Het beloofde weer eens een échte op de koffie te worden waarbij we elkaar live zouden treffen. Maar dit keer gooide een forse sneeuwstorm roet in het eten. Dus wordt het toch een Teams-koffie, waarbij we met Gigasets dealermanager Simon Scholten praten over het afgelopen jaar én de hooggespannen verwachtingen voor de toekomst.
“Het is vorig jaar anders dan anders gegaan”, trapt Simon af (met gevoel voor understatement). “We hadden minder omzet, maar wehebben onszelf er goed doorheen geslagen. We hebben webinars ontwikkeld die we als masterclass in de markt hebben gezet. Met een duidelijke focus op het technische aspect. En deze zijn boven verwachting goed bezocht en beoordeeld”, vertelt hij enthousiast. De inhoud van de masterclasses: zo’n twintig deep dives van mijn technische collega Bas Bakker, met na afloop een certificaat. Twee uur per sessie en 95 procent van de bezoekers bleef hangen. We hebben er binnenkort alweer vijf gepland staan.”
Onverwachte groei
En er was nóg iets opvallends: de groei van DECT in de consumentenmarkt, voor het eerst sinds jaren. Daartegenover stond een stagnatie in het B2B-segment, waar Simon, met zijn collega’s Martin Reulen en Bas Bakker, de scepter zwaait. De zakelijke markt voor Gigaset vorig jaar niet makkelijk, omdat daar de nadruk ligt op spraak in de zakelijke omgeving, vaak in combinatie met DECT. En juist de grote bedrijven hielden hier de hand op de knip. Gelukkig waren er de nodige opdrachten vanuit het MKB-segment, stelt de dealermanager.
Gekooide tijger
Voor een dealermanager is er niks zo erg om niet de baan op te kunnen om met klanten aan de slag te gaan. Simon voelt zich af en toe een gekooide tijger, maar kan gelukkig nog wel terecht bij een groot aantal resellers. Simon: “De stemming was over het algemeen positief. De meesten zitten sterk in services en dat loopt wel door. Datzelfde geldt voor dienstverlening rond thuiswerken, beltikken en ook voor veel hardware.” De online aanbieders spinnen garen bij de huidige situatie, maar de verkoop via die kanalen kan niet de stagnatie compenseren die Gigaset ziet bij zijn retailklanten. Blik vooruit “We hebben de afgelopen tijd gefocust op het nieuwe jaar”, vertelt Simon. In 2021 gaat Gigaset zicht nadrukkelijk richten op de zorgmarkt, zoveel is al wel duidelijk. Simon: “Vorig jaar zagen we een toenemende vraag naar de ruggedized smartphone GX290, zo zijn we in aanraking gekomen met de zorgsector. De testen waren direct positief en dat heeft al tot veel aanvragen geleid. We waren al langer met smartcare bezig en dat is nu één van de pijlers voor dit jaar. We richten ons op mensen die goed gemonitord moeten worden en die we met een vergoeding van de zorgverzekeraar kunnen faciliteren. Ook de horeca was tot half maart hier erg in geïnteresseerd. Die vraag is nu even stilgevallen, maar die komt zeker weer terug.”
Nieuwe handsets
Gigasets nieuwe handsets en de mini multi cell is zeer positief ontvangen, vertelt Simon. “De komende weken worden deze producten gelanceerd bij onze distributeurs SDC en BusinessComm. Veel resellers zijn op zoek naar dit soort producten. Vooral in het MKB is er behoefte om in grotere omgevingen met tot twintig handsets te communiceren. We bieden een goed geprijsde oplossing. Hiermee dekken we het hele spectrum af, van één tot twintigduizend gebruiker en alles daartussen. Je kunt als gebruiker ook gemakkelijk upgraden met de bestaande Gigaset-configuratie. Als je start met de M670 kun je doorbouwen met de N670 tot aan de N870.”
Door het vuur
Gigaset Nederland is onderdeel van een gezonde Duitse organisatie en kan nog wel even door in de huidige omstandigheden. Iedereen bij Gigaset Nederland werkt bij voorkeur vanuit huis. Eén van zijn collega’s heeft hij sinds de start van de coronacrisis in maart niet meer gezien. Wel ziet iedereen elkaar elke maandagmorgen tijdens het teamoverleg. “Met de kerst hebben we een online pubquiz gedaan, aan de eettafel met een flesje wijn. En ook tussendoor is er vanuit de directie veel aandacht, zoals met een taartpakket, waarmee iedereen een appeltaart kon bakken. En ik heb gemerkt dat het B2B-team dat Martin, Bas en ik vormen, heel hecht is geworden en voor elkaar door het vuur gaan.”
Grapjes op kantoor
Ook Simon brengt nu dus de meeste van zijn kantooruren thuis door: “Mijn vrouw was begin vorig jaar bevallen van onze tweede en had natuurlijk zwangerschapsverlof. We hebben vrij snel op zolder een werkplek ingericht, waar zij nu achter drie beeldschermen zit. Ik kan met een laptop uit de voeten en werk vaak aan de keukentafel. Toen de kinderen thuis waren, was dat lastig. Gelukkig zijn de scholen en de kinderopvang weer open. Vanmorgen heb ik de oudste met de slee naar school gebracht. Maar de gezelligheid van kantoor mis ik wel. Een grapje op Teams is toch heel wat anders dan een grapje op de zaak. En ook de klanten, de feestjes en beurzen mis ik. Dus ik hoop maar dat die snel weer komen.”