In de huidge tijd van inflatie en hoge energieprijzen is elke financiële tegemoetkoming meer dan welkom, zeker voor de lagere inkomens. Daarom is er vanuit de Belgische overheid niet alleen voor gas en elektriciteit een sociaal tarief voorzien; ook voor vaste telefonie en internet bestaat er een tegemoetkoming. Het sociaal tarief voor telecom biedt tot 50 procent korting op je factuur. Wie de doelgroepen zijn voor zo’n tegemoetkoming? En welke voorwaarden er precies zijn, lees je hier
Per gezin kan er maar één persoon recht hebben op het sociaal tarief. Daarbij moet je aangesloten zijn bij een operator die het sociaal telefoontarief aanbiedt. In Vlaanderen zijn dat Base, Mobile Vikings, Orange, Proximus, Scarlet, Telenet. Edpnet, Youfone en hey! bieden het sociaal tarief niet aan. De compensatie moet je zelf aanvragen bij je provider.
65-plussers
Het BIPT, de telecomregulator in ons land, definieert verder ook enkele doelgroepen die recht hebben op het sociaal tarief. Een eerste categorie is die van de 65-plussers, en meer bepaald personen die alleen wonen of samenwonen met één of meer personen die ouder zijn dan 60 jaar, ongeacht de woonplaats van hun kinderen.
Voor wie ouder is dan 65, geldt het globaal belastbaar inkomen van het gezin als bijkomende voorwaarde. Dat mag niet hoger zijn dan het plafond dat door het RIZIV, het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsuitkering, is vastgelegd om in aanmerking te komen voor een verhoogde financiële tussenkomst voor gezondheidszorg.
Hulpbehoevenden
Een tweede groep rechthebbenden zijn personen met een beperking. Ook hier stelt het BIPT enkele voorwaarden. Zo moet de persoon in kwestie erkend zijn als meer dan 66 procent andersvalide of arbeidsongeschikt. De erkenning gebeurt via een administratieve of gerechtelijke beslissing, door de FOD Sociale Zekerheid of door het ziekenfonds.
In veel gevallen moet je ook nog aan drie andere voorwaarden voldoen:
- Je moet ouder zijn dan 18 jaar;
- Je moet alleen wonen of samenwonen met maximaal twee personen;
- Het globaal belastbaar inkomen voor het hele gezin niet hoger zijn dan het plafond dat door het RIZIV is vastgelegd.
Leefloners
Mensen die een leefloon krijgen, hebben automatisch recht op een sociaal tarief voor telecom. Het leefloon is een minimuminkomen voor mensen die over onvoldoende bestaans- middelen beschikken. Vergelijkbaar met een uitkering van de sociale dienst in Nederland,.
Verder hebben ook personen met gehoorverlies er recht op. Je moet dan wel een gehoorverlies van minstens 70 dB hebben voor het beste oor of je woont samen met een kind of kleinkind dat lijdt aan een gehoorverlies van 70 dB voor het beste oor. Ook met een laryngectomie heb je er recht op. (een ingreep waarbij het strottenhoofd en de stembanden volledig verwijderd worden, met moeilijkheden om te spreken en te ademen tot gevolg) en militaire oorlogsblinden recht op een sociaal tarief voor telecomdiensten.
De verschillende tarieven
De categorie waar je deel van uitmaakt, is bepalend voor de tegemoetkomingen die je kan krijgen. Zo hebben 65-plussers, personen met een handicap, gehoorverlies, een laryngectomie en oorlogsblinden recht op een lager tarief van 50 procent voor hun vaste telefonie- en internetaansluitingen.
Wie een abonnement heeft met gebundelde diensten, krijgt een korting van 40 procent die maximaal 8,40 euro bedraagt. Voor extra telefonieverbruik voorziet de overheid een tegemoetkoming van 3,10 euro. Ook voor tv-distributie is er een maandelijks korting voorzien van 6,77 euro. In zijn totaliteit kan je als rechthebbende een maandelijkse korting krijgen van 11,50 euro.
Voor wie een leefloon ontvangt, is de situatie bijna identiek. Die groep heeft recht op dezelfde tegemoetkomingen, met uitzondering van een korting op de aansluiting van telefonie en internet.
Op de websites van de providers die het sociaal tarief aanbieden, is meer informatie te vinden over het effect van het sociaal tarief op hun specifieke bundels.