Rex Vermeulen is al 18 jaar vaste columnist van TBM. Vanaf 2024 besteedt hij zijn column aan de ‘Icons in ICT’. Personen die met hun visie en gedrag een echt stempel drukken op de markt en daardoor invloed hebben op de verdere groei en professionaliteit van de gehele branche. Dit keer Joost Heessels DGA (meewerkend voorman) van Magenta Communicatieprojecten BV en hoofdredacteur TBM.
Tja, Joost…..hoelang ken ik die eigenlijk al?! Bij aanvang van ons gesprek hebben we even zitten rekenen…iets meer dan 30 jaar! Hoe dat zit? Ik was directeur van een uitgeverij en communicatiebureau in verschillende branches waaronder de Nederlandse levensmiddelen industrie. Joost was (toen al) directeur van Magenta. En ‘verhuurde’ ook redacteuren en journalisten. Die huurde ik van hem in en hij was ook hoofdredacteur van een van de bladen die wij uitgaven. Over supermarktinrichting. Hoezo in alle markten thuis?
Ik ben 22 jaar geleden uit dat bedrijf gestapt en heb niet veel later Mantor Business Partners opgericht. Joost was, in de tussentijd, met Magenta lekker door aan het groeien. Met Mantor was ik, min of meer bij toeval, vol in de telecommunicatie terecht gekomen en had dus een nieuwe specialisatie. Met als gevolg veel projecten, opdrachten, kennisplatformen en events. En Joost volgde dat op de voet blijkbaar, want ineens was daar een telefoontje in 2004….’ Hee Rex, hoe is het nou? Zullen wij binnenkort eens praten? Ik wil graag toetreden in de telecommunicatiebranche met een goed (vak) blad en andere activiteiten. Kan ik jou daarvoor inhuren om te helpen?’
Nou, dat wilde ik wel. Sef (Heldens) kwam aan boord. We zetten een bladformule op, haalden verkopers in huis en voilà, TBM was geboren. Ongeveer drie jaar ben ik intensief bij de ontwikkeling betrokken gebleven. Sef kon het echter inmiddels prima zonder mij af. Ik ben altijd betrokken gebleven als klankbord en columnist. En nu…20 jaar later!…zitten we samen aan tafel. TBM bestaat gewoon 20 jaar! En uitgegroeid tot het vakblad voor de MSP. Dan mag je je , wat mij betreft, wel een ICON noemen als je dat voor elkaar gekregen hebt. En dus tijd voor een (jubileum) interview.
Eenvoudige en efficiënte mannen als we zijn hebben we ‘gewoon’ bij van der Valk (Utrecht) afgesproken.
Waarom wilde je zo graag de telecommunicatiebranche in, Joost?
Ik had al een portfolio aan ‘tech’ bladen waaronder KBM (kantoor) en CBM (IT). De stap om daar TBM (telecommunicatie) aan toe te voegen was een hele logische. Waarbij ik ook de convergentie van die werelden wel aan zag komen. Maar bijtijds instappen dan. Jij (Rex) was daarin voor mij de expert. Om jou daar bij te betrekken was voor mij dan ook een logische stap. Ik hoefde dan het wiel niet uit te vinden en we hadden al eerder prima samengewerkt. Sef was in eerste instantie wat minder gecharmeerd van jouw ‘directe’ aanpak. Maar jullie zijn uiteindelijk beste maatjes geworden J.
Ben jij een ‘Techie/Nerd’ gezien je keuze voor branches?
Nee, eigenlijk niet. Ik ben meer Alfa/Beta. Mijn passie ligt echt in de journalistiek en taal. Maar daarbij wel een fervent liefhebber van innovatie. Dat volg ik dan wel met liefde. In alle branches trouwens.
Maar je koos voor telecom. Wat viel je op?
De passie viel me op! Wat was iedereen bevlogen met zijn/haar business bezig. Geen moment onbenut latend om gloedvol te betogen over alle USP’s en verbeteringen.
Maar ook het ‘haantjes gedrag’ viel me op. We zijn goed bezig en we willen het weten ook. Als iedereen zo passievol is moet je toch wat doen om dat weer te overschreeuwen J
Was het makkelijk om je plek te veroveren?
Dat jij voor ingangen en kennis zorgde hielp natuurlijk veel. Ikzelf snapte er in het begin niks van.
Daar gedraag ik me dan ook naar. Ik stel me dan bescheiden op en ben met name aan het luisteren. Met bruikbare kennis en ervaring kleine stapjes vooruit. Uiteindelijk heeft de markt ons omarmt. Ze zagen dat we echt een serieuze partij waren en ‘here to stay’ .
Is dat voldoende om het 20 jaar vol te houden?
