Handelsbeperkingen en een teruglopende verkoop van smartphones zorgen voor een forse terugval van de omzet van Huawei in het eerste half jaar van 2021. De omzet daalde met 29,4 procent op jaarbasis tot CNY 320,4 miljard ($ 49,5 miljard). De nettowinstmarge steeg van 9,2 procent in H1 2020 tot 9,8 procent, de hoogste marge sinds de sancties van de VS in maart 2019.
In een verklaring merkte roulerend voorzitter Eric Xu (foto) op dat de resultaten in lijn waren met de voorspellingen: “Ondanks een daling van de omzet van onze consumentenactiviteiten veroorzaakt door externe factoren, hebben we er vertrouwen in dat onze carrier- en enterprise-activiteiten gestaag zullen blijven groeien.”
Digitale druk
Xu erkende dat Huawei moeilijke tijden doormaakte, maar verklaarde dat het “diep blijft geloven in de kracht van digitale technologie om nieuwe oplossingen te bieden voor de problemen waarmee de wereld momenteel wordt geconfronteerd”.
Het bedrijf is van plan is om “onze huidige strategie voort te zetten en dat we op schema liggen om ons jaarlijkse bedrijfsdoel te halen”.
De leverancier mikt op groei vanuit zijn cloudactiviteiten, een groeiende focus op software, waaronder HