De wereldwijde smartphonemarkt daalde in het tweede kwartaal van 2023 met 11% op jaarbasis doordat de sombere vraag gevolgen begon te hebben voor marktleiders als Samsung en Apple, die hun verkopen in hetzelfde kwartaal moesten terugschroeven. Samsung behield de leidende positie met een marktaandeel van 21%, terwijl Apple de tweede plaats innam met een marktaandeel van 17%. Buiten de top twee laat de daling van het aantal smartphoneverkopen tekenen van verbetering zien nu de voorraden van de meeste leveranciers terugkeren naar een gezonder niveau terwijl de macro-economische omstandigheden stabiliseren. Xiaomi veroverde de derde plaats met een marktaandeel van 13% doordat het aanbod van de onlangs gelanceerde Redmi-serie zich herstelde. OPPO (inclusief OnePlus) behaalde de vierde plaats met een marktaandeel van 10% na sterke prestaties in de kernmarkten van Aziƫ-Pacific, terwijl vivo de vijfde plaats innam met een marktaandeel van 8%, dankzij de lancering van de nieuwe Y-serie.
“De smartphonemarkt geeft de eerste signalen af van herstel na zes opeenvolgende kwartalen van daling sinds 2022”, zegt Le Xuan Chiew, analist bij Canalys. “Smartphonevoorraden beginnen op te ruimen doordat smartphoneleveranciers prioriteit geven aan het afbouwen van voorraden van oude modellen om ruimte te maken voor nieuwe lanceringen. In een paar belangrijke markten zag Canalys toenemende investeringen in het kanaal in de vorm van kanaalincentives en gerichte marketingcampagnes om de vraag van consumenten naar nieuwe lanceringen te stimuleren, wat de kanaalactiviteit stimuleert. OPPO, vivo, Transsion en Xiaomi vergroten bijvoorbeeld hun marktaandeel in de prijsklasse onder US$200 door sterkere verkoopstimulansen en agressie van de detailhandel. Er zijn aanwijzingen dat verkopers zich voorbereiden op een marktherstel in de verdere toekomst. Ze proberen de prijzen van belangrijke componenten af te dekken om potentiĆ«le prijsstijgingen tegen te gaan, gezien de huidige inflatoire omstandigheden, wat heeft geleid tot de recente toename van het aantal bestellingen van componenten. Aan de andere kant zijn leveranciers niet gestopt met investeren in productie en zijn ze direct aanwezig in opkomende markten zoals Zuidoost-AziĆ« en India, wat een sterke drijvende kracht zal zijn voor duurzame groei.”
“Leveranciers moeten meer dan ooit aandacht besteden aan significante verschillen in marktomstandigheden, aangezien de snelheid en omvang van het herstel sterk varieert”, zegt Toby Zhu, analist bij Canalys. “Het is van vitaal belang voor smartphoneverkopers om wendbaar te blijven en te reageren op nieuwe marktsignalen en hun middelen effectief in te zetten. Ondanks de onzekerheid over de consumentenvraag zijn leveranciers nog steeds op zoek naar kortetermijnkansen en proberen ze hun strategie op topniveau te handhaven. De ogen zijn gericht op de opkomende Android-spelers zoals Transsion en HONOR, die vastbesloten zijn om hun producten snel te vernieuwen en zich over te geven aan strategische go-to-market tactieken om marktaandeel te winnen, vooral in open markten zoals het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Zuidoost-AziĆ«,” voegde Zhu toe.