Blijkbaar wel J En we maakten ook echt het onderscheid door ons op het partnerkanaal te richten. B-to-B dus. En onze manier van werken voorkomt dat we ‘gebakken lucht’ aanbieden. We gaan zo diep mogelijk in het werven van kennis en het distribueren daarvan. Dat wordt gewaardeerd.
En nu zijn we zelf een kenniscentrum. Door continue ondervragen van de markt in combinatie met desk research.
Wat zijn de opmerkelijkste innovaties, grillen en/of ontwikkelingen geweest in die 20 jaar?
‘Dan komt eigenlijk direct de coronaperiode bij mij op. Jaren waren ‘we’ aan het praten over UC, het Nieuwe Werken, VPN’s…het kwam maar moeilijk op gang. En opeens..in één dag, was het realiteit! Dat heeft mijn blik op de branche ook wel drastisch gewijzigd. Wat een helden! Gedreven door urgentie was het ineens een feit. En waren ‘we’ er klaar voor.
Met ‘we’ bedoel je de branche. Hoe ziet ‘we’ eruit bij Magenta?
Ik heb het geluk gehad mij altijd te hebben kunnen omringen met (hele) goede mensen. Zoals jij J
Maar intern bijvoorbeeld met Sef, Syivia, Daisy en nu Serife. Zonder hen? Hadden wij dit interview nu niet gehad.
En waar staat Magenta dan voor?
Ik denk…nee, ik weet dat we enorm veel voor de branche en bedrijven daarin kunnen betekenen.
Want:
- We kennen de markt
- We kunnen communiceren
- We hebben de media
Een ijzersterke combinatie toch? We zijn dan ook trots dat we, bijvoorbeeld, partijen zoals BTG kunnen ondersteunen in de communicatie doelstellingen.
En hoe ziet communicatie vanuit Magenta de volgende 20 jaar eruit? Snap je Gen Z een beetje?
Ik denk het wel. En weet je waarom? Ik geloof niet zozeer in ‘generaties’. Maar meer in ‘gevoel’. En ik denk het gevoel van de volgende generatie(s) wel te snappen. Omdat ik daar nieuwsgierig naar ben, veel met ‘ze’ praat en besef dat alles van generatie op generatie overgaat. Zonder een echte schokgolf maar met geleidelijkheid.
Gaat print het nog wel redden daarbij?
Gedrukte media is en blijft nog steeds belangrijk. Natuurlijk moet je dat wel anders gaan (in) vullen. En uiteraard blijven we investeren in nieuwe media. En de ontwikkeling daarvan. Bij alles zetten we de doelgroep centraal. Hoe spreken we ze het beste aan en brengen de kennis het beste over? Voorlopig zal print daar echt nog wel onderdeel van uit blijven maken.
Over dat kennis overbrengen gesproken…waar moet de branche kennis over gaan vergaren de aankomende tijd?
Allereerst moet er vooral aandacht zijn voor de reeds ingezette ontwikkelingen zoals security, mission critical applicaties, digitalisering, integratie van OT met IT enzovoort.
‘Nieuwe’ aandachtspunten zijn volgens mij:
- Satelliet communicatie
- Microsoft
- Trump en zijn plannen
- Nieuwe socials als Blue Sky
Het gaat te ver om ze hier allemaal te behandelen. Ik ga daar graag het gesprek over aan bij een bak koffie met onze lezers.
Welke rol gaan jullie daar in spelen?
We gaan helpen om met goede kennis en informatie onderbouwde beslissingen te kunnen nemen. Beslissingen die leiden tot stappen. Stappen in de goede richting.
Heb je de ultieme uitgave al gemaakt?
‘Hahaha, leuke vraag! We hebben best wel wat nummers gemaakt waar ik heel trots op ben; afgelopen jaar nog. Ons private 5G document, de uitgave over Women in Tech. Eigenlijk is het ultieme nummer steeds de laatste die we maken. Daar zit weer alle kennis en ervaring tot dan toe in.
Denk je al ‘s aan stoppen?
Eigenlijk ben ik daar nog niet echt mee bezig. Ik wil sowieso altijd een actieve rol blijven spelen. Is het niet als uitgever/directeur dan als soort ambassadeur. Lekker door de markt heen zwerven en overal kennis opdoen en delen. Ik heb altijd een mooi team om me heen waar ik dan die input aan door zou kunnen geven. Zij zijn dan zeker in staat om de ‘legacy’ voort te zetten.
Jaartallen zeggen in jouw ogen niets. Gelijk heb je. Maar toch krijg je nu 20 kaarsjes uit te blazen. En daar hoort een wens bij. Kom maar op!
‘Eigenlijk hoor je die wens niet uit te spreken maar vooruit dan maar; ik wens dan dat alles wat ik neergezet heb een lang leven gegund is. Dat ik daarmee een ‘footprint’ achterlaat.
Het is je gegund, Joost. Van harte.