Er is veel beweging in de telecommarkt. De manier van samenwerken verandert door de beschikbaarheid van UC-platformen en het hybride werken. Hierbij ligt de focus steeds meer op de effectiviteit en productiviteit van de persoon en de behoefte van de organisatie. Verschillende disciplines overlappen elkaar in het dealerkanaal, waardoor resellers zich deels opnieuw moeten uitvinden. Lydis wil zijn partners hierbij graag ondersteunen met raad en daad, én een reeks nieuwe producten. Cor Heide, directeur Lydis, geeft duiding aan de trends en ontwikkelingen.
Hoewel de afzet van traditionele desktoptelefoons terugloopt, gaat het volgens Cor minder snel dan verwacht. ‘We zien een geleidelijke terugloop in de verkoop van de traditionele desktop telefoons, maar het tempo is een stuk lager dan verwacht. De bureautelefoon zal dan ook niet zomaar verdwijnen, dit vanwege gewenning aan het apparaat. Voor veel bedrijven zijn bureautelefoons namelijk een integraal onderdeel van hun workflow en waarderen mensen nog steeds het gebruiksgemak van de traditionele manier van bellen. Hierbij spelen factoren een rol als de adoptie en performance van een UC-platform, de ‘generatiekloof’ tussen oud en jong en de werkwijze van een persoon.’Â
Onze partners van A tot Z begeleiden en ontzorgenÂ
Wel is onze houding ten opzichte van zakelijke samenwerking veranderd. Cor: ‘Daaraan hebben de beschikbaarheid van diverse UC-platformen en de pandemie-gedreven golf van hybride werken bijgedragen. Daardoor gaan steeds meer mensen een headset gebruiken. In vele gevallen wordt de headset nog gekoppeld aan een bureautelefoon, maar we zien ook steeds vaker dat de headset gekoppeld wordt aan een softphone. Zelfs in de afgelopen twee jaar heeft een pandemie-gedreven golf van telewerken tektonische verschuivingen veroorzaakt in onze houding ten opzichte van zakelijke samenwerking.’Â
Cor ziet daarnaast een verschuiving bij de afzet van Unified Communications. ‘Dankzij Unified Communications zien wij een andere manier van werken door dé techniek te laten werken vóór mensen. Hierbij ligt de focus meer op de effectiviteit en productiviteit van een persoon. Je bespreekt nu (nog) veel meer wat de behoefte is van een organisatie en uiteraard speelt hardware hierbij een belangrijke rol.’ Â
We ontkomen er niet meer aan dat we op afstand met elkaar moeten samenwerken. ‘In dit kader zal bijvoorbeeld de persoon die thuis zit, voorzien moeten zijn van een professionele headset en camera om het gevoel te hebben alsof degene fysiek aanwezig is. Ook de mogelijkheid om eenvoudig te kunnen samenwerken en content te delen met elkaar zijn van belang. Verder is het van belang dat een vergaderruimte goed ingericht moet worden. Niet zo zeer voor de mensen in de vergaderruimte, maar misschien nog meer voor de persoon die op afstand deelneemt.’Â
Al deze ontwikkelingen hebben ook invloed op de partners van Lydis. Cor: ‘Ze zien soms door de bomen het bos niet meer. Er gebeurt te veel en iedereen krijgt te maken met overlapping. In het verleden had je drie groepen. Ten eerste de telecom-partner, die verzorgde de telefonie en zorgde ook voor security. Ten tweede de IT-bedrijven, die de laptops, netwerken en softwarepakketten leverden. Ten derde de AV-partners, die oplossingen voor vergaderruimtes en digital-signage/narrowcasting leverden. Nu echter om andere benodigdheden wordt gevraagd, is de rol van de telecom-leverancier minder prominent. Hij probeert ook mee te liften in het AV- en IT-segment om het bestaansrecht van zijn bedrijf te kunnen behouden. De AV-partners moeten zich daarnaast meer verdiepen in IT, omdat de eindklant voortaan verwacht dat één partij alles kan faciliteren. Bovendien heeft de AV-partner IT nodig om met zijn AV-business te slagen.’ Â
Deze bewegingen zijn een gevolg van zowel de verandering in de markt als de behoefte van de eindgebruiker aan ontzorging door een partij. ‘Daarnaast zullen partners zich veel meer bezig gaan houden met ‘consultive selling’ en niet (meer) met ouderwetse traditionele verkoop.
Een nieuwe serie bluetooth headsetsÂ
Yealink laat zich in dit verband niet onbetuigd en komt met een reeks nieuwe producten.
