Bij Adoptify is op dit moment erg veel vraag naar ondersteuning van Microsoft Teams en Microsoft 365. Desondanks is directeur Michiel Willemse bereid tijd vrij te maken voor een interview waarin hij terugblikt op het pre-corona tijdperk, en het heden en de nabije toekomst adresseert.
“Adoptify is begonnen als een Microsoft Gold-partner met de focus op SharePoint en techniek”, opent Willemse het gesprek. “Vanaf 2016 is de koers gewijzigd. Sindsdien zijn we bezig medewerkers in de profit en publieke sector productiever te laten werken, door ze meer én beter gebruik te laten maken van Microsoft 365. Daarbij hoort sinds vorig jaar ook Microsoft Teams. Adoptify is nadrukkelijk geen bedrijf dat zich uitsluitend met techniek bezighoudt. Wij richten ons ook op meetbare productiviteitsverbetering van organisaties en hun medewerkers.” Willemse en zijn collega’s worden pas echt blij als gebruikers slimmer, productiever en leuker gaan werken. De slogan van het bedrijf is niet voor niets: Adoptify gaat door waar andere IT-leveranciers stoppen.
A-typsiche technici
Met meer dan veertig consultants (medewerkers en geassocieerde specialisten) zorgt Adoptify ervoor dat bedrijven de horde nemen om met Microsoft 365 en Teams aan de slag te gaan. Willemse karakteriseert zijn collega’s nadrukkelijk als a-typische technici. Willemse: “Wij verschillen heel erg van de technici die alles tot en met de oplevering verzorgen. Wij vinden het leuk om gebruikersvragen te beantwoorden en praktische scenario’s met de opdrachtgevers en afdelingen door te nemen.” Daarbij horen workshops en bijeenkomsten op klantlocatie en uiteraard ook via Teams. Deze zijn gericht op het snappen wat productiviteit-blokkers zijn en hoe je deze met slimme configuratie op kan lossen.
Digitaal vaardig
Het doel van de begeleiding is de adoptie en het dagelijks gebruik van Microsoft 365 en Teams te vergroten. Willemse spreekt over 10 procent van de functionaliteit die wordt gebruikt. De overige 90 procent is óf niet bekend, óf wordt als te complex beschouwd. Het begrip dat hierbij veel wordt gebruikt is ‘digitaal vaardig’. Willemse: “Bij onze opdrachtgevers komt het vaak voor dat er werknemers van vijf generaties actief zijn. Het verschil tussen wat zij op digitaal vlak kunnen, de vaardigheden dus, is echt enorm groot. Medewerkers die op e-mail vertrouwen zie je vooral bij de oudere generaties. De jongste groepen zien het nut van e-mail veel minder. Zij gebruiken Teams heel anders dan de rest.” Om die verschillende groepen beter met elkaar te laten samenwerken volstaat het niet om Teams voor iedereen toegankelijk te maken. Er moeten afspraken gemaakt worden over hoe het wordt ingezet en waarvoor.
Training en begeleiding
Die laatste stap klinkt makkelijk, maar vergt juist meer werk dan menigeen zich realiseert. Willemse: “Bedrijven gaan er te makkelijk vanuit dat de medewerker de digitale vaardigheden al bezit, of zich die door de praktijkervaring eigen maakt. Training en begeleiding zijn nodig, ook voor de jongere generaties die een kennisvoorsprong hebben. Zij moeten leren met de andere groepen digitaal samen te werken.” Die rol neemt Adoptify op zich. Adoptify’s core-competenties zijn breed bekend in de markt. Het bedrijf wordt makkelijk gevonden en geraadpleegd door organisaties met meer dan 250 medewerkers.
Actualiteit
Op dit moment is het voor Adoptify geen business as usual. De semi-lockdown in Nederland heeft grote impact. Voor het eerst moeten duizenden werknemers volledig vanuit huis werken. Dat zorgt voor extra en afwijkende, want uitsluitende remote, opdrachten. Willemse: “We begrijpen dat organisaties en medewerkers overrompeld zijn door de impact van de lockdown. Het is goed dat we in dit land over mogelijkheden beschikken op zo’n grote schaal thuiswerken mogelijk te maken. Op termijn voorzie ik wel de nodige serieuze problemen.”
Chaos
Hij is overtuigd van de beste bedoelingen van iedereen om op deze manier te kunnen doorwerken. De eerste week is het ook goed gegaan. Nu we inmiddels een paar weken verder zijn en de thuiswerkplek een gegeven is, neemt de chaos toe. Het ontbreekt aan een regiefunctie en duidelijke praktische afspraken. Bijvoorbeeld: hoe iedereen zijn data opslaat, maar ook de manier waarop men met elkaar communiceert, dat is in de hectiek niet besproken. Mensen ontdekken ook nieuwe functionaliteiten en beginnen die te gebruiken. Of dat altijd wenselijk is blijft onduidelijk. Normaal zou de IT- afdeling hier sturen en faciliteren, maar het heeft voor veel organisaties op dit moment geen prioriteit. Dat betekent volgens Willemse grote kans op out of control IT-gebruik door medewerkers of afdelingen. Hij voorziet dat op termijn een forse slag gemaakt moet worden om die chaos aan te pakken en weer tot uniformiteit en conformiteit te komen.
Positief
Dat laatste klinkt somber, maar Willemse is vooral positief. Helemaal als het gaat om de langere termijn impact van de huidige kennis-boost en praktijkervaring. “Thuiswerken was tot een paar weken terug bij veel bedrijven een voorrecht dat weinigen was gegund. Werkgevers zien nu in dat werknemers het niet eng vinden. De productiviteit is hoog en dat geldt ook voor de waardering. De koudwatervrees die jarenlang overheerste is onterecht gebleken. Ik hoop van harte dat we hier van leren en van huis uit werken of onderwijs volgen vanaf nu een vaste plek geven.”
Voorrecht
Het vereist wel meer kennis van de ingezette tools, zoals Microsoft 365 en Teams, over de volle breedte van de markt. Adoptify verzorgt die kennis al jaren op commerciële basis en die begeleiding zal nodig blijven. In de huidige crisis geeft Adoptify ook gratis webinars en trainingen. Ook aan doelgroepen zoals het onderwijs, die normaal niet tot de doelgroep behoort. Willemse: “Het is een voorrecht dit te kunnen doen en een bijdrage te leveren. Het is de reden waarom het zo lastig was een tijdslot voor dit interview te vinden. Direct na het interview schakel ik over naar een groep docenten voor Teams-ondersteuning, dat is mijn tweede groep vandaag.”