Na veel ontwikkelingen in de videomarkt, lijkt deze tot rust te zijn gekomen, maar schijn bedriegt. Volgens Marvin Korthout, Director of Enterprise Sales Benelux bij Jabra, is er sprake van een nieuwe dynamiek, waarin vervanging, vereenvoudiging en waardecreatie centraal staan. Met de introductie van de PanaCast 40 VBS, een all-in-one Android-videobar met 180°-beeldhoek, richt Jabra zich vol op de kleine vergaderruimte, het nieuwe hart van hybride samenwerking.<>
De afgelopen jaren hebben het vergaderlandschap structureel veranderd. Overleg in de klassieke boardroom heeft plaatsgemaakt voor samenwerken in kleinere, flexibele ruimtes, zogenaamde small/huddle spaces. Toch ontbreekt het daar vaak aan professionele AV-tools. Jabra brengt daar met de nieuwe PanaCast 40 VBS (Video Bar System) verandering in. Met deze introductie breidt Jabra zijn PanaCast-portfolio verder uit, dat onder meer bestaat uit de PanaCast 50 in BYOD-versie (Bring Your Own Device), het PanaCast 50 Room System en de PanaCast 50.
Logische volgende stap
“We zien in de markt een duidelijke vervangingsvraag”, aldus Marvin. “Tijdens de pandemie zijn veel systemen ad hoc aangeschaft. Organisaties zoeken nu naar oplossingen die eenvoud combineren met kwaliteit en die aansluiten bij moderne werkvormen.”
De PanaCast 40 VBS is Jabra’s antwoord op deze veranderende markt. Een professionele videobar, ontwikkeld voor de kleine vergaderruimtes. Hij biedt onder meer een unieke 180 graden beeldhoek, dankzij geavanceerde stitching-technologie, wat ervoor zorgt dat alle deelnemers zichtbaar zijn, ongeacht de grootte of indeling van de ruimte. Daarnaast beschikt de nieuwe videobar over AI-powered 4K video en audio en is eenvoudig en snel te installeren. Daarbij is het gecertificeerd voor Android-omgevingen en volledig MDEP-gecertificeerd (Microsoft Device Ecosystem Platform), belangrijk voor klanten met hoge beveiligingseisen.
Small meeting room
De focus op de ‘small meeting room’ is een bewuste keuze, aldus Marvin. “Onze onderzoeken tonen aan dat ruim 94 procent van de medewerkers regelmatig gebruikmaakt van kleine vergaderruimtes. Toch is slechts één op de drie van die ruimtes uitgerust met videotechnologie, en vaak ervaren medewerkers daarbij problemen met zicht en geluid. Daarbij denkt 72 procent van de geënquêteerden dat beter uitgeruste vergaderruimtes de productiviteit flink zou verbeteren. De behoefte aan eenvoudige, maar kwalitatieve oplossingen, is dus enorm.”

Videokwaliteit
Jabra is van oorsprong audiospecialist en dat blijft voelbaar in de hele benadering van vergadertechnologie. “Audio is voor veel klanten het fundament waarop het vertrouwen in Jabra is gebouwd”, legt Marvin uit. “We zijn een merk met een erfgoed van meer dan 150 jaar in audio. Die betrouwbaarheid nemen we nu mee naar het domein van video.”
Toch was de overgang een paar jaar geleden niet vanzelfsprekend. “Video is een andere tak van sport”, erkent Marvin. “En al is het een stuk eenvoudiger geworden, het vraagt andere vaardigheden van partners, andere verkooptrajecten en andere klantverwachtingen. Maar inmiddels horen we bij de gevestigde orde. Niet alleen qua marktaandeel, maar ook in de manier waarop we worden gezien.”
Van audio naar UC
Jabra wordt dan ook steeds vaker genoemd in shortlist-trajecten bij grote organisaties. Dat komt mede door het bieden van een herkenbare, geïntegreerde ervaring. “Met name onze 180 graden-technologie is onderscheidend”, aldus Marvin. “Die zorgt ervoor dat iedereen in beeld is, zelfs in de meest compacte ruimtes. En dat zonder extra camera’s of dure integraties en met behulp van slimme software als bijvoorbeeld Intelligent Zoom of Dynamic Composition. Uit het recente Visibility in Meetings-rapport van Jabra blijkt dat de betrokkenheid veel groter is als elke deelnemer gezien wordt. Daarin speelt ook de audio overigens een grote rol.”
Ook in termen van beheer en schaalbaarheid biedt de PanaCast 40 VBS voordelen. Apparaten kunnen centraal worden beheerd en geüpdatet via het Jabra+-platform, en zijn compatibel met Microsoft Teams Rooms voor een naadloze ervaring.
AI als katalysator voor inclusiviteit
Waar AI binnen veel organisaties nog abstract klinkt, is het binnen Jabra’s oplossingen al tastbaar aanwezig. Sterker nog, Jabra was voorloper toen het moederbedrijf GN in 2019 Altia Systems kocht, de pionier in het combineren van AI met panoramische camera’s voor videoconferencing. “Onze camera’s herkennen sprekers, passen automatisch het kader aan en verbeteren beeld en audio in realtime, mede dankzij edge AI-processors”, licht Marvin toe. “Dat maakt vergaderingen niet alleen efficiënter, maar ook inclusiever. Iedereen komt in beeld, iedereen wordt gehoord.”
AI speelt daarnaast ook een rol in audio-innovatie. Met Engage AI introduceerde Jabra een oplossing voor contactcenters die emotie en intonatie in gesprekken herkent. Leidinggevenden kunnen zo medewerkers beter coachen en de gesprekskwaliteit verhogen. Dit is een voorbeeld van hoe Jabra AI breder inzet dan alleen in video, steeds met de nadruk op productiviteit en gebruiksgemak.
Partner-first aanpak Jabra
Een belangrijke pijler onder Jabra’s succes is de samenwerking met het partnerkanaal. “Wij zijn en blijven een partner-first organisatie”, zegt Marvin resoluut. “Alles wat we doen, loopt via onze partners. Zij zijn de verlengde arm richting de eindgebruiker.”
In de Benelux betekent dit onder meer dat er is opgeschaald in de samenwerking met distributeurs. Dat zijn nu Also, BusinessCom, Ingram Micro en TD Synnex. “Behoudens BusinessCom met een sterke lokale presence en een telecom-achtergrond hebben we bewust gekozen voor pan-Europese distributeurs met sterke AV- én IT-capaciteiten. Dat maakt het makkelijker om met partners de hele markt te bedienen, van corporate tot mkb. En dat gaat goed, want we groeien nog altijd harder dan de markt en behoren al even tot de gevestigde orde.”
Die partner-first aanpak vertaalt zich niet alleen in de keuze voor distributeurs, maar ook in de manier waarop Jabra partners ondersteunt in het commerciële traject. Zo biedt het bedrijf kosteloze pre-sales support: specialisten die samen met partners bij klanten aanschuiven voor advies en die praktische hulp bieden bij installatie en technische vragen. Op die manier worden partners volledig ontzorgd.
Verhouding AV en IT
De verschuiving van AV naar IT is ook in het partnerkanaal merkbaar. “Vroeger was videoconferencing een AV-feestje. Nu zie je dat IT-afdelingen de regie nemen, met name door de komst van Microsoft Signature Rooms die de installatie vereenvoudigen”, aldus Marvin. “Dat zorgt voor een andere benadering: eenvoud, schaalbaarheid en beheerbaarheid staan nu centraal.”
Tegelijkertijd blijven er niches waarin traditionele AV-specialisten waarde toevoegen. “Met name in grotere ruimtes, auditoria of specials zie je dat hun expertise onmisbaar blijft. Maar de verhoudingen veranderen, en ons portfolio biedt nu oplossingen voor het merendeel van alle small- en medium-vergaderruimtes.”
De toekomst van de werkplek is lastig te voorspellen, erkent Marvin. “De technologische ontwikkeling gaat snel, de geopolitieke en economische omstandigheden zijn onvoorspelbaar en mensen worden veeleisender. Daarom bouwen we aan een solide basis: een breed portfolio, sterke partners en lokale slagkracht.”
PanaCast 50 Room System 2

het PanaCast 50 Room System, ontwikkeld in samenwerking met Lenovo. De 180°
4K-videobar wordt gecombineerd met de nieuwste Lenovo ThinkSmart Core Gen 2
met Intel Core Ultra 5-processor, goed voor snellere AI-verwerking en lager energie verbruik.
Het systeem draait op Windows, waardoor het compatibel is met veel zakelijke
applicaties en eenvoudig te integreren is in bestaande IT-omgevingen zoals Microsoft
Teams Rooms. Dankzij USB-C en nieuwe controlleropties (USB en IP) is het systeem
flexibel inzetbaar. Verbeterd kabelmanagement maakt een nette installatie mogelijk, ook
in uitdagende ruimtes.


