Rex Vermeulen is al 17 jaar vaste columnist van TBM. Vanaf 2024 zal hij zijn column besteden aan de ‘Icons in ICT’. Personen die met hun visie en gedrag echt een stempel drukken op de branche en daardoor invloed hebben op de verdere groei en professionaliteit van de gehele sector. We starten de serie met Lotte de Bruin, Algemeen Directeur NLDigital
Toen ik vorig jaar, samen met Joost (Heessels -uitgever TBM), besloot om voor iedere uitgave een ‘Icon in ICT’ te interviewen en presenteren, ga je natuurlijk nadenken. Wie zijn nou echt die ‘game changers’ die bovengemiddeld druk zijn met iets toe te voegen aan de branche?
En dat dan op een dusdanige wijze doen dat ze ook écht van invloed zijn. Visie, daadkracht en kennis…ze moeten het allemaal aan boord hebben. De daden van deze Icons zijn vaak ook wel bekend in de branche. Maar wie is dan de persoon erachter? We gaan het onderzoeken in deze serie interviews.
Lotte kwam vervolgens als een van de eersten boven. Die is, in mijn idee, echt bezig om belangrijke onderwerpen constant op
de branche agenda te zetten. Staat op de barricades als het gaat om het belang van haar leden specifiek en de branche in zijn algemeenheid. De lobby die ze doet voor de branche richting de overheid.
Lotte maar even een appje sturen…
Ik heb met Lotte afgesproken in Buiten- plaats Slangevegt. Een mooie plek aan de Vecht en voor ons allebei makkelijk te bereiken. Gerant Ties zit er vervolgens constant bovenop om ons een toper- varing te geven, maar wel zodanig dat we ons helemaal op het gesprek kunnen concentreren.
Wat heb jij met ICT, Lotte? Want je hele carrière is tot nu toe in ICT?
Tja, dat is een samenloop van omstandigheden. Mijn vader werkte voor IBM. Ik kreeg, mede daardoor, de mogelijkheid mijn scriptie voor –en bij- IBM te maken. Na het afronden hiervan wilden zowel IBM als ik wel doorpakken en dus mijn stap in de ICT gaan maken. Helaas had IBM op dat moment een aannamestop. Die stap in ICT ben ik toen gaan maken bij Dell. In de sales.
Is sales jouw ding?
In eerste instantie dacht ik van niet. Maar na een traineeship zag ik in dat je samen met de klant waarde toevoegt aan hun organisatie en helpt om vraagstukken op te lossen. Ook leuk is dat het vak vraagt om veel kennis, doorzettingsvermogen en sociale vaardigheden en het is lekker meetbaar of je goed bent in wat je doet. Dat spreekt me wel aan.
Maar toch in een bestuursfunctie terechtgekomen?
Wat ik al aangaf; sales is leerzaam en perfect om je een branche eigen te maken. Je bent een constante verbinder tussen leverancier en afnemer/gebruiker. Dan krijg je een heel goed zicht op bewegingen en belangen.
Waar ik blij van wordt, is de kracht van verschillende perspectieven en relati- veren. En dan bedoel ik om kansen en uitdagingen vanuit diverse hoeken te bekijken. Ieders belang beschouwen en deze dan te verenigen. En dat samen- brengen in balans.
Dan snap ik je huidige functie wel. Maar waarom dan (nog) in de ICT?
Je vraagt nu een beetje naar de bekende weg, maar ok: ICT is een belangrijk middel om een doel te bereiken. Of
dat nu gaat om welzijn of welvaart, samenleving of economie. Het biedt de mogelijkheid om complexe processen
te vereenvoudigen, arbeidsproductiviteit te verhogen en zorgt zo voor prachtige oplossingen in zorg, mobiliteit etc. Wie wil daar niet in werken?
“De vraag groeit sneller dan het aanbod. We moeten nu doorpakken!”
Nou, blijkbaar niet zoveel mensen? Want ‘we’ komen nog steeds enorm tekort?
Nadat ik deze vraag heb gesteld,
zie ik direct Lotte op de barricades verschijnen: ‘Bloedirritant vind ik dat! Het is echt idioot dat we het hier nog steeds over hebben. Hier ligt een essentiële taak voor het bedrijfsleven (dus niet alleen de digitale sector) en de overheid om het tekort op te lossen. Vrouwen, school- verlaters, afgestudeerden, omscholers, nascholers… We hebben ze allemaal nodig. De vraag groeit sneller dan het aanbod. We moeten nu doorpakken!
