Af en toe komen we als redactie van TBM een bedrijf tegen, wat een dienst aanbiedt die zo voor de hand ligt, dat je denkt; dat niemand daar eerder op is gekomen. Geuzenet biedt sinds 2017 vast internet via de mobiele netwerken aan op plekken, waar geen vast internet voorhanden is. Tijdelijk, permanent of als back up voor een vaste verbinding. En met succes. Inmiddels zijn er 70 partners aangesloten en wordt de stap gezet naar de Duitse markt. We spreken met oprichter en eigenaar Jeroen Meuleman.
“Dat kan toch niet waar zijn”, dacht Jeroen toen hij zich zo’n zeven jaar geleden realiseerde dat de snelle beweging naar de cloud in veel gevallen niet kon worden bijgebeend door een goede internetbeschikbaarheid. “Oude DSL verbindingen die het niet trokken, geen kabelverbinding om wat voor reden dan ook. De operators en kabelaars zagen dat probleem ook. Als het niet via de kabel of glasvezel kan, waarom kan het dan niet via de lucht, dacht ik toen. We hebben hele goede 4G verbindingen en straks nog beter via 5G.”
Dat was de reden voor hem om in 2017 Geuzenet op te richten, waarvan de naam ontstond bij het koffiezetapparaat, waar een collega het had over de geschiedenisles van zijn dochter, die ging over de watergeuzen. “Toen dachten we meteen aan Geuzenet, omdat we bedrijven bevrijden van traag internet.” Dat terwijl aan de keuze voor een goede naam, ook een rondgang langs gerenommeerde merkenbureaus vooraf was gegaan, zonder resultaat.
Overigens had Jeroen al een trackrecord in de telecom, met name binnen KPN, Vodafone en Ziggo en dan vooral binnen productontwikkeling en innovatie.
Eerste stappen
In 2017 zette Geuzenet de eerste stappen met het huren van capaciteit op de zendmasten van de drie operators. “We hebben met verschillende pilot klanten getest, en die waren heel blij. We hebben het vervolgens doorontwikkeld en in 2018 breed op de markt geïntroduceerd.”
Inmiddels lopen er een groot aantal projecten bij zakelijke klanten door het hele land, we werken veel samen met partners. We doen 85 procent via het partnerkanaal en 15 procent via direct sales.
De gemiddelde levertijd van de dienst ligt op een week, maar als het moet kunnen we binnen een dag een verbinding opbouwen. Jeroen: “We hebben het proces zo ingericht dat we heel snel en overal kunnen leveren.” Speciaal voor calamiteiten levert Geuzenet een stevige internetkoffer, waarmee een stekker in het stopcontact volstaat om internet te leveren. “Een normale levering is natuurlijk wat complexer als een router neerzetten bij een consument. We plaatsen buiten een professionele 4G-unit voor ontvangst en binnen een router, die je aan het klantnetwerk kunt koppelen. Daarbij kunnen we een vast ip-adres leveren, ook als er van operator wordt geswitched.”
Veel mogelijkheden
De toepassingen zijn legio. Er zijn veel spots en situaties waar geen glasvezel beschikbaar is, denk aan bedrijventerreinen met vervuilde grond, een verzamelgebouw of bijvoorbeeld bij de havens van Rotterdam. Daar leveren wij permanente verbindingen. Soms redundant, via twee operators.
Zo zijn er diverse glasvezelleggers/glasvezelaanbieders aangesloten, om hun klanten te voorzien van een zogeheten voorloopverbinding op een plek waar binnenkort glasvezel beschikbaar komt.
Klanten gebruiken het ook vaak als een back up systeem voor glasvezel. Bij andere gebruikers gaat het om een tijdelijke oplossing, klanten kunnen maandelijks opzeggen totdat hun Internetverbinding is opgeleverd.
Jeroen: “In de digitale infrastructuur van de toekomst zal glasvezel weliswaar dominant zijn, maar ook met 4G/5G gecombineerd worden tot hybride oplossingen, die meer flexibiliteit en redundantie geven. Dus er zal altijd behoefte zijn aan de verbindingen die we leveren. De komst van snel 5G zal het alleen nog maar interessanter maken. Voor plekken waar glasvezel problemen oplevert, zal het dan nog vaker een goed alternatief zijn. Zeker omdat je dan de snelheden van glasvezel kunt evenaren. We testen dat nu al in Duitsland en zijn er klaar voor. Nederland loopt nog wat achter.”
De klanten zijn er in alle sectoren; logistiek, handel, events, scholen, en bijvoorbeeld een aantal GGD-locaties die waren ingericht voor coronatesten. In het begin mikte Geuzenet vooral op het buitengebied, maar de vraag komt toch vooral uit de grote steden.
Partnerkanaal
Inmiddels bieden ruim 70 partners de diensten van Geuzenet aan. Hieronder vallen de telecom resellers, ICT-diensterleners en dus ook glasvezelaanbieders. “ICT-dienstverleners lopen regelmatig tegen het probleem aan dat ze benodigde connectiviteit niet (op tijd) kunnen leveren of dat er storingen in de infrastructuur plaatsvinden. Dat geeft dan heel veel stress voor een partner. Dan is een verbinding die je binnen een dag kunt aansluiten wel zo prettig. We zoeken dan ook vooral partners die dit als een aanvulling zien op hun bestaande dienstverlening, zoals glasvezelaanbieders. “Voor de partners is er 7 dagen per week, van 8 tot 8 support beschikbaar.
Geuzenet biedt voor partners twee modellen. Een agent verkoopt het product en krijgt vervolgens een kickback fee gedurende de hele looptijd. Dan ligt het debiteurenrisico bij Geuzenet. Een distributeur biedt het onder zijn dienstverlening aan als een soort white label. Hij kan dan zijn eigen tarief bepalen en aanbieden in combinatie met de eigen dienstverlening.
De focus lag tot voor kort puur op Nederland, al levert Geuzenet via haar partnernetwerk ook aan eindklanten in half Europa. Inmiddels reiken de ambities ook over de landsgrenzen, waarbij Jeroen begin dit jaar besloot om de Duitse markt te betreden. In eerste instantie met een bescheiden ambitie met focus op de deelstaten Nordrhein Westfalen en Niedersachsen.
Die doelstelling kon snel worden bijgesteld, toen hij in contact kwam met Harmen Teesselink, die sinds begin dit jaar actief is met het uitrollen van de IT-corporatie GFT in de Nederlandse markt. “We wilden dit jaar de markt verkennen, contacten leggen en partners zoeken. Recent zijn we lid en leverancier geworden van GFT, met name voor de Duitse markt, waar hun oorsprong ligt. Dat heeft natuurlijk een boost gegeven, hun 200 Duitse leden kunnen binnenkort de diensten van Geuzenet afnemen. De verwachting is dat begin volgend jaar deze diensten voor de Duitse markt beschikbaar komen. De gesprekken met de operators zijn in een vergevorderd stadium. En dan? “Als dat werkt dan kunnen we mogelijk andere landen gaan bedienen. De belangstelling is er.”