Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Achtergrond»Geluidsprobleem op het kantoor? Zo los je het op (door Frank Timmermans)
    Achtergrond

    Geluidsprobleem op het kantoor? Zo los je het op (door Frank Timmermans)

    13 december 20174 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Een open kantoorindeling is zo’n beetje standaard bij de meeste bedrijven. Begrijpelijk, want er zitten veel voordelen aan een dergelijke inrichting. Vooral de betere samenwerking en de ruimtebesparing die een open kantoorindeling oplevert worden geroemd in de directiekamers. In de praktijk leidt een open kantoorindeling echter vaak tot ongenoegen bij de werknemer en een verlaagde productiviteit. Slechte akoestiek draagt hier vaak nog extra aan bij. Daarom in dit blog drie tips om van het kantoor een werkomgeving te maken die aansluit bij de behoefte van de werknemer.

     

    Prioriteiten

    Recentelijk hebben we in samenwerking met Oxford Economics een onderzoek uitgevoerd onder 1200 werknemers en executives wereldwijd. Daaruit blijkt dat herrie en afleiding bronnen van ergernis zijn op de werkvloer. Deze ergernis wordt gedeeltelijk veroorzaakt doordat men in de boardroom andere prioriteiten stelt dan het personeel.

     

    Waar 70% van de leidinggevenden zegt dat ze het kantoor hebben ingericht om samenwerking te bevorderen, willen werknemers niets liever dan een werkplek waar ze zich kunnen concentreren. Om dit in perspectief te plaatsen: concentratie heeft meer prioriteit dan gratis eten of aanwezige kinderopvang. Een ander resultaat uit het onderzoek: de helft van de ondervraagden geeft aan niet te beschikken over de juiste middelen om afleiding op de werkvloer tegen te gaan.

     

    Je zou zeggen: verstrek headsets aan alle werknemers en de problemen zijn opgelost, maar dat is te gemakkelijk gedacht. Tuurlijk, headsets bieden een oplossing voor zowel  teveel als te weinig geluid. Maar de bedrijfsleiding zou het geluidsprobleem op de werkvloer meer holistisch moeten benaderen door factoren als kantoorontwerp en akoestiek in ogenschouw te nemen bij het streven de productiviteit en het algehele comfort te verbeteren. Het doel is een slimme werkplek te creëren, die  altijd past bij de werkbehoefte van het individu.

    Herrie op de werkvloer is een realiteit die gemanaged dient te worden. Dat is een specialisme. Ontwerpers kunnen een overvloed aan geluid bijvoorbeeld verdringen met akoestische panelen, maar daardoor kan een ruimte ook té stil worden. En dat is net zo erg als een teveel aan geluid. Je hebt vast wel eens in een bibliotheek zitten werken. De stilte kan daar overweldigend zijn, en dat maakt het moeilijk om je te concentreren. Werken in een drukke koffiebar lukt daarentegen prima, terwijl daar behoorlijk veel geluid is. Hoe dat kan? De verklaring ligt in de verstaanbaarheid van gesprekken. Wij mensen zijn evolutionair getraind om de aandacht te vestigen op stemmen om ons heen. Maar als gesprekken niet woordelijk verstaanbaar zijn, leiden ze niet af.

     

    Hoewel het wellicht contra-intuïtief lijkt, hebben vele onderzoeken aangetoond dat het toevoegen van geluid aan de werkomgeving net zo effectief kan zijn als geluid verminderende maatregelen. Het juiste, continue achtergrondgeluid maskeert de woordelijke verstaanbaarheid van gesprekken en verlaagt daardoor de afleiding. Natuurlijke geluiden werken daarbij het best. Experts hebben aangetoond dat het achtergrondgeluid als regen of watervallen kunnen zorgen voor stressreductie en rust, bovenop het onverstaanbaar maken van gesprekken.

     

    Het geluidsprobleem oplossen

    Wil je een geluidsprobleem op kantoor oplossen, en je mensen helpen in het vinden van concentratie, productiviteit en comfort? Uit onze ervaring blijkt dat een combinatie van de volgende oplossingen afleiding minimaliseert en concentratie maximaliseert.

     

    – Creëer verschillende omgevingen. Wijs specifieke omgevingen aan voor geluidsrijke activiteiten, zoals overleg, lunch of het maken van kopieën, en wijs daarnaast stilteplekken aan, waar mensen geconcentreerd kunnen werken.

     

    – Gebruik geluidsabsorberende meubels en andere akoestische elementen, zoals geluidsabsorberende plafond- en wandtegels.

     

    – Zorg voor een persoonlijke akoestische omgeving. Stereoheadsets en andere draagbare technologie kunnen mensen helpen om ongewenst geluid buiten te sluiten, zonder bij te dragen aan nog meer herrie. Headsets kunnen daarnaast zorgen voor betere telefoongesprekken, zodat mensen hun stem niet hoeven te verheffen om aan de andere kant van de lijn verstaanbaar te zijn.

     

    P.S.: RTL heeft een mooie reportage gemaakt over dit onderwerp. Die staat hieronder:

    https://www.youtube.com/watch?v=RK7rhRR3ZUI

    Gerelateerd

    technologie
    Vorige artikelOvername Broekhuis Automatisering door ICT Spirit
    Volgende artikel Mondicon lanceert We.Stream tijdens CES 2018

    Gerelateerde berichten

    women in tech

    Slechts 6 procent van ICT-bedrijven wordt geleid door een vrouw

    Strategische samenwerking Axians en Odido biedt optimale bereikbaarheid

    Strategische samenwerking Axians en Odido biedt optimale bereikbaarheid

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!