Elk jaar verandert Berlijn in het epicentrum van elektronische gekte wanneer de Internationale FunkAusstellung Berlin (IFA) haar deuren opent. De IFA is ’s werelds grootste consumentenelektronicabeurs en heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1924. Dit jaar vond het spektakel van 2 tot 6 september plaats, waarbij maar liefst 2.700 exposanten hun nieuwste technologieën tentoonstelden aan meer dan 200.000 bezoekers uit wel 150 landen. Dit evenement heeft zich inmiddels gevestigd als hét platform voor de lancering van nieuwe consumentenelektronica, variërend van de nieuwste smartphones en televisies tot laptops, audioapparatuur, huishoudelijke apparaten en wearables.
Bij binnenkomst in het gigantische complex, bestaande uit meer dan 27 enorme hallen, wordt je oog direct getrokken naar de talloze stands die ogenschijnlijk dezelfde producten aanprijzen. Van toetsenborden tot earbuds, smartwatches en kabels, het lijkt alsof alles en iedereen hier zijn elektronische waren aanprijst. En alsof dat nog niet genoeg is, waren er zelfs rijstkokers, airfryers en opvallend veel espressomachines te bewonderen. Vooral kleine Chinese en Koreaanse bedrijven zien de IFA als dé kans om hun producten aan het Europese publiek te presenteren. Het contrast met de grote gevestigde merken, die groots uitpakken op de IFA, is dan ook opvallend. Neem bijvoorbeeld Samsung, dat dit jaar een hele hal tot zijn beschikking had. Bijna alle grote telecommerken waren van de partij, met één opvallende uitzondering: Apple. De gigant uit Cupertino was nergens te bekennen op de beursvloer, maar de aanstaande introductie van de Apple iPhone 15 wierp duidelijk zijn schaduw vooruit. Honderden aanbieders van accessoires in alle denkbare soorten, kleuren, materialen en maten lieten zien dat ze klaar waren voor de grote dag van de iPhone 15, die op 12 september werd gelanceerd.Â
VR en AR schaars goed
Voordat we de IFA betraden, hadden we hoge verwachtingen van de nieuwste trends en technologieën die ons dit jaar te wachten stonden. We dachten bijvoorbeeld dat Artificial Intelligence (AI), het buzzwoord van de laatste maanden met onder andere ChatGPT, een hoofdrol zou spelen. Maar tot onze verbazing was AI bijna nergens te bekennen. Het enige wat we op AI-gebied tegenkwamen, was de aankondiging van een blender met AI-aandrijving. Na het maken van een smoothie kon je via een app aangeven of het drankje aan je verwachtingen voldeed. Op basis van jouw feedback paste de blender het recept vervolgens aan. Laten we eerlijk zijn, dat noemen we geen hoogstaande kunstmatige intelligentie! Â
Apple gooide recentelijk hoge ogen met de aankondiging van hun nieuwe VR- en Augmented Reality-bril, de Apple Vision Pro. Maar op de IFA waren er slechts een handjevol aanbieders van traditionele VR-brillen te vinden, meestal van Koreaanse makelij. Het enige wat in de buurt kwam van een VR-ervaring, was een schilderij op het middenterrein. Nee, VR en AR waren dit jaar schaars goed in Berlijn. Â
Duurzaamheid als dominante trend
Zonder enige twijfel was de dominante trend van de IFA dit jaar duurzaamheid. Echt iedereen gebruikte duurzaamheid als lokkertje om bezoekers naar hun stands te trekken. Zelfs de organisatie had een hele hal gewijd aan duurzaamheid. Maar verrassend genoeg waren er in deze zogenaamde Sustainable Village weinig ecologische producten en diensten te vinden. Wat er wel in overvloed was, waren elektrische scooters. Vooral de zogenaamde Fatbikes domineerden dit gedeelte van de beurs. Â
Zowel onze eigen Fairphone als het Koreaanse Samsung hamerden erop dat hun toestellen eenvoudig te repareren zijn. De Fairphone, bijvoorbeeld, is modulair opgebouwd. Hierdoor kunnen componenten gemakkelijk worden vervangen. Bovendien loopt Fairphone voorop door nu al verwisselbare batterijen aan te bieden in hun nieuwste smartphone, de Fairphone 5. Dit terwijl het gebruik van dergelijke accu’s vanaf 2027 verplicht wordt gesteld in de EU. Op het beursterrein had Samsung zelfs twee mobiele reparatiewerkplaatsen opgezet. In Duitsland, en ook in Engeland, kunnen ze zelfs bij je thuis of op kantoor langskomen om een defecte telefoon of tablet te repareren. Dat is pas handig, want zo hoef je niet ver te reizen voor een reparatie. Misschien iets minder duurzaam dan de Fairphone, maar het verlengen van de levensduur van elektronica door reparatie draagt zeker bij aan het beperken van de milieu-impact van deze gadgets. Â
De rode draad in de eco-vriendelijke boodschap van de meeste fabrikanten was dat er geen plastic meer wordt gebruikt in de verpakkingen en dat het gebruikte plastic zoveel mogelijk gerecycled is. Â
Zonne-energie was absoluut een hot topic, met steeds meer praktische toepassingen. We zagen talloze draagbare zonnepanelen die ideaal zijn voor ‘off the grid’ kampeeravonturen. Er waren powerbanks met ingebouwde zonnecellen en zelfs een airconditioner-vest dat wordt opgeladen door zonnecellen. Ze kwamen ook nog eens in alle soorten en maten. De fietscomputers van Garmin hadden al zonnecellen ingebouwd om het navigatiesysteem van stroom te voorzien tijdens het fietsen. Urbanista, onderdeel van de accessoire-distributeur Strax, introduceerde op de IFA hun nieuwste Bluetooth-luidspreker, de Malibu, met ingebouwde zonnecellen.
Honor (Huawei) bijna uniek op IFA
Naast Fairphone, toonde ook de Chinese afsplitsing van Huawei, Honor, hun nieuwste opvouwbare toestel. De Honor Magic V2 is een telefoon om je vingers bij af te likken. Razendsnel door de Qualcomm processor met 16GB geheugen en een sterk verbetererde schaniermechanisme. Honor garandeert dat je het toestel de komende 20 jaar iedere dag meer dan 100 keer kunt uitvouwen, voordat het scherm gebruikssporen vertoont. Opmerkelijk was dat je op de stand van Honor geen duurzaamheidsboodschap tegenkwam. En daarin waren zij bijna uniek op de IFA van dit jaar. Â
Â