Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Achtergrond»Hoe heurt ’t eigenlijk? De etiquette van online vergaderen
Achtergrond

Hoe heurt ’t eigenlijk? De etiquette van online vergaderen

25 januari 20165 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
Unified Communications

Als het om etiquette gaat, is er een aantal klassieke beleefdheidsvormen die we allemaal wel kennen: geen ellebogen op tafel tijdens het eten, het bestek van buiten naar binnen gebruiken en je servet ligt gedurende het diner op schoot. Ook in het zakelijke verkeer zijn er genoeg situaties waarin het in acht nemen van de etiquette wenselijk is, maar niet iedereen weet altijd welke handelingen gepast of ongepast zijn.

Als het op het gebruik van moderne technologie aankomt is het nog ingewikkelder: zijn er überhaupt al regels waar we ons aan moeten houden? Online vergaderen is zo’n situatie waarin je onbedoeld collega’s of klanten voor het hoofd kan stoten. Conference calls via Skype for Business kunnen enorm efficiënt zijn, maar niet als iedereen door elkaar heen praat of deelnemers zich ergeren aan anderen. Er zijn al wel wat algemene beleefdheden voor online vergaderen te onderscheiden. We delen daarom graag wat tips met je:

1. Bel op tijd in

Ook al blijf je voor een conference call vaak achter je bureau zitten, zorg toch dat je op tijd je voorbereiding treft. Gebruik de tien minuten die je normaal gesproken nodig hebt om naar een vergaderzaal te lopen en een verse kop koffie te halen om je actielijst erbij te pakken, mails over het onderwerp nog even door te nemen en de inloggegevens op te zoeken. Als een meeting om 11.00 uur begint, log dan enkele minuten van tevoren in zodat je op het afgesproken tijdstip daadwerkelijk van wal kunt steken. Niets is onbeleefder dan collega’s of klanten op je laten wachten.

2. Let op omgevingsgeluiden

Deelnemers aan een online vergadering kunnen elkaar wellicht niet zien, maar ze kunnen elkaar des te beter horen: om die reden is geluid extra belangrijk. Gebruik bij voorkeur een systeem dat ‘HD-audio’ ondersteunt. Zo klinkt het alsof je tóch bij elkaar in een ruimte zit. Houd daarnaast rekening met omgevingsgeluiden. Als het op kantoor nogal luidruchtig is, trek je dan even terug op een rustige plek of zet je telefoon of headset op mute. Wanneer je thuis werkt, houd dan rekening met geluiden van je kinderen of de hond. Speel tijdens de vergadering ook niet ‘even snel’ een YouTube filmpje af en zet Spotify uit. Het kauwen van kauwgom is uit den boze. Aan ‘hard’ ademen of zuchten in de microfoon kun je niet altijd iets doen, maar wees je hier wel van bewust. Schaf eventueel een geluiddempende microfoon aan. De belangrijkste tip is misschien wel: mute jezelf als je langere tijd luistert en niets zegt.

3. Zorg dat alles naar behoren werkt

Als er in een online vergadering discussies gevoerd moeten worden, is het niet handig wanneer de helft van de deelnemers slecht te verstaan is. Let er daarom op dat de apparatuur goed werkt. Een headset van een tientje is niet van de gewenste kwaliteit, maar aan een dure wireless headset die niet opgeladen is heb je ook weinig. Controleer je spullen daarom regelmatig. Ben je de organisator van een meeting en wil je een presentatie met de deelnemers delen? Zet de presentatie dan van te voren klaar, met z’n allen wachten tot de presentatie geladen is, is niet zo efficiënt.

4. Wees georganiseerd

Net als een ‘gewone’ vergadering wordt een conference call met een reden belegd. Zorg er daarom voor dat er een agenda beschikbaar is en dat die op tijd naar de deelnemers wordt gestuurd. Wijs een voorzitter aan die de vergadering kan leiden. Om de conference call te verlevendigen is het een goed idee om je scherm te delen en bepaalde documenten of presentaties te laten zien. Let er bij het delen van je bureaublad dan wel op dat je niet-relevante internetpagina’s of programma’s van tevoren sluit.

5. Wees geconcentreerd

De verleiding om tijdens een conference call je Facebook of Twitter te checken is groot, maar doe dat niet en blijf alert. Zodra je de concentratie verliest, kun je geen waardevolle bijdrage meer leveren en is de kans groot dat je dingen mist. Als je je concentreert verklein je ook het risico dat je vanuit het niets door mensen heen begint te praten. Dat is niet alleen onbeleefd richting diegene die aan het woord was, maar ook verwarrend voor de rest van de deelnemers. En wees eens eerlijk: als de rest van de deelnemers tegenover je zat zou je ook je telefoon er niet bij pakken om je social media te checken, toch?

Deze regels zijn over het algemeen geen rocket science. Anders dan op een borrel of in een restaurant hoef je niet te peinzen over hoe je het wijnglas vast moet houden of welke hapjes met de hand gegeten mogen worden. Het in acht nemen van de etiquette voor online vergaderen is een kleine moeite, maar het is cruciaal voor de sfeer en effectiviteit tijdens de vergadering.

Lucas Wensing
CEO en oprichter StartReady

Gerelateerd

conference call Unified Communications
Vorige artikel‘Private GSM Roaming veel meer dan een DECT-vervanging’
Volgende artikel MCS lanceert met 26 topbedrijven het grootste Internet of Things-kennisplatform

Gerelateerde berichten

AI centraal tijdens succesvol Vision event van KPN Partner Network

Gigaset vraagt faillissement aan

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Vacature Support Engineer (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • (Junior) Field Service Engineer

    • Woerden (Extern)
    • Telemos ICT Solutions Group
    • Full Time
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!