Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Geen categorie»Kamervragen gesteld over blacklisting
Geen categorie

Kamervragen gesteld over blacklisting

5 december 20182 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Het Platform Mobiel Misbruik maakt zich hard voor een centraal registratiesysteem van mobiele telefoons en het blokkeren ervan in het geval van misbruik, fraude of andere criminele activiteiten, ook wel ‘blacklisting’ genoemd. Volgens het platform is er weliswaar veel aandacht voor de kwaliteit en veiligheid van de netwerken, maar niet voor de toestellen die hierop actief zijn. In Nederland ligt de verantwoordelijkheid voor het blokkeren van de mobiele telefoon nu nog bij de consumenten, waarbij de nadruk ligt op het gevaar van verlies aan gevoelige data die is opgeslagen op de toestellen.

Consument te weinig beschermd

“Op het gebied van mobiele telefonie wordt de Nederlandse consument te weinig beschermd”, zegt Marjanne Louwsma, sales manager bij PortingXS. “Het stelen van en handelen in mobiele telefoons loont nog steeds. Creditboys hebben vrij spel, de grenzen staan wijd open voor de import van gestolen telefoons en de handel in gestolen telefoons wordt nauwelijks opgespoord of structureel bestreden. Doordat de vraag naar mobiele telefoons stijgt en door de verscherpte BKR-registraties bij aanschaf van een mobiele abonnement in combinatie met een toestel, is de stap naar goedkopere (potentieel frauduleuze) alternatieven snel gemaakt.”

Een centrale oplossing in de vorm van blacklisting beschermt de consument en verplaatst de verantwoordelijkheid naar de lokale autoriteiten. Om dit vorm te geven moeten partijen zoals Telecom-operators (MNO’s en MVNO’s), Nationale Politie, Belastingdienst, douane, kredietverstrekkers en tweedehands-handelaren en platforms (Markplaats, Ebay etc.) samenwerken. Leidend hierin is het IMEI-nummer, een uniek serienummer voor mobiele telefoons. Elk IMEI-nummer krijgt een status mee waar – afhankelijk van de situatie – wijzigingen en gevolgen aan kunnen worden gekoppeld.

Stel, een telefoon wordt gestolen en de eigenaar doet aangifte bij de politie, dan krijgt het toestel door deze aangifte de status ‘gestolen’. Als gevolg van blacklisting wordt het toestel vervolgens door alle Telecom-operators automatisch op alle netwerken geblokkeerd. Het gevolg is dat het op termijn niet meer interessant is om toestellen te stelen en te verhandelen.

Adviserende rol

PortingXS heeft de afgelopen vijftien jaar lokale wet- en regelgevers en Telecom-toezichthouders als onafhankelijke partij geadviseerd in het samenstellen en ontwerpen van centrale blokkeeroplossingen. Ook binnen het Platform Mobiel Misbruik zal PortingXS deze rol vervullen en de centrale oplossing faciliteren.

Gerelateerd

Vorige artikelNFON kondigt nieuwe generatie NFON-client aan
Volgende artikel BlackBerry en Baidu werken aan zelfrijdende auto

Gerelateerde berichten

ACM trekt ruim 400 onjuist gebruikte 0906-nummers in

Bellen met vaste telefoon

Bellen via vaste lijn en SMS-en in vier jaar bijna gehalveerd

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Business analist (FG 8/9)

    • Eindhoven
    • Pocos
    • Full Time
  • Inside Partnermanager (FG 7)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
  • Pocos – Senior Network Engineer (FG 10)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Senior Java Developer (FG 9)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Medewerker Servicedesk (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!