KPN heeft vandaag het geïntegreerde jaarverslag 2024 gepubliceerd, getiteld Duurzaam verbonden. In het verslag blikt het bedrijf terug op een jaar waarin belangrijke strategische doelstellingen zijn behaald. De operationele winst groeide met ruim 3%, en KPN zette grote stappen in de uitrol van glasvezel en de versterking van het mobiele netwerk. Het verslag is voor het eerst opgesteld volgens de richtlijnen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
Nederland duurzaam verbonden
Samen met Glaspoort heeft KPN inmiddels 63% van de Nederlandse huishoudens voorzien van glasvezel. “De focus ligt nu op het activeren en aansluiten van klanten, in plaats van enkel het aanleggen van infrastructuur,” zegt Wouter Stammeijer, Chief Operating Officer. “Dit wordt in 2025 de kern van onze aanpak.”
Ook op mobiel vlak heeft KPN geïnvesteerd in de toekomst. Het netwerk werd opnieuw uitgeroepen tot een van de beste ter wereld en kreeg een impuls door het verwerven van frequenties in de 3,5 GHz-veiling. “Hiermee zetten we een volgende stap in 5G, met meer capaciteit en betere prestaties in drukke gebieden,” aldus Stammeijer.
Daarnaast werd in 2024 een samenwerking met pensioenfonds ABP aangekondigd, waarbij ongeveer 3.800 mobiele zendmasten en daklocaties zijn ondergebracht in de nieuwe onderneming Althio.
Groei in KPN wholesale en zakelijke markt
KPN zag verdere groei in wholesale-diensten, mede dankzij de migratie van Youfone en de groei in mobiele connectiviteitsoplossingen. “Ondanks toenemende concurrentie op de breedbandmarkt, zien we groeikansen in mobiele en sponsored roaming,” zegt Chris Figee, Chief Financial Officer.
Binnen de zakelijke markt verstevigt KPN zijn positie als one-stop-shop voor bedrijven. “We onderscheiden ons met security-, cloud- en werkplekoplossingen, naast connectiviteit,” zegt Chantal Vergouw, Chief Business Market. “Door digitalisering en e-commerce te versterken, maken we onze diensten toegankelijker voor zelfstandigen en het mkb.”
Duurzaamheid en innovatie
KPN blijft inzetten op duurzaamheid. Vanaf 2025 draait het vaste en mobiele netwerk op groene stroom van zonnepark Kabeljauwbeek. “We investeren fors in duurzame energiebronnen, zoals zonne- en windenergie via Eneco,” aldus Stammeijer.
Ook op sociaal vlak blijft KPN actief. “Met het KPN Mooiste Contact Fonds dragen we bij aan digitale en sociale inclusie,” zegt Marieke Snoep, Chief Consumer Market. “Daarnaast verbeteren we de klantervaring met onze digital-first strategie en de MijnKPN-app, die een centrale rol speelt in onze dienstverlening.”
Het volledige jaarverslag is te raadplegen op de website van KPN.