Harmen Teesselink, managing country direct GFT Benelux, lanceerde begin 2022 de Duitse cooperatie GFT op de Nederlandse markt.
Hoe kijk je terug naar 2022 en waarom?
We hadden een goede start in Nederland, we konden de eerste leden aan boord nemen en veel nieuwe contacten opdoen. In heel Europa is GFT elke maand gegroeid – in termen van leden enerzijds en marktaandeel anderzijds. Ondanks alle invloeden, zoals Oekraïne, de toeleveringsketen en enorme prijsstijgingen, konden we de totale inkomsten van GFT in 2022 aanzienlijk verhogen, waardoor dit het jaar werd met de hoogste inkomsten in de 50-jarige geschiedenis van GFT.
Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar?
Het meest bijzondere moment in 2022 was zeker ons feestelijke evenement ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van GFT in Berlijn met meer dan 200 internationale gasten.
En privé?
Dat we eindelijk weer konden reizen en dat we onze lang geplande en herhaaldelijk uitgestelde vakantie in Canada konden beleven. 🙂
Wat is je verwachting en visie voor 2023, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
De Russisch-Oekraïense oorlog weegt op de vooruitzichten voor de wereldeconomie en brengt grote politieke onzekerheid met zich mee. Vooral in de Europese Unie zal de economische groei sterk afnemen door de energiecrisis en de inflatie. Ondanks dit alles zijn we actief in een sector als de veiligheidstechnologie, waar ook voortdurend investeringen en vraag worden gegenereerd door stabiel onderhoud en nieuwe activiteiten. Maar ook nieuwe bedrijfstakken die in de marge opkomen of nieuw leven worden ingeblazen als gevolg van overheidsregulering, zoals de fotovoltaïsche sector, laten mogelijkheden zien voor verdere groei in het komende jaar.
Van welke ontwikkeling verwacht je in 2023 het meest qua succes/groei/aandacht?
Momenteel is het ICT-segment nog steeds de sterkste activiteit van GFT. Het tweede sterkste gebied, beveiligingstechnologie, groeit momenteel met dubbele cijfers qua inkomsten en aantal leden. Dit is het resultaat van het samenvoegen van aangrenzende disciplines. Als coöperatie nemen we de behoeften van onze leden op in het kader van ons promotiemandaat en passen we de productassortimenten dienovereenkomstig aan, wat onvermijdelijk de inkoopquota van onze leden verhoogt en meestal tot groei leidt. Dit is al meer dan 50 jaar de kracht van GFT. Momenteel zien we de gebieden bouwtechnologie en fotovoltaïsche energie enerzijds, en ons “Asteria” factureringssysteem voor cloud-telefoniediensten op ICT-gebied anderzijds, als groeimotoren voor 2023.
Heb je goede voornemens voor volgend jaar? En anders mag je ons wel wat tips meegeven.
Wie heeft ze niet? We willen in 2023 blijven voortbouwen op het hoge niveau van ledentevredenheid. Dit is ons dagelijks brood. Alleen door alle belangen te bundelen en af te wegen onder de paraplu van het GFT, slagen we erin om samen met onze leden een krachtige en merkbare positie te creëren op alle markten waar we momenteel actief zijn, ten gunste van allemaal.