Bijna de helft van de Gen Z’ers (16 tot 29 jaar) gebruikt zijn mobiele telefoon langer dan 2,5 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise. Slechts één op de vier jongeren in deze groep geeft aan om de twee jaar een nieuw toestel aan te schaffen. De voornaamste reden om tóch over te stappen? Een versleten batterij.
Gen Z
Hoewel smartphonefabrikanten jaarlijks nieuwe modellen presenteren, blijkt uit de cijfers dat technische mankementen voor jongeren zwaarder wegen dan designvernieuwingen of nieuwe functies. Zo noemt 73 procent van Gen Z een slecht werkende batterij als voornaamste reden om een nieuw toestel aan te schaffen. Trage prestaties (56 procent) en fysieke schade (54 procent) volgen op gepaste afstand. Opvallend is dat meer dan de helft met prestatieproblemen toch pas na 2,5 jaar overstapt.
De voorkeur voor een functionele telefoon boven een luxe model past in een bredere trend. Uit cijfers van onder andere de Consumentenbond en internationale studies blijkt dat ook andere leeftijdsgroepen hun smartphone langer gebruiken. Waar het gemiddelde in Nederland jaren rond de twee jaar lag, schuift dat nu op naar 3 tot 3,5 jaar. In sommige gevallen wordt een toestel zelfs pas vervangen wanneer reparatie geen optie meer is.
Esthetische overwegingen spelen daarbij een beperkte rol. Slechts 18 procent van de Gen Z’ers geeft aan dat een nieuw design een reden is om te upgraden. Ook de behoefte aan een betere camera (22 procent) of extra functies (12 procent) blijft beperkt.
Volgens Bram Cornelisse, telecomexpert bij Pricewise, wijst dit op een meer pragmatische houding: “Technische mankementen, een snel verslechterende batterij en tragere prestaties wegen zwaarder dan het uiterlijk of de nieuwste functies. Gen Z kiest dus vooral uit noodzaak voor een nieuw toestel, en niet uit luxe of hebberigheid.”


