Op 29 november worden in Het Zalmhuis te Rotterdam in acht categorieën de Telecom Inspirience 2016 uitgereikt. In de categorie Best IOT Project 2016 – powered by Comgate – heeft de vakjury de volgende klantcases genomineerd.
Array Business Solutions
Klantcase: grote Belgische staalonderneming
De initiële vraag was om medewerkers die alleen werken op enorme terreinen te voorzien van Lone Worker alarmeringsfunctionaliteit. Man Down, SOS-alarm en geolocatie zijn hierbij van belang waarbij alarmen op meerdere devices en meerdere manieren kunnen worden ontvangen door collega’s en BHV’ers. De alarmen moeten ontvangen worden op Smartphones door middel van een mobile app, via SMS op alle mobiele devices, op Skype for Business en via e-mail. De aanvullende vraag is om niet alleen alarmen van personeel maar ook alarmen van apparatuur te notificeren aan groepen medewerkers. Denk hierbij aan storingen van machines. Hiervoor is de Array IoT Notificatie & Routerings Server ontwikkeld. De winst is dat de klant één oplossing heeft voor alle alarmen en notificaties die uit het bedrijf komen. Per soort alarm van mens of machine kan men routeren naar ieder device via ieder beschikbaar communicatiekanaal al dan niet op basis van presence-informatie.
KPN
Klantcase: Ziut
Ziut verzorgt door heel Nederland openbare verlichting, verkeerssystemen en camerabewaking. Zodra een fietser of voetganger het Havenspoorpad in Rotterdam passeert, gaan de lantaarnpalen van 10 naar 100 procent van hun vermogen branden. Dankzij een proef met het LoRa-netwerk van KPN werkt de straatverlichting op afstand en kan het netwerk gegevens over die verlichting doorsturen. In de zoektocht naar een energiezuinigere manier van verlichting die wel een veilig gevoel geeft, is de gemeente Rotterdam gestart met de pilot aan het Havenspoorpad. De 185 lantaarnpalen langs dit pad stonden elk ruim elf uur per dag aan, meer dan 4.000 uur per jaar per lantaarnpaal. Het elektriciteitsverbruik was gelijk aan het verbruik van tien huishoudens in een heel jaar. Nu branden de lampen standaard op maar 10 procent. Als een fietser of voetganger passeert, zorgen sensoren dat de verlichting drie palen vóór voor en drie palen ná de passant voor 100 procent aangaat, en meteen daarna weer terug naar 10 procent.
Lely
Klantcase: T4C TotalHealth Solution in het melkveebedrijf
Optimalisatie van het melkveebedrijf is belangrijker dan ooit. Door de druk van de markt worden marges scherper. Daarbij neemt klantwens ten aanzien van duurzaam melk produceren en dierwelzijn een vlucht. Door de gemaakte keuze om automatisch de melkkoeien te melken met Lely Astronaut melkrobots, is er naast de arbeidsbesparing en andere voordelen, een unieke omgeving ontstaan waar enorme hoeveelheden aan data geregistreerd worden door sensoren en handmatige invoer. Het management systeem Lely T4C (Time4Cows) vertaalt dit voor de boer in begrijpelijke praktische taal. Hierdoor is er altijd en overal inzicht (op de mobiele app) over bijvoorbeeld melkproductie, bezoekgedrag aan de Astronaut melkrobot , voeropname van de koeien en vooral ook de gezondheid van de koeien. Deze informatie ondersteunt de melkveehouder in het nemen van dagelijkse, operationele beslissingen en strategische beslissingen.Hiermee wordt de volgende stap gezet in de verwerking van de grote hoeveelheid aan data naar een zo optimaal mogelijke koegezondheid.
