Telecom operator KPN wint voor de eerste keer de umlaut connect Mobile Benchmark en behaalt daarmee de hoogste score die tot nu toe in Nederland is behaald. T-Mobile, dat eerder vijf keer op rij had gewonnen, wordt tweede dit jaar op een nipte achterstand in een nek-aan-nek race. Net als in de vorige benchmark komt Vodafone op de derde plaats met het cijfer “zeer goed”. In de umlaut connect Mobile Benchmark worden de prestaties van mobiele spraak- en datadiensten in Nederland geanalyseerd. De benchmark wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd samen met connect magazine.
De benchmark meet de maximale data- en spraakprestaties van elk netwerk. Daarnaast bepaalt een geavanceerde crowdsourcing-methodologie de kwaliteit en prestaties van de mobiele verbindingen die gebruikers daadwerkelijk ervaren.
KPN werd voor het eerst uitgeroepen tot “Best-in-Test” met 976 van de 1.000 mogelijke punten en het algemene cijfer “uitstekend”. KPN scoorde het hoogst in de categorie Data en voert ook de categorie Voice aan, samen met T-Mobile.
T-Mobile: De operator, die in de laatste vijf benchmarks op de eerste plaats stond, scoorde 972 punten en behaalde het algehele cijfer “uitstekend”. Het bedrijf scoorde het hoogst in de crowdsourcing-analyse, samen met Vodafone. Het biedt ook het grootste aandeel van 5G-dekking in steden en op verbindingswegen.
Vodafone: De operator kwam op de derde plaats met 938 punten en het algemene cijfer “zeer goed.”
Hakan Ekmen, CEO Telecommunicatie, umlaut, zei: “Felicitaties aan KPN voor het winnen van de umlaut connect Mobile Benchmark in Nederland voor de eerste keer. We willen ook T-Mobile’s co-beste spraak en crowd prestaties erkennen, en Vodafone’s kracht in de crowdsourcing categorie, waar het op gelijke hoogte staat met T-Mobile.”
Hannes Ruegheimer, redacteur bij connect magazine, voegde hieraan toe: “Nederlandse mobiele operators concurreren op een technologisch niveau dat al erg hoog is. Dit jaar slaagde KPN erin om de winnaar van het eerste uur, T-Mobile, met een nipte voorsprong van vier punten voorbij te streven. En door de sterke prestaties van Vodafone zou het bedrijf in veel andere markten als winnaar uit de bus komen.”
We hebben ook geanalyseerd hoe mobiele netwerken presteren in vijf van de grootste steden van Nederland.
- In Amsterdam, Eindhoven, Den Haag en Utrecht gaat KPN aan de leiding, op de voet gevolgd door T-Mobile en Vodafone.
- In Rotterdam staat T-Mobile op de eerste plaats, KPN op de tweede en Vodafone op de derde.
Benchmarking Methodologie
We hebben de prestaties van mobiele data- en spraakverbindingen op drie manieren gemeten: 1) Rijtesten – twee testauto’s reisden 21 steden en 13 steden af over 5.992 kilometer. 2) Looptests – twee testteams bezochten acht steden en reisden per trein tussen de steden. De tests werden uitgevoerd van 1 tot 11 februari. Het totale testgebied vertegenwoordigt 5,83 miljoen mensen of ongeveer 33,9 procent van de bevolking in Nederland. Tijdens rij- en wandeltests worden de hoogst mogelijke data- en spraakprestaties van elk netwerk gemeten onder gecontroleerde omstandigheden. 3) Crowdsourcing – Gedurende 24 weken (augustus 2021- februari 2022) werden 399.035.677 miljoen data- en spraakverbindingsmonsters van 112.509 gebruikers, die 99,8% van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigen, geanalyseerd. De resultaten van alle drie de tests werden grondig gewogen om tot een realistische en sluitende beoordeling van het potentieel en de prestaties van elk netwerk te komen.