gekozen snelheid en de schaal van de afnemer. Het gaat hier om zogeheten virtueel ontbundelde toegang waar toegangsvragers vanaf een meer centrale plek toegang krijgen tot het KPN netwerk. KPN zal de komende acht jaar voor deze diensten een gematigde aanpassing van de consumentenprijsindex volgen.

Glaspoort stelt toezeggingen voor om met een aanbod te komen met lagere VULA-tarieven dan het bestaande aanbod. Dit aanbod geldt eveneens voor een periode van acht jaar, waarbij de tarieven een gematigde aanpassing van de consumentenprijsindex volgen.

 

Gerelateerd

Vorige artikelZoom lanceert partnerprogramma Zoom Up
Volgende artikel Voiceworks en i4IP verder als Enreach

Gerelateerde berichten

Schade door connectiviteitsproblemen loopt in miljarden

Bedrijfsleven ervaart forse schade door connectiviteitsproblemen

3. Gemma Post-Dijkstra nieuwe CEO van MCXess en SpeakIntelligence

Gemma Post-Dijkstra nieuwe CEO van MCXess en SpeakIntelligence

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Business analist (FG 8/9)

    • Eindhoven
    • Pocos
    • Full Time
  • Inside Partnermanager (FG 7)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
  • Pocos – Senior Network Engineer (FG 10)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Senior Java Developer (FG 9)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Medewerker Servicedesk (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!