Voor één op de vier organisaties is een IT-black-out geen hypothetisch risico meer. Bij negentien procent heeft zich eerder een gedeeltelijke uitval van technologie voorgedaan; vijf procent werd zelfs volledig lamgelegd. Dat blijkt uit recent onderzoek van Strict, specialist in digitale transformatie en technologische weerbaarheid, uitgevoerd onder 329 strategische en tactische IT-beslissers.
Strict adviseert organisaties bij het realiseren van digitale transformatie en helpt hen om technologie in te zetten als betrouwbare en toekomstbestendige motor van de bedrijfsvoering. In het onderzoek peilde Strict, samen met onderzoeksbureau Markteffect, het bewustzijn en de ervaringen van IT-verantwoordelijken met technologische uitval en de gevolgen daarvan voor hun organisatie.
Grote zorgen over verstoringen
De impact van technologie-uitval blijkt breed voelbaar. Zo maakt 79 procent van de respondenten zich zorgen over de gevolgen van falende systemen. Die zorgen zijn niet ongegrond: bijna twee derde van de organisaties (63 procent) ervaart minstens maandelijks hinder door storingen. Bij zestien procent gebeurt dit wekelijks, en zes procent meldt zelfs dagelijkse problemen.
Vooral organisaties die afhankelijk zijn van het C2000-netwerk voor hulpdiensten rapporteren bovengemiddelde verstoringen. In die groep ervaart zestien procent dagelijkse hinder, tegenover vier procent bij organisaties zonder deze afhankelijkheid.
Operationele én strategische risico’s van IT-black-out
IT-managers maken zich vooral zorgen over verstoringen in de bedrijfsprocessen (39 procent), gevolgd door veiligheids- en privacyproblemen (38 procent). Ook het verlies van toegang tot netwerken en essentiële applicaties of apparatuur (37 procent) vormt een belangrijk aandachtspunt.
Daarnaast verwacht bijna de helft (49 procent) directe gevolgen voor klantgerichte functies. Reputatieschade, klantverlies en financiële schade worden daarbij als substantiële risico’s gezien (39 procent).
“Veerkracht moet centraal staan”
Volgens Kor Gerritsma, strategieconsultant bij Strict, onderstrepen de cijfers het belang van structurele aandacht voor digitale weerbaarheid: “IT-storingen zijn geen uitzondering meer, maar regel. Organisaties moeten zich niet alleen focussen op het voorkomen van storingen, maar vooral op hun herstelvermogen. De vraag is niet óf een storing optreedt, maar wanneer. Wie de bedrijfscontinuïteit serieus neemt, zorgt dat processen robuust en flexibel zijn ingericht.”


