Hé, zult u denken, dat lijkt op iets. Tijdens het BTG Business Event in juni zei Petra Claessen, de voorzitter van de BTG: Innoveren is een must’, wat weer paste in haar speech en aansluit bij ‘building bridges in a sustainable society’, het thema van de BTG.
Maar ere wie ere toekomt, de kop van deze column komt van Harry Crielaars, in 2015, toen hij voorzitter van de Raad van Bestuur was van Slachtofferhulp Nederland, die ik adviseerde. Ik heb het kaartje met deze uitspraak en foto van Harry nog altijd in mijn schrijfmap zitten.
Maar wat betekenen deze uitspraken uit de monden van niet de minste visionairs? Innovatie betekent, volgens Van Dale, ‘invoering van iets nieuws’. Verantwoordelijkheid betekent volgens diezelfde Van Dale ‘de taak, de plicht voor iets te zorgen’. En als dan ook nog eens een professionele verantwoordelijkheid is, dan weten we dat we worden aangesproken in ons vak.
Maar hoe doe je dat? Innovaties komen bijvoorbeeld tot stand na lang zoeken naar een oplossing voor een probleem. En soms moet het snel, als ons het water aan de lippen staat (denk maar aan de corona pandemie).
Wellicht kent u de Innovator en kunstenaar Daan Roosegaarde. Hij creëert onder meer kunstwerken met licht. Roosegaarde is bekend (misschien nu tijd voor een ‘o ja’) van het verlichte fietspad bij Nuenen, waar hij in het asfalt een soort ‘glow-in-the-dark’ effect aan bracht. Maar hij maakt ook biologisch vuurwerk op een duurzame manier.
Hadden we bij het Nieuwjaarsevent van de BTG Jan Rotmans, die liet zien hoe Nederland zou veranderen als gevolg van de stijgende zeespiegel. Nu konden we zien met welke lichteffecten Daan de Amsterdammers liet voelen met blauw licht hoe je op het Museumplein onder de zeespiegel loopt als Jan gelijk krijgt.
Maar wat hebben wij hieraan in onze branche? Daan Roosegaarde woont deels in Peking. Hij zag daar de luchtvervuiling van de stad en heeft vervolgens een soort luchtstofzuiger ontwikkeld. De verontreinigde lucht wordt aangezogen, gezuiverd en weer losgelaten. Wat rest zijn volle koolstoffilters. Als je koolstof onder hoge druk brengt wordt dat steen of diamant. Voorts laat hij daar sieraden van maken en met de opbrengst financiert hij het vervolg van dit project. Dit is innovatie. Het advies van Daan is dan ook: “blijf kijken en combineer”.
Hoe kun je een restproduct gebruiken als financier van je corebusiness? Dat is de vraag! Het is één van de sleutels naar een propositie waar prijs niet de enige onderscheidende factor is. Want een neerwaartse prijsspiraal is in niemands belang, ook niet voor de klant die de lange termijn in beeld heeft.
Daarom wordt het tijd voor een innovatieve benadering van de markt. Daar waar de commerciële organisaties allang integraties kennen in het Contactcenter en waar multichannel communicatie van levensbelang wordt gevonden, wordt er bij lokale en regionale (semi)overheidsinstellingen en bij ziekenhuizen er alleen nog maar over gepraat. Wie heeft de innovatieve propositie om in deze branches de toegevoegde waarde te bewijzen en wie neemt deze organisaties mee op reis naar een innovatieve manier van werken? Hoe kunnen we in deze branches zorgen dat innovaties die in andere branches allang werken ook hier de toegevoegde waarde bewijzen. Want in deze branches is men zeker innovatief, maar vooral binnen de corebusiness. Misschien ligt daar wel de sleutel.
‘Innovatie is een must’, maar we moeten het wel samen doen. Het biedt de kans om toegevoegde waarde te bieden, weg te blijven van het ordinaire prijsgevecht (met allemaal dezelfde oplossing) en om een gezonde branche te houden. Dat is ook in het belang van de klant, want gezonde leveranciers zorgen ook voor continuïteit in de dienstverlening.
Ik wens u een mooie innovatieve zomer toe.
Marcel Ederveen