De omzet van KPN groeide over heel 2022 met 1,4 procent tot 5,3 miljard euro. De winst blijft hangen op 766 miljoen euro, een forse daling ten opzichte van 2021, toen er nog een winst van bijna 1,3 miljard euro werd opgetekend. Met name bij de glasvezeltak ondervindt het telecombedrijf last van stevige concurrentie.
CEO Joost Farwerck. KPN presenteerde deze week de jaarcijfers over 2022 en die van het vierde kwartaal 2022. Glasvezel
Over de hevige concurrentie in de glasvezelmarkt maakt Farwerck zich niet al te veel zorgen. ‘De uitrol van ons glasvezelnetwerk is goed op stoom. Dit jaar passeerden we meer dan 540 duizend huizen, meer dan alle concurrenten bij elkaar. We dekken nu de helft van Nederland, en eind 2026 willen we zo’n 80 procent bereikt hebben. Het is een lucratieve markt, dus is het begrijpelijk dat ook andere bedrijven daarin proberen te stappen.’
Op koers
Joost Farwerck, CEO, over de resultaten: “We zijn er trots op dat we onze vooruitzichten en ambities voor 2022 hebben waargemaakt. Het hele jaar door hebben we onze omzet laten groeien, een duidelijk bewijs van het succes van onze strategie die gericht is op duurzame groei. De omzet uit de zakelijke markt groeide voor het derde achtereenvolgende kwartaal, een belangrijke impuls en we zijn ervan overtuigd dat ons zakelijke segment het omslagpunt heeft bereikt. In de consumentenmarkt lieten onze opbrengsten uit glasvezel en mobiele diensten aanhoudende groei zien, dit compenseerde voor een deel de concurrentie in de breedbandmarkt. Mede dankzij ons open netwerkbeleid, liet het wholesale segment aanhoudende groei zien. De ontwikkeling van de kosten werd beïnvloed door hogere energieprijzen en eenmalige uitkeringen aan onze medewerkers, desondanks realiseerden we een sterke onderliggende productiviteitsgroei. Samen met verbeterende trends in de omzet, stelden kostenbesparingen ons in staat om onze marges op peil te houden, een solide EBITDA-groei te realiseren en onze verwachtingen op het gebied van vrije kasstroom te overtreffen.
De investeringen die we doen in onze netwerken en diensten werpen hun vruchten af, waarbij zowel de Umlaut- als de Ookla-benchmarks KPN als beste mobiele netwerk erkennen. Daarnaast zijn we door de Consumentenbond uitgeroepen tot beste Alles-in-1 breedbandaanbieder, een mooi teken van waardering voor onze producten en diensten. We bleven ons glasvezelnetwerk uitbreiden en samen met Glaspoort sloten we een recordaantal huishoudens aan. Gezamenlijk bedekken we nu bijna de helft van het land met glasvezel en zien we dat steeds meer klanten profiteren van deze nieuwe generatie digitale infrastructuur. In een wereld die steeds afhankelijker wordt van digitale interacties, zijn de stabiliteit en betrouwbaarheid van onze netwerken essentieel. Het belang van cyber security wordt elke dag duidelijker, daarom blijven we dit op één zetten. Onze prestaties waren niet mogelijk geweest zonder de voortdurende inzet en expertise van onze mensen, die er alles aan doen om iedereen in Nederland te verbinden met een duurzame digitale toekomst. De betrokkenheid van medewerkers blijft hoog en collega’s blijven hun betrokkenheid en trots uiten om bij KPN te werken. In december hebben we overeenstemming bereikt over een nieuwe cao voor 2023, waarin verschillende aspecten zijn opgenomen die onze medewerkers ondersteunen bij de stijgende kosten van levensonderhoud.
We zijn volledig toegewijd aan het creëren van duurzame langetermijnwaarde voor al onze stakeholders. Ik ben er dan ook trots op dat KPN volgens het Carbon Disclosure Project (CDP) opnieuw wordt erkend als wereldwijd klimaatleider, een van de bedrijven die vooroploopt bij het verminderen van de CO2-uitstoot en het tegengaan van klimaatverandering. Bovendien hebben we in 2022 een overeenkomst getekend met Eneco voor de aankoop van windenergie vanaf 2027. Dit is in lijn met de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van KPN en vermindert het risico voor hogere energiekosten op de lange termijn.
Hoewel we worden geconfronteerd met een uitdagend macro-economisch klimaat, met loonindexering en stijgende energiekosten die waarschijnlijk van invloed zullen zijn op onze kostenbesparingen, geven de maatregelen die we hebben genomen ons vertrouwen om gezonde marges en een groeiende vrije kasstroom te behouden. Gecombineerd met onze sterke financiële positie, stelt het ons in staat om het aandeelhoudersrendement voor 2023 te verhogen met een groeiend dividend en nieuwe aandeleninkoop.”