Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie»Herstel in zicht nadat wereldwijde smartphonemarkt met 11% daalde in Q2 2023
    Connexie

    Herstel in zicht nadat wereldwijde smartphonemarkt met 11% daalde in Q2 2023

    19 juli 20233 Min leestijd
    De wereldwijde smartphonemarkt daalde in het tweede kwartaal van 2023 met 11% op jaarbasis doordat de sombere vraag gevolgen begon te hebben voor marktleiders als Samsung en Apple, die hun verkopen in hetzelfde kwartaal moesten terugschroeven. Samsung behield de leidende positie met een marktaandeel van 21%, terwijl Apple de tweede plaats innam met een marktaandeel van 17%. Buiten de top twee laat de daling van het aantal smartphoneverkopen tekenen van verbetering zien nu de voorraden van de meeste leveranciers terugkeren naar een gezonder niveau terwijl de macro-economische omstandigheden stabiliseren. Xiaomi veroverde de derde plaats met een marktaandeel van 13% doordat het aanbod van de onlangs gelanceerde Redmi-serie zich herstelde. OPPO (inclusief OnePlus) behaalde de vierde plaats met een marktaandeel van 10% na sterke prestaties in de kernmarkten van Azië-Pacific, terwijl vivo de vijfde plaats innam met een marktaandeel van 8%, dankzij de lancering van de nieuwe Y-serie.
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    De wereldwijde smartphonemarkt daalde in het tweede kwartaal van 2023 met 11% op jaarbasis doordat de sombere vraag gevolgen begon te hebben voor marktleiders als Samsung en Apple, die hun verkopen in hetzelfde kwartaal moesten terugschroeven. Samsung behield de leidende positie met een marktaandeel van 21%, terwijl Apple de tweede plaats innam met een marktaandeel van 17%. Buiten de top twee laat de daling van het aantal smartphoneverkopen tekenen van verbetering zien nu de voorraden van de meeste leveranciers terugkeren naar een gezonder niveau terwijl de macro-economische omstandigheden stabiliseren. Xiaomi veroverde de derde plaats met een marktaandeel van 13% doordat het aanbod van de onlangs gelanceerde Redmi-serie zich herstelde. OPPO (inclusief OnePlus) behaalde de vierde plaats met een marktaandeel van 10% na sterke prestaties in de kernmarkten van Azië-Pacific, terwijl vivo de vijfde plaats innam met een marktaandeel van 8%, dankzij de lancering van de nieuwe Y-serie.

    “De smartphonemarkt geeft de eerste signalen af van herstel na zes opeenvolgende kwartalen van daling sinds 2022”, zegt Le Xuan Chiew, analist bij Canalys. “Smartphonevoorraden beginnen op te ruimen doordat smartphoneleveranciers prioriteit geven aan het afbouwen van voorraden van oude modellen om ruimte te maken voor nieuwe lanceringen. In een paar belangrijke markten zag Canalys toenemende investeringen in het kanaal in de vorm van kanaalincentives en gerichte marketingcampagnes om de vraag van consumenten naar nieuwe lanceringen te stimuleren, wat de kanaalactiviteit stimuleert. OPPO, vivo, Transsion en Xiaomi vergroten bijvoorbeeld hun marktaandeel in de prijsklasse onder US$200 door sterkere verkoopstimulansen en agressie van de detailhandel. Er zijn aanwijzingen dat verkopers zich voorbereiden op een marktherstel in de verdere toekomst. Ze proberen de prijzen van belangrijke componenten af te dekken om potentiële prijsstijgingen tegen te gaan, gezien de huidige inflatoire omstandigheden, wat heeft geleid tot de recente toename van het aantal bestellingen van componenten. Aan de andere kant zijn leveranciers niet gestopt met investeren in productie en zijn ze direct aanwezig in opkomende markten zoals Zuidoost-Azië en India, wat een sterke drijvende kracht zal zijn voor duurzame groei.”

    “Leveranciers moeten meer dan ooit aandacht besteden aan significante verschillen in marktomstandigheden, aangezien de snelheid en omvang van het herstel sterk varieert”, zegt Toby Zhu, analist bij Canalys. “Het is van vitaal belang voor smartphoneverkopers om wendbaar te blijven en te reageren op nieuwe marktsignalen en hun middelen effectief in te zetten. Ondanks de onzekerheid over de consumentenvraag zijn leveranciers nog steeds op zoek naar kortetermijnkansen en proberen ze hun strategie op topniveau te handhaven. De ogen zijn gericht op de opkomende Android-spelers zoals Transsion en HONOR, die vastbesloten zijn om hun producten snel te vernieuwen en zich over te geven aan strategische go-to-market tactieken om marktaandeel te winnen, vooral in open markten zoals het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië,” voegde Zhu toe.

    Gerelateerd

    Vorige artikelLogitech neemt Finse Loupedeck over
    Volgende artikel NLconnect organiseert jaarcongres over toekomst glasvezelmarkt

    Gerelateerde berichten

    Golden eSIM nu beschikbaar via GWK Travelex

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!