Remco de Kramer is Senior Go-To-Market Manager Modern Work bij Microsoft. Hij vertelt: “Van klanten ontvangen wij regelmatig de vraag wat een Teams Phone implementatie succesvol maakt. Onze antwoorden delen wij graag, want als je als MSP hierop aansluit vergroot je de kans om deals te winnen. De groei van Teams Phone is aan het versnellen. Organisaties zijn op zoek naar manieren om ICT te vereenvoudigen en gebruikersgemak te verhogen. In een CIO survey van Morgan Stanley gaf 67% van de organisaties aan binnen 3 jaar gestandaardiseerd te zijn op Microsoft Teams. Op dit moment zijn er 12 miljoen gebruikers met een vast nummer, het dubbele van een jaar geleden. Dit realiseren zij door losstaande (hosted) communicatie oplossingen te consolideren in één platform; Microsoft 365. Want Microsoft Teams is voor 270 miljoen actieve gebruikers de front-end voor productiviteit.”
Remco de Kramer, Senior Go-To-Market Manager Modern Work bij Microsoft
Tips voor succesvolle inzet Teams Phone
Werk samen met gecertificeerde partners die beschikken over de advanced specialization1 in Teams Calling
Dit geeft zekerheid. Deze partners beschikken over een door Microsoft gevalideerde propositie, aanpak, kennis en referenties. Werk om dezelfde reden samen met door Microsoft gecertifieerde Teams Contact Center (https:// aka.ms/CertifiedCC)2 en Recording3 (https://aka.ms/CertifiedRec) oplossingen. Gebruik deze oplossingen wanneer antwoordgroepen en keuzemenu’s- inbegrepen in Teams Phone – onvoldoende invulling geven aan de gewenste functies. Microsoft Teams is een platform die ISV’s alle mogelijkheden geeft de functionaliteit uit te breiden, bijvoorbeeld met receptie bedienposten.
Minimaliseer de tijd waarin een ander communicatieplatform of (hosted) PBX naast Teams bestaat
Integratie met een (hosted) PBX is ondersteund door Microsoft om een migratie periode te faciliteren. Vereenvoudiging van het ICT landschap, verhogen van gebruikersgemak en daarmee samenhangende besparingen worden niet gerealiseerd zolang een ander platform (naast Teams Phone en direct routing voor de PSTN koppeling) onderdeel uitmaakt van de oplossing. Goed om te weten. Microsoft certificeert geen direct routing oplossingen. Enkel de Session Border Controller; een component in de direct routing infrastructuur. Voor telecom operators certificeert Microsoft de oplossing wél. Controleer of je partner werkt met een gecertifieerde SBC en/of Operator Connect partner is. Integraties (PBX of analoge devices) horen gekoppeld te worden op de SBC of de SIP-Gateway (SIP telefoons of DECT). Ga voor Teams Native telefonie oplossingen en vermijd oplossingen die gebaseerd zijn op integraties.
Beschouw telefonie als onderdeel van de werkplek, niet als losstaande oplossing.
Teams Phone brengt alle vormen van communicatie onder in één samenwerkingsoplossing. Dit met Microsoft 365 met Teams als primaire interface. Maak alle keuzes met dit als uitgangspunt. Werk bijvoorbeeld als klant samen met een partner die de volledige Microsoft 365 oplossing overziet. Heb je een bestaande IT partner en wil je een in telefonie gespecialiseerde partner toevoegen. Maak dan de telefonie beheerders rol aan in Microsoft 365 om dit goed te organiseren. De Microsoft 365 kennis van de telefonie partner maakt dat deze goed kan samenwerken met de bestaande IT partner.
Vele MSP’s gebruiken Teams Phone als startpunt om meer managed services op Microsoft 365 aan te bieden. Forrester Total Economic Impact4 (https://aka.ms/PartnerOpp) analyse laat zien dat de omzet potentie van Teams gerelateerde managed services $16,- (inclusief telefonie) per gebruiker per maand is. Dit groeit naar $32,- wanneer dienstverlening op de volledige Microsoft 365 suite geboden wordt. Voor MSP’s is het aantrekkelijker dan ooit om Teams Phone diensten aan te bieden. Ben je hiermee nog niet gestart? Werk dan samen met een telecom operator of direct routing service provider om dit eenvoudig en snel te realiseren. Voel je vrij om via LinkedIn contact met mij op te nemen voor introducties bij deze partijen.