Zo is het aanbod uitgebreid met een nieuwe lijn bluetooth headsets voor de hybride werkplek. De Yealink BH-serie bestaat uit twee professionele en flexibele draadloze headsets voor grotere productiviteit en leveren uitstekende geluidskwaliteit voor gesprekken en muziek. Zo heeft de Yealink BH76 Active Noise Cancelling ingebouwd om ongewenst achtergrondgeluid met lage frequenties weg te filteren. ‘Dankzij deze functie kun je je zelfs in de meest rumoerige kantooromgevingen blijven concentreren. Simpelweg door de headset te dragen, elimineer je ook achtergrondgeluid met hoge frequenties dankzij de speciaal ontworpen oorkussens.‘Â
Yealink MeetingBoard: het ultieme smartboard voor succesvolle en interactieve samenwerking!Â
Naast een nieuwe serie headsets heeft Yealink ook nieuwe producten ontwikkeld die inspelen op de veranderende manier van samenwerking. Het betreft het MeetingBoard en de A10 die beide gecertificeerd zijn voor Microsoft Teams en ZoomRooms. Â
Het Yealink MeetingBoard biedt het bedrijfsleven een alles-in-een scherm voor videoconferencing. ‘Plaats het scherm eenvoudig in een vergaderruimte, een huddle room of een kantoor en beschik over alle tools om de efficiëntie van jouw videovergaderingen te verbeteren.’ Het MeetingBoard is uitgerust met een Android 10-systeem en een krachtige interne configuratie (Octa-Core Qualcom) om in zowel de aanraakmodus als de videomodus snel en soepel te werken. De gebruiker die liever met Windows werkt, kan MeetingBoard met de OPS-module eenvoudig naar Windows updaten. Â
Het Yealink MeetingBoard is beschikbaar in twee afmetingen: 65-inch en 86-inch. Het scherm heeft een resolutie van UHD 4K en is uitgerust met een anti-reflectie- en anti-vingerafdrukbehandeling. Dit interactieve scherm vervangt het PaperBoard of Veleda-whiteboard. Standaard wordt het scherm geleverd met de Microsoft WhiteBoard-software met alle veelgebruikte tools. Â
Dit scherm integreert alle tools voor succesvolle videoconferenties, zowel qua beeld als qua geluid. Aan de videokant is er een camera met hoogwaardige optica: UHD 4K sensor, 4x digitale zoom, gezichtsveld op 120° en ingebouwde kunstmatige intelligentie met speaker tracking en auto framing.Â
De geluidsopname wordt verzekerd door zestien microfoons die de akoestische echo opheffen en parasitaire geluiden elimineren. De microfoons pikken ook op wie er aan het woord is, waardoor de camera kan inzoomen en de spreker kan volgen. Een soundbar in het onderste deel van het frame geeft helder en duidelijk geluid door. Dankzij de vier speakers en twee ingebouwde subwoofers is de geluidsweergave van hoge kwaliteit voor professionele videoconferenties.Â
Upgrade jouw thuiswerkervaring met de Yealink A10 MeetingbarÂ
De Yealink MeetingBar A10 is een krachtige compacte alles-in-een videobar. De bar is ideaal voor kleine ruimtes of voor individueel gebruik en werkt op afstand. Het product biedt veel gebruiksgemak dankzij zijn uitrusting met kunstmatige intelligentie die de deelnemers aan de vergadering telt, automatisch op hen focust op een vlotte manier en de spreker scherpstelt. Â
Daarnaast heeft de A10 maar liefst acht ingebouwde MEMS-microfoons. Samen met Yealink AI noise cancellation en echo cancellation zorgt dit voor een hoge kwaliteit audio in duplex-modus. Ook in kleine ruimtes wordt iedereen gehoord. In combinatie met de WPP30 is de MeetingBar A10 ook te gebruiken als USB-apparaat in de ‘device mode’. Zo ben je altijd verzekerd van een video-oplossing ongeacht het platform of device dat je gebruikt. Tevens kan de gebruiker met de WPP30 ook eenvoudig en draadloos content delen tijdens de meeting. Â
Lydis en YealinkÂ
Cor is vol lof over de unieke samenwerking met Yealink. ‘Gezamenlijk hebben we Yealink groot gemaakt in de Benelux. Samen bieden we uitgebreide ondersteuning op het gebied van autoprovisioning, templates en security. We werken al ruim 20 jaar succesvol samen en met onze kennis in te branche zijn we ook sparringspartner voor Yealink bij de ontwikkeling van nieuwe oplossingen’ zegt Cor.Â