Toen ik begin twintig was, las ik een artikel over Microsoft en hoe briljant hun businessmodel wel niet was. Het kwam er in het kort op neer, dat in de software wereld het adagium was; winners takes all. Dat was voor mijn nog prille zakelijke inzichten een openbaring, en niet alleen voor mij. In een tijd waarin de wet van de afnemende meeropbrengst leidend was. Deze theorie stelt dat wanneer een bepaalde productiefactor wordt vergroot (bijvoorbeeld de inzet van extra werknemers) de productie over het algemeen meer dan evenredig zal toenemen; maar op een bepaald moment neemt die groei af. De kunst was om dat punt niet te overschrijden. Maar bij software lag dat ineens heel anders. De kosten zaten vooraf in de ontwikkeling en had je die eruit, dan bracht elk verkocht product of licentie je bijna 100 procent winstmarge.
Ik moest aan dat inzicht denken, toen ik terugkeek naar het afgelopen jaar. Naast de opkomst van AI, de verdergaande inbedding van telecom in IT of ICT, wat je wilt, zag ik vooral een sterke overnamegolf in het MSP veld. Nou blijven er nog meer dan genoeg partijen over, dus het is een beetje te vroeg om van een concentratie te spreken, maar er werd toch wel heel veel geld uitgegeven om kralen te rijgen aan de bedrijfsketting. De toekomst zal leren of deze overnames en fusies allemaal even succesvol zijn en hier het winner takes all principe werkt. Een aantal ondernemers is blij dat de bankrekening gevuld is en de zorgen over hun bedrijf zijn verdwenen, veel personeel is blij dat ze in een nog professionelere organisatie zijn beland en de investeerders zijn blij als ze het rendement op hun investering zien.
De overnamegolf was in elk geval, naast de snelle opkomst van AI, het belangrijkste nieuws van 2023. Laten we ook niet vergeten dat we het afgelopen jaar zijn teruggekeerd naar wat we ‘het nieuwe normaal’ zouden gaan noemen. Aan de ene kant staan we met z’n allen weer in de file, maar afstandwerken heeft wel degelijk zijn plek gevonden. Al is dat concept nog niet helemaal uitgekristalliseerd.
Maar voor ik verder ga, lees vooral de visies van de experts over het afgelopen jaar en de toekomst verderop in dit nummer. Boeiende inzichten over onze markt in het hier en nu. Rest mij iedereen die dit leest een heel mooi, gezond gelukkig én succesvol 2024 toe te wensen!
Joost Heessels