Elk jaar publiceren we in de laatste editie van TBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we branchegenoten aan het woord die er het afgelopen jaar uitsprongen. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024? Dit keer Harmen Teeselink (COO GFT Benelux en CMO GFT Group).
Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?
Over het algemeen geen gemakkelijk jaar. Recessie, stijgende rente, terughoudendheid om te kopen, crisis in de bouwsector. Maar er zijn ook meer dan 30 nieuwe bedrijven lid van de GFT geworden 😊
Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar?
Uitrol van ons factureringsplatform “Asteria”. Sluipende verandering in de ICT-sector in Duitsland van PBX naar cloud. Andere landen in Europa zijn veel verder. Beginnend veranderingsproces in de ICT-sector.
En privé?
Realiseren dat tijd een kostbaar goed is.
En welke opvallende trends zag je in de markt?
Toenemende integratie van IT en ICT, een uitdaging die GFT ook moet aangaan. Op een gegeven moment zou ICT wel eens slechts een bijproduct kunnen zijn. Daarom zullen pure ICT-systeemhuizen in de toekomst een veel bredere markt moeten aanboren, met name als ze slechts in één sector actief zijn.
Welk bedrijf was top en welke ’n flop?
Telecommunicatie is extreem verzwakt in 2023. De beveiligingstechnologie heeft zich tot nu toe gestaag ontwikkeld. De nieuwe productgroep “fotovoltaïsche energie” ontwikkelt zich uitstekend.
Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe?
Niet een specifiek product. Eerder de concentratiebewegingen binnen de telecommunicatie-industrie, zoals de fusie tussen Unify en Mitel.
Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
GFT zal blijven groeien, zelfs als onze leden getroffen worden door de recessie en een zwakke bouwsector. Ons voordeel is de technische verandering, die voortdurend nieuwe ideeën, concepten en oplossingen vereist die nu uitstekend en efficiënt kunnen worden uitgevoerd door onze middelgrote lidbedrijven.
Heb je goede voornemens voor volgend jaar?
Ja, om meer tijd te hebben voor strategische overwegingen zonder gedreven te worden door de dagelijkse gang van zaken.
Welk tip/advies wil je de lezers van TBM meegeven
Tijd is kostbaar. Gebruik het verstandig en vergeet je gezin niet.