Elk jaar publiceren we in de laatste editie van TBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we branchegenoten aan het woord die er het afgelopen jaar uitsprongen. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024? Dit keer Hans de Blois (directeur Epatra Benelux).
Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?
Wij kijken terug op een dynamisch, gezond en uitdagend jaar. Dit omdat wij als AV distributeur de laatste stap hebben gezet in de transitie naar de eerste en enige Smart Office distributeur in Europa. Een transitie die op veel vlakken heeft gezorgd voor focus, toekomstbestendigheid en continuïteit creëren, afscheid nemen en welkom heten.
Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar?
Afscheid nemen van partners waar je jaren zaken mee hebt gedaan. Deze leveranciers passen niet of onvoldoende bij onze Smart Office visie of zijn uitsluitend gericht op hardware of transactionele business.
En welke opvallende trends zag je in de markt?
Er is een duidelijke behoefte aan focus, tekort aan kennis en zoektocht naar visie. De marge op hardware zit onder de minimumgrens en het gehele kanaal zoekt naar toegevoegde waarde. Deze kan men vinden door te focussen op het juiste ecosysteem en in een goede balans tussen hard- en software en diensten vanuit een recurring business model.
Welk bedrijf was top en welke ’n flop?
Top: Sanquin in haar campagne met Odido aangaande huisstijl. Flop: Niet aan mij om te oordelen.
Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe?
GoBright platform waarbij, vanuit een databedreven advies, kantoren anders worden ingericht, werkplezier wordt gestimuleerd en werken vanaf kantoor een nieuwe dimensie krijgt.
Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
Sell-in op hardware zal afnemen doordat er (te) veel stock in het kanaal is. Distri’s en resellers zullen afscheid nemen van merken die niet passen bij beleid, visie en geen waarde kunnen toevoegen. Meer omzet doen met minder merken. Focus is hierbij bepalend.
Welk tip/advies wil je de lezers van TBM meegeven.
Leer van elkaar door kennis de delen en nieuwe en unieke samenwerkingen op te zoeken. Verschuil je niet achter het verleden maar focus op wat goed is voor je collega, het bedrijf, je medemens en jezelf.