Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Telecom»Gamma Communications ziet omzet en winst groeien met 8 procent
    Telecom

    Gamma Communications ziet omzet en winst groeien met 8 procent

    22 maart 20234 Min leestijd
    Gamma
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
    Gamma Communications PLC zag de omzet en bruto-winst in 2022 met 8 procent stijgen. De telecom en unified communications aanbieder verwacht dat  de groei naar verwachting in 2023 zal aanhouden. Gamma  rapporteerde voor 2022 een omzet van GBP484,6 miljoen, een stijging van 8,2% ten opzichte van GBP447,7 miljoen in 2021. De omzet werd grotendeels gedaan door terugkerende inkomsten (89%), die werden gehandhaafd ten opzichte van hetzelfde cijfer een jaar geleden. De winst voor belastingen kwam uit op  GBP64,9 miljoen, een daling van 3,4% ten opzichte van GBP67,2 miljoen een jaar geleden. De winstdaling was het gevolg van 12,5 miljoen GBP aan een afwaardering van de Spaanse activiteiten. De huidige bestuursvoorzitter Richard Last treedt in mei dit jaar af. Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering die maand verwacht Gamma een opvolger te kunnen presenteren.

    Financiële hoogtepunten

    De Groep zette sterke financiële prestaties neer met een goede groei van de brutowinst die doorwerkte in de Adjusted EBITDA en aanzienlijke cashgeneratie. De omzet en brutowinst stegen elk met 8% tot respectievelijk £ 484,6 miljoen en £ 247,7 miljoen (2021: £ 447,7 miljoen en £ 228,5 miljoen), waarbij de brutomarge op 51% werd gehandhaafd. Recurrente omzet (zijnde omzet die “in de loop van de tijd” wordt erkend volgens toelichting 3) blijft hoog op 89% (2021: 89%). UK Indirect Business bleef sterk groeien met hogere volumes. De omzet groeide met 10% tot £ 295,9 miljoen (2021: £ 270,2 miljoen) en de brutowinst steeg met 9% tot £ 155,6 miljoen (2021: £ 143,2 miljoen). UK Direct Business liet een sterkere groei zien als gevolg van aanzienlijke nieuwe klanten, waarbij de omzet met 10% toenam tot £ 115,5 miljoen (2021: £ 104,8 miljoen) en de brutowinst met 9% toenam tot £ 57,4 miljoen (2021: £ 52,6 miljoen). European Business realiseerde een omzetgroei van 1% tot £ 73,2 miljoen (2021: £ 72,7 miljoen) ondanks uitdagende macro-economische en bijbehorende marktomstandigheden. De aangepaste EBITDA van de groep groeide met 10% tot £ 105,1 miljoen (2021: £ 95,4 miljoen), meer dan een omzetgroei van 8% als gevolg van voortdurende actieve kostenbeheersing. Winst uit bedrijfsactiviteiten verlaagd met 4% tot £ 65,4 miljoen (2021: £ 68,3 miljoen), voornamelijk als gevolg van niet-contante uitzonderlijke posten van £ 12,5 miljoen met betrekking tot een bijzondere waardevermindering van goodwill in Spanje en een klein verlies op desinvestering binnen de Spaanse activiteiten (noot 4).

    Hoogtepunten van het product

    Er bleef een aanzienlijke groei in de belangrijkste productgroepen. Zo leidde de toegenomen acceptatie van spraak voor Microsoft Teams tot een toename van het aantal SIP-trunks. In totaal groeide het aantal Sip-truks met 24 % (van 1.432 naar 1.776). Het leeuwendeel daarvan kwam voor rekening van trunks voor Microsoft spraaktoepassingen, hier een groei van 287 % (van  124 naar 356). Overigens nog altijd flink onder de traditionele trunks voor PBX ondersteuning, dat met 4 % groeide naar 1.054.

    Het aantal Cloud PBX-seats is toegenomen van 804.000 naar 915.000 (+ 28 %), waarvan het merendeel, 751, in het Verenigd Koninkrijk.

    In het VK groeide de verkoop van de Collaborate-bolt-on-module sneller dan die van de Horizon-kernmodule, met een stijging van 16% van 63.000 naar 73.000, en ondersteunde het een stabiele gemiddelde opbrengst per gebruiker (“ARPU”).

    De groei in Europese cloud-seats werd voornamelijk gedreven door Duitsland en werd ondersteund door de overname van NeoTel 2000 SLU (“NeoTel”), een toonaangevende ontwikkelaar van applicaties om cloud-contactcenters te beheren en de klantervaring op de Spaanse markt te verbeteren.

    Gamma bleef investeren in haar groepsbrede productportfolio. Het heeft geïnvesteerd via zijn eigen softwareontwikkelingsmogelijkheden in het VK, waaronder Phoneline+, core cloud PBX-technologie en bolt-ons. Bovendien is gestart om producten uit het VK naar Europa uit te breiden, zoals Operator Connect en CircleLoop.

    De nieuwe  CEO Andrew Belshaw is positief gestemd.:”Ik ben verheugd de eerste reeks jaarresultaten te presenteren sinds ik ben aangesteld. Gamma heeft opnieuw een sterk jaar achter de rug met een dubbelcijferige aangepaste EBITDA-groei en genereerde bijna £ 100 miljoen cash uit operaties. De populariteit van spraakherkenning van Microsoft Teams heeft geleid tot uitbreiding van zowel onze UK Direct als Indirect-activiteiten, die elk een omzetstijging van 10% opleverden. De groei van onze Cloud-seats in het VK was aangenaam, aangezien we 75.000 seats hebben toegevoegd en onze Europese activiteiten ook goed presteerden, waardoor het aantal Cloud-seats met 28% toenam, ondanks een moeilijke Europese markt.”

    “Gamma blijft goed gepositioneerd om eventuele macro-economische tegenwind het hoofd te bieden. We hebben een productenpakket dat bedrijfskritisch is voor klanten en telefoniediensten zijn doorgaans veerkrachtig geweest tijdens periodes van economische stress. We hebben een hoge mate van terugkerende inkomsten en verwachten sterk cash te blijven genereren. We hebben een gezonde balans waardoor we kunnen blijven investeren in het bedrijf en organische groei kunnen ondersteunen met acquisities.”

    Gerelateerd

    Vorige artikelDe jaarlijkse hoogmis
    Volgende artikel Eenderde Nederlanders niet blij met ccross-device tracking

    Gerelateerde berichten

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    https://www.fcbarcelona.com/en/FC Barcelona lanceert met Barça Mobile eigen MVNO

    FC Barcelona lanceert met Barça Mobile eigen MVNO

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!