Wat kun jij daarin doen als branchevereniging?
Wat denk je? Dat staat bij ons altijd bovenaan de agenda.
Ik verslijt bergen schoenen met wande- lingen naar onze (lands)bestuurders. En ik beloof je (daar komt de verkoper weer boven) Ik geef echt niet op! Uiteraard hebben onze leden daar ook een rol in.
Samen vertegenwoordigen zij een heel groot deel van de branche. Ook zij vinden zich in onze vereniging in deze missie.
Heb je de concentratietendens een beetje meegekregen? Iedereen is elkaar aan het overnemen en fuseren. Ben je straks brancheverenging voor één mega ICT-bedrijf?
Ja, natuurlijk zie ik dat. Maar er zijn ook echt ondernemers die daar helemaal geen zin in hebben. Hun eigen koers willen varen en voor de passie en missie gaan en niet voor het (grote) geld. Ook fantastisch toch? Bless them! En het prachtige aan deze branche? De innovatiekracht, steeds nieuwe techno- logieën en toepassingen. Wat denk je van
AI, IoT, AR? Het zorgt voor allemaal nieuwe ondernemingen en ondernemers. Dus nee, die ene mega ICT-onderneming zie ik niet zo snel gebeuren.
In een andere branche werken is dan voor jou ook niet denkbaar?
Oh, jazeker wel. Weet je wat mij ook enorm aanspreekt? De zorg! Maar als ik dan heel eerlijk ben, dan wel de ICT-oplossingen in de zorg. Niet alleen is het in de zorg heel tastbaar als er succesvolle nieuwe oplossingen worden toegepast, het is ook een branche die bol staat van de passie voor het vak. Dat is altijd mijn belangrijkste maatstaf: is er passie? Want dat is ook mijn brandstof. Ik zoek een omgeving die mij motiveert, waar ik iets kan toevoegen en van betekenis kan zijn. Een omgeving waar ik het commerciële en bestuurlijke kan combineren. Doelen bereiken door een brug te slaan tussen verschillende en complexe belangen en perspectieven. Daar bijt ik me graag in vast.
Vastbijters, die heb jij thuis toch ook?
Lachend: Bedoel je Kareltje en Jopie, mijn teckels? Ja, die zijn aardig volhardend en eigenwijs. Zij passen perfect in mijn behoefte aan balans. Overdag daadkracht en vlammen. En dan ‘s avonds even lekker met die twee wandelen. Of naar mijn andere liefde: Altaire. Een waanzinnig paard waar ik dol op ben. Het hoofd legen en ontspannen, een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Samen met mijn vriend Simon heb ik dan mijn ideale plaatje.
Dan toch nog even naar jouw ‘ideale plaatje’ in de ICT-branche. Hoe zou dat eruitzien?
Menselijk! Dat is dan direct mijn antwoord. Digitale technologie ondersteunt ons welzijn. Faciliterend in dat welzijn en ons in staat stellen om goed te zijn voor elkaar en de wereld waar we op leven. En als dat zweverig klinkt, ligt dat aan je vraag. Want je vroeg me te dromen over het ideale plaatje.
Je krijgt nu het laatste woord, Lotte. Heb je nog een boodschap aan de branche?
Verruim je blik! Blijf niet in je eigen ‘bubbel’ zitten en alleen bezig zijn met wat goed voor jou is. Verdiep en verplaats je in andere mensen, andere belangen en andere behoeftes. Vertaal ze vervolgens naar een model waar iedereen blij van wordt. Kruip uit je klant-leverancier relatie en maak er een ecosysteem van. En creëer dan samen de oplossing.
Lotte en ik kletsen nog wat na. Ik vond het een mooie aftrap van deze nieuwe serie en verheug me erop om het samen te vatten in deze publicatie. Ik denk ook dat ik aan het knagende gevoel van ‘beperking’ zal moeten gaan wennen. Zo’n ‘Icon’ heeft zo’n mooie en uitgesproken visie en mening….daar kun je dagen mee praten en boeken mee vullen. Hier moeten we het nu even mee doen…
Bel Lotte anders maar.
“Kruip uit je klant-leverancier relatie en maak er een ecosysteem van”