Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Achtergrond»Jan-Hein Bastiaenen – Founder (en nu) Ambassadeur van Strict
    Achtergrond

    Jan-Hein Bastiaenen – Founder (en nu) Ambassadeur van Strict

    22 mei 20258 Min leestijd
    Jan-Hein Bastiaenen
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Rex Vermeulen is al 20 jaar vaste columnist van TBM. Vanaf 2024 besteedt hij zijn column aan de ‘Icons in ICT’. Personen die met hun visie en gedrag een echt stempel drukken op de markt en daardoor invloed hebben op de verdere groei en professionaliteit van de gehele branche. Dit keer: Jan-Hein Bastiaenen – Founder (en nu) Ambassadeur van Strict.

    Toen ik kennismaakte met Jan-Hein, had ik daar eigenlijk gelijk een goed gevoel bij. Betrouwbare, integere kerel met een enorme bak kennis (van de IT-branche) aan boord. Oprichter van Strict; een IT-consultancyorganisatie. En dan praat ik over 22 jaar geleden…

    Ik had destijds de Master in Mobile opgezet (een kennis- en netwerkplatform waarin de belangrijkste -140- spelers uit de mobiele telefonie samenkwamen. Voor European Telecom). Jan-Hein trad daarin aan als lid van de Raad van Advies. Een rol die hem op het lijf geschreven was en waar ik enorm veel aan heb gehad.

    Nu, 22 jaar later, verbaast het mij dus niets dat Strict uitgegroeid is tot een prachtig, dominant bedrijf waar inmiddels 100+ ICT-experts rondlopen die de meest vooraanstaande organisaties begeleiden bij, en advies geven over, hun IT-uitdagingen in de digitale transitie.

    Ik heb in de afgelopen 22 jaar gelukkig vaak met hem mogen samenwerken en samen mooie projecten uitgevoerd. Verder is het ook nog een enorm aardige kerel, dus ik keek echt naar dit interview uit. De belangrijkste reden hiervoor was echter het 25-jarig bestaan van Strict, in combinatie met het nieuws dat Jan-Hein het stokje ging overdragen aan Lotte de Bruijn – per 1 januari 2025 de nieuwe CEO van Strict.

    “Zo, zit het erop Jan-Hein? Joggingpak aan en op de bank?”

    Haha, nou echt niet. Ik ben nog lang niet klaar. En als ik dat wel zou zijn, weet ik ook wel leukere dingen dan op de bank zitten. Ik wil sowieso tot mijn 67e door. Eigenlijk heb ik daar voor mezelf al 68,5 van gemaakt.

    Dat vermoedde ik natuurlijk al. Je hebt ‘advies geven’ als hobby. Dat geef je niet zomaar op?

    Exact. Ik heb met de oprichting van Strict destijds echt de juiste keuze gemaakt. Het past me. Uiteraard krijg je dan natuurlijk ook andere zaken aan je hoofd. Want je moet een bedrijf leiden.

    Nu wordt het nóg leuker. Ik ga niet veel meer tijd krijgen, maar het wordt wel veel prettiger ingevuld. Niet de hele dag ‘back-to-back’ meetings. Ik kan me gaan focussen op het nog beter prepareren van Strict richting de toekomst. Meebouwen en verder helpen in onze groei.

    Heb je daar al ideeën over die je kunt delen?

    We hebben een hele goede strategische investeerder gevonden die onze missie onderschrijft en daarmee ook financieel de route faciliteert. Die route zal neerkomen op autonome groei naar thought leadership in IT-consultancy, aangevuld met joint ventures en overnames.

    Ik ga in gesprek met hoogwaardige consultants die passen binnen onze cultuur en ons expertiseniveau kunnen halen. Met als resultaat dat ik nu alleen maar leuke gesprekken heb.

    Als Ambassadeur van Strict gaan de deuren voor je open?

    Zeker! Want dat is wel een van de dingen waar ik met trots op terugkijk. Strict is een organisatie waar je onderdeel van uit wil maken! Ik merk dat ook aan ‘oud’-medewerkers. Ze blijven altijd, op de een of andere manier, verbonden.

    Een bedrijf waar respect de boventoon voert. Waar het prettig zaken mee doen is en ‘helpen’ geen loos woord is – onderling of naar onze relaties. Dat is Strict! En dat is mijn ding!

    “Strict is een organisatie waar je/men onderdeel van uit wil maken!”

    Daarom kan ik in mijn nieuwe rol ook heel goed toetsten of kandidaat partijen bij ons passen.

    Maar ja, Lotte is de nieuwe ‘roerganger’. Die wil vast een eigen koers varen?

    Dat is ook prima. Dat is zelfs een voorwaarde voor ons gewenste succes. Tijdens onze gesprekken om haar aan boord te halen hebben we uitvoerig gesproken over onze cultuur en kernwaarden.

    Dat is voor haar een doorslaggevende reden geweest om in te stappen. Lotte zet onze cultuur dus gewoon voort en we zullen deze ook altijd blijven bewaken.

    Dat is met name iets dat je moet ‘voelen’ of kun je dat vastleggen?

    Dat zeg je goed. Dat is een uitdaging waar ik nu mee bezig ben. Om het goed vast te leggen. Het is letterlijk altijd een ‘onbeschreven ethiek en werkwijze’ geweest. Nu ga ik het beschrijven – als een soort nalatenschap.

