Door toenemende ecologische bedreigingen steeg in 2019 al de wereldwijde bezorgdheid over klimaatverandering naar een recordhoogte. En die urgentie neemt door de pandemie niet af, zo blijkt uit de GfK Global Green Gauge 2020-studie.
De GfK Global Green Gauge 2020 is een wereldwijde studie die merken een diepgaande blik biedt op de houding en het gedrag van duurzame consumenten over de hele wereld. Opvallend is dat het nummer één en snelst groeiende segment in de wereld, Glamour Green, het minst vertegenwoordigd is door consumenten in Nederland. Consumenten in het segment Glamour Green laten graag hun ecovriendelijk gedrag en aankopen zien aan anderen (zie ook afbeelding 1). Slechts 23 procent van de Nederlandse consumenten valt in dit segment ten opzichte van 44 procent wereldwijd. Met 52 procent valt met name Generatie Z (15 – 21 jaar) in deze groene groep. Kenmerkend voor Glamour Greens is dat groen een trend lijkt te zijn die een bepaalde status met zich meebrengt.
Het is redelijk om te verwachten dat de groene houding van generatie Z de toekomst van belangrijke industrieën gaat bepalen
Jaded
Nederlandse consumenten vallen vaker in het minst milieubewuste segment (genaamd Jaded) dan enig ander land ter wereld. Dit segment wordt in Nederland gedomineerd door de Generatie X (40 – 54 jaar) en Boomers (55+ jaar). Kenmerkend voor deze groep is dat ze minder rekening houden met het milieu bij hun aankopen. Ondanks dat winkelend Nederland minder groen uit de verf komt ten opzichte van de rest van de wereld, zegt 77 procent van de Nederlandse consumenten het belangrijk te vinden dat bedrijven milieuvriendelijke verantwoorde acties ondernemen. Hoe kun je hier als bedrijf het beste op inspelen en welke doelgroep kun je het beste aanspreken?