Darwin had het over de survival of the fittest. Maar in het Nederlands betekent fit zijn net weer wat anders dan aanpassen. Evengoed is het belangrijk om als mens en organisatie aangepast én lekker fit te zijn. Maar hoe meet je die fitheid nou eigenlijk? Hoe fit ben je zelf als mens. Hoe fit is het reseller-bedrijf waarvan je eigenaar bent of waarvoor je werkt vandaag als we het zouden meten?
Ja, dat fit zijn, heeft een mentale en een fysieke component. Persoonlijk ben ik echter wel aanhanger van het gedachtegoed dat de geest een gezond en fit lichaam volgt. Dus gaat bij mij de transpiratie elke dag vooraf aan de inspiratie en dat is echt – ik zweer het u – lekker! Doe mij en vele andere na en u zult weten wat het is om fit te zijn.
Twee keer in de week naar een sportschool omdat je daar een abonnement hebt. Het is niet genoeg, 11 tot 12 uur werken per dag en dus zitten achter je bureau, in je auto, bij de klant. Zitten…zitten…zitten. Bij thuiskomst, nauwelijks tijd om te eten, nog wat mailtjes en dan neerploffen met een chippie en een biertje op de bank. Je laten vermaken door een nietszeggend RTL-programma. Te laat naar bed, slecht slaapritme, onrust. Kortom: je pleegt roofbouw op je lichaam en dus op je business.
In ons ICT-werk meten we veel. Het belverkeer van de klant, de performance van de verbinding, de hoogte van de factuur die we ontvangen. Maar de fitheid van onszelf verliezen we daarbij uit het oog. De drukte in de ICT-markt vraagt van ons zaken als creativiteit, improvisatievermogen, snelheid van handelen, scherpte en slimheid. Het tempo ligt hoog en komt alleen maar hoger te liggen. We moeten dus fit zijn!
De oplossing is simpel en eenvoudig: doe de #30minuteworkout!  Hardlopen doe ik al vanaf circa 2000, twee keer per week. Daarnaast liep ik enkele jaren geleden dagelijks met onze hond buiten, maar hij overleed en ik mocht door. Een dag later besloot ik het dagelijkse rondje direct te hervatten en liep ik al snel 30 minuten in een stevige wandeling en merkte snel dat ik ‘fris’ werd in mijn hoofd, kon relativeren en de dag plannen. Een periode later hees ik mij zomaar in mijn sportkleren. Wij hebben een park om de hoek met een rondje van 3,5 kilometer en wat trainingstoestellen. Gedreven door nieuwsgierigheid besloot ik op een donkere winterochtend te kijken of ik mezelf kon optrekken aan een van de rekstokken. Met een rood aangelopen hoofd en trillende armen kwam ik tot de conclusie dat dit niet lukte. De volgende dag probeerde ik het weer, en zo steeds weer. Het ging lukken! Yeah!  5 keer, 10 keer, 15 keer achter elkaar. Zo ontwikkelde ik op ieder fitnesspleintje een aantal oefeningen dat ik nu dagelijks doe. De armen, de benen, de buik en de schouders. Een rondje, inclusief hardlopen, duurt ongeveer 35 tot 40 minuten. Soms heb ik geen zin, maar dan kijk ik eens streng in de spiegel en dan gaat Stephan toch. Bij terugkomst ben ik dan altijd blij dat ik wel ben geweest.
Wat levert het op? Door dagelijks te sporten in zo’n korte effectieve cyclus is het een vast ritme op de dag geworden en niet meer lastig om te doen. Iedere dag als de wekker gaat, je sportkleren aan en naar buiten. Zorg dat je kleren klaarliggen zodat je ze direct kunt aantrekken. Je hebt geen excuus meer want je doet het elke dag, net als koffiedrinken, lunchen en wat dan ook. Maak er je way of life van! Door deze steeds terugkerende, dagelijkse activiteit ga je een heel stuk fitter voelen, je bent scherper, en wordt creatiever. In mijn werk levert het mij op dat ik vrijwel nooit meer moe ben, beter kan onderhandelen, scherp ben en veel focus heb. Kortom: ik ben energieker. Verandering begint bij jezelf, als je zelf verandert, ben je in staat je business te veranderen. Het veranderen van je business is noodzakelijk om future proof te blijven.
Stephan Homan
Director Sales & Marketing bij Pocos