M2M Services
Klantcase: VOS (Veilig op stap)
VOS is een concept waarmee iemand in nood snel in staat is op multimediale wijze (telefoon/e-mail/sms) een hulpverlener op te roepen. Ook kan VOS uitstekend ingezet worden voor in- én outdoor dwaaldetectie. VOS werkt in héél Europa en behoeft geen externe bedrading; alles werkt mobiel. Senioren, epilepsiepatiënten, mensen met reuma of andere fysieke beperkingen kunnen met een VOS-Locator veilig op stap en krijgen zij hun zelfstandigheid terug. Door middel van verschillende technologieën (GSM, GPRS en/of SMS) wordt de positie doorgegeven van de zorgvragende of van een bepaald object. Het systeem belt naar het ingestelde telefoonnummer en geeft de adresgegevens door. Als het nummer niet bereikbaar of bezet is, kan worden uitgebeld naar een alternatief nummer (totaal maximaal vijf nummers). Door de gecombineerde inzet van moderne technieken als GPS, RFID en internet zijn de VOS-alarmeringsproducten buiten inzetbaar, maar ook in ziekenhuizen, fabrieken en andere gebouwen.
Nazca IT Solutions
Klantcase: Gemeente Haarlem
De afdeling DIA (Data Informatie en Analyse) van de gemeente Haarlem telt ongeveer 30 medewerkers die belast zijn met de taak alle gemeentelijke data centraal op te slaan en te ontsluiten naar bevoegde partijen in het licht van de geldende wet- en regelgeving voor het opslaan en uitwisselen van data. Op de invalswegen Amsterdamsevaart en Schipholweg wordt regelmatig de milieunorm voor NO2 overschreden. Onderzoek heeft laten zien dat de norm van 40 ug/m3 in de loop van een uur 6 minuten boven de 50 ug/m3 en 3 minuten boven de 60 ug/m3. De overschrijdingen zijn een gezondheidsrisico voor de bewoners van de twee straten. De insteek van het project houdt het reguleren van de verkeersstromen op de twee straten in aan de hand van real-time sensormetingen van NO2, temperatuur en luchtdruk. Hiervoor is een Private LoRa WAN-netwerk geïnstalleerd op locatie: gateway (MCS) en twee meetstations uitgerust met NO2-, temperatuur- en luchtdruksensoren (Libelium). Daarnaast is een online sensoromgeving van Nazca IT Solutions gecreëerd voor het ontvangen, analyseren en doorgeven van de gemeten waarden aan de verkeerscentrale van de gemeente Haarlem.
SPIE
Klantcase: SNS Bank
Op locatie Pettelaarpark in Den Bosch heeft SNS de behoefte om inzicht te krijgen wat de kwaliteit van de werkomgeving is waarin de medewerkers zich bevinden. Er is onduidelijkheid over de temperatuur, luchtvochtigheid en CO2-waarden in het gebouw. Zonder meetgegevens kan men geen goede besluiten nemen voor toekomstige aanpassingen aan het gebouw. In samenwerking met MCS is een draadloze sensor ontwikkeld, welke temperatuur, luchtvochtigheid en CO2-waarden meet. De sensor bevindt zich in een onderzetter van een plantenbak (Inteleaf) waardoor het uiterlijk van de sensor aantrekkelijk is en de klant de mogelijkheid heeft om op de plantenbak informatie weer te geven. De sensoren worden ontsloten via een LoRa-basestation en de gegevens zijn via een webportal inzichtelijk gemaakt. De klant kan snel en flexibel meetgegevens verzamelen in een deel van het gebouw. De plantenbakken zijn snel uit te rollen en kunnen eenvoudig verplaatst worden, dit in tegenstelling tot vaste sensoren. De klant kan door middel van de plantenbak snel informatie vanaf de werkplek vergaren. Met de informatie kan de klant besluiten nemen over toekomstige wijzigingen in het gebouw en hier budgetten op afstemmen.
Uitreiking
De award voor Best IOT Project 2016 wordt samen met de andere Telecom Inspirience Awards uitgereikt op 16 november in het Zalmhuis te Rotterdam. Voor meer informatie: www.telecominspirience.nl