    Ik vind het ook erg leuk om het vast te leggen. En ik gaf al aan dat ik er echt trots op ben.

    Je hebt voldoende om trots op te zijn? Als je terugkijkt?

    Hoelang heb je?? ‘Mijn’ mensen en de manier waarop we samenwerken noemde ik al. Maar kijk eens naar onze relaties! Het Prinses Máxima Centrum, Het Ministerie van Defensie, Schiphol…

    Ze vertrouwen op ons. En ik noem met name even deze voorbeelden, want als je het dan hebt over ‘mission critical’, dan zijn dit toch wel voorbeelden. Ze zijn onderdeel van een prachtige lijst met namen waar we dagelijks mee samenwerken – op basis van kennis, vertrouwen, betrokkenheid en visie.

    Ja, daar ben ik wel enorm trots op. We mogen dat trouwens best wel meer uitdragen.

    Hoe gaat Lotte dat doen?

    Dan moet je Lotte maar weer eens interviewen. Ik zou haar anders tekortdoen. Ikzelf ga in mijn rol als Ambassadeur in ieder geval veel meer delen over Strict.

    Lotte en ik vinden elkaar in de doelstelling dat iedere CIO, CTO en CEO ons zou moeten kennen en weten wat we doen.

    Maar met alleen intuïtie red je het op de lange duur niet. Hoe blijf je relevant?

    Heb je helemaal gelijk in. Maar als (advies geven in) de IT-branche ook een hobby is, snap je dat ik alles scan, lees, beluister, bekijk wat er in onze wereld gebeurt.

    Daarbij blijf ik alle Strict kennis-sessies volgen. Die zorgen echt voor hele relevante input, waar relaties graag in meegenomen worden. Verder ga ik ieder half jaar een bezoek brengen aan onze relaties.

    Waar zijn ze mee bezig? Wat zijn hun plannen? Zo blijf ik niet alleen bij in kennis, maar kan ik het direct koppelen aan relevantie voor onze relaties.

    Wat is er dan zo mooi aan de ICT-branche?

    Dat is voor mij een combinatie: de (technologische) ontwikkeling en groei. Bizar wat er de laatste 25 jaar heeft plaatsgevonden aan ontwikkelingen. De ontwikkelingen zijn ook nog eens geïmplementeerd en daardoor is de branche enorm gegroeid. Prachtig!

    En dat gaat gewoon zo door?

    We hebben nu wel ‘even’ het Amerikaanse dilemma op te lossen. Zeker momenteel een bedreiging, maar ook een geweldige kans voor Europa in het algemeen en Nederland in het bijzonder.

    Dus de ontwikkeling zal dan meer plaatsbepaling zijn. En dan gaan we weer door met ontwikkelen.

    Alleen maar hosanna in de IT-branche? Geen irritaties?

    Vanuit mijn eigen positie niet. Ik kan soms wel bezorgd kijken naar partijen die niet echt (willen) samenwerken om het klantprobleem op te lossen. Of een ecosysteem optuigen waar de klant geen onderdeel van uitmaakt.

    Wat zou je advies aan die bedrijven zijn?

    Tja, als je niet doorhebt dat de klant in alles wat je doet centraal moet staan, is mijn advies van weinig waarde, denk ik.

    Maar ik wil wel herhalen dat er meer samenwerking moet komen – op Europees niveau ook. Daar is het nu de tijd voor. En om gezamenlijk de BV Nederland te laten groeien.

    Dat kan alleen maar samen. Met alle schakels uit de keten. Ik ga mij daar ook hard voor maken en daar graag een bemiddelende rol in spelen. Bel me maar 😊

    Jan-Hein zegt het met een enthousiaste lach op zijn gezicht. Je ziet aan hem dat hij niet kan wachten. Zijn gezin zal nog even geduld moeten hebben. Ik weet dat in ieder geval twee van zijn vijf kinderen bij Strict werken. Dus die zien papa genoeg.

    Maar een vent als Jan-Hein, met zijn principes, rechtvaardigheid, sociale gedrag en loyaliteit, zal er zeker voor zorgen dat alles en iedereen voldoende aandacht (en advies!) krijgt. Gelukkig zijn wij hem voorlopig ook nog niet kwijt.

    Rex Vermeulen is directeur van Mantor Business Partners. Hij, en zijn bedrijf, zijn al meer dan 23 jaar actief in de telecommunicatie- en ICT-branche. Zij geven advies over bedrijfsvoering, marketingcommunicatie en organiseren bijeenkomsten en platformen ten behoeve van kennisoverdracht. Hierdoor dragen zij bij aan de professionalisering van de branche en spelen een belangrijke rol bij het verbinden van de verschillende partijen in de keten.

     

    Gerelateerd

    Vorige artikelAI transformeert contactcenters, maar mens blijft cruciaal
    Volgende artikel 7 Tips voor een ijzersterke futureproof portfolio!

    Gerelateerde berichten

    overname Riverdam

    Grote Navo-order rond IT-infrastructuur voor Proximus en Thales

    ICT

    Topsector ICT presenteert Jaarbeeld 2024: focus op digitalisering, AI en mkb-innovatie

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!