Sebnem Unal is een goede bekende van TBM in haar rol van marketing manager Axians. Ze weet waar ze het over heeft, in een technische omgeving die voornamelijk uit mannen bestaat. Ze is daarbij een bevlogen marketeer, die door veel klanten te spreken ook goed aanvoelt wat er speelt. Ze stopt niet als een uitdaging groot is en weet met haar kennis en charme de verbinding te leggen. En toch ging de acceptatie in deze mannenwereld niet vanzelf.
Wat inspireerde je om een carrière in de tech sector na te streven, en welke obstakels heb je overwonnen?
Als ik heel eerlijk ben was het in eerste instantie geen bewuste keuze. Tijdens mijn studie bedrijfskunde heb ik bij Siemens Nederland, binnen de divisie telecom mijn stage en afstudeeropdracht voltooid. Na deze periode was er een enorme reorganisatie gaande en mij werd gevraagd of ik wilde blijven als marketing verantwoordelijke en deel wilde gaan uitmaken van een internationaal brandteam. Dit was natuurlijk een enorme kans en supertoffe uitdaging die ik niet aan mij voorbij heb laten gaan. Pas toen ben ik erachter gekomen hoe leuk ICT is en heb ik nooit meer voor een andere sector gekozen. Ik denk dat het allergrootste obstakel voor mij was de enorme mannencultuur van begin 2000 binnen de telecom. Ik kwam net van school, dus jong en een vrouw. Dat was wel wennen voor de telecom mannen van toen. Siemens had toen ongeveer 140 partners die al jaren een “Siemens only” huis waren. Het is allemaal nog niet zo lang geleden, maar het ICT landschap zag er echt heel anders uit. We hadden het toen over VoIP bellen. Ik heb mij echt moeten bewijzen, dat ik wel degelijk begreep hoe de markt in elkaar zat en de partners ook echt verder kon helpen met hun marktbenadering
Mijn mening is dat een marketing manager goed snapt hoe het portfolio in elkaar zit en hoe dit portfolio voor elke klant een ander probleem oplost. Daarom praat ik graag met klanten uit verschillende segmenten om te horen wat de uitdagingen zijn op het gebied van communicatie/connectiviteit. Waar lopen ze tegenaan? Soms komen ze tijdens een gesprek erachter dat ze nu bepaalde dingen voor lief nemen terwijl dat helemaal niet hoeft en er gewoon passende oplossingen voor zijn.
Zijn er specifieke vrouwen in de tech die jou inspireren of gediend hebben als mentors? Hoe belangrijk is mentorship voor vrouwen in de tech?
Nee eigenlijk niet in de tech. Vooral omdat de mensen waar ik veel van heb mogen leren tijdens mijn loopbaan, in het verleden en nog steeds door geïnspireerd wordt, allemaal mannen zijn. Eerlijk gezegd heb ik nooit een onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen bij het kiezen van een voorbeeld of mentor. Voor mij is het ondergeschikt of het een man of vrouw is, ik kijk eerder naar hoe succesvol iemand is in zijn vak. Wat volgens mij belangrijk is en ik mee zou willen geven aan jonge vrouwen, zorg dat je mensen met passie voor hun vak om je heen verzameld. Daar leer je veel van.
Hoe kunnen we de diversiteit en inclusie in de tech sector vergroten, en wat zijn jouw ervaringen op dit gebied?
Ik denk dat het vooral goed is om successen te delen. Dit neemt vooral de vooroordelen wat betreft ICT’ers weg. Er werken nu veel meer succesvolle, sterke vrouwen in de tech vergeleken met 10 jaar geleden en toch zien we in bijna alle interviews van techmedia mannen van middelbare leeftijd. Zo houden we het “saaie” imago in stand. Ik ben voor veel meer podium voor jonge vrouwen, maar ook jonge mannen die bijv. gepassioneerd over AI/5G kunnen vertellen.
Wat zijn volgens jou de meest belangrijke technologische ontwikkelingen binnen de tech sector op dit moment, en hoe zie je de rol van vrouwen daarin?
De ontwikkelingen zijn natuurlijk de opkomst AI, multi device management en naadloze integratie van systemen als het gaat om communicatie en natuurlijk 5G als het gaat om connectiviteit.
Verder zie je dat as a Service proposities steeds meer omarmt worden door klanten. Dit vooral omdat de complexiteit van ICT zo groot is geworden dat ze deze kennis vaak niet meer zelf in huis hebben. Door naar klanten te luisteren kun je een beter passend voorstel doen.
Waar vrouwen volgens mij beter in zijn is het begrijpelijk uitleggen van de techniek. Waar dient het voor en wat lost het op? Nu hoor ik al veel mannen denken, hoezo kan ik dat niet? Natuurlijk wel, maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat vrouwen de impact van nieuwe technologie vaak kleiner, maar ook duidelijk en begrijpelijk kunnen maken.
Wat zou je jonge vrouwen willen adviseren die geïnteresseerd zijn in een carrière in de tech sector?
Blijf achter je standpunten staan, maar staar je daar niet blind op. Geef de mensen met vele jaren ervaring de ruimte om hun mening te geven. Vaak botst de benadering van bepaalde vraagstukken, maar kap het idee niet af omdat het “ouderwets” is. Probeer te overtuigen waarom iets misschien anders benaderd kan worden.
Het is ook prima om niet alles te weten. Dit geldt trouwens voor alle jonge mensen die starten in deze sector. Er worden ontzettend veel afkortingen gebruikt, en nee die kun je allemaal niet al kennen. Ik ben mij ervan bewust dat dit heel cliché klinkt, maar durf te vragen. Ik vond het altijd geweldig om te zien hoeveel informatie technische mensen in een korte tijd, gepassioneerd kunnen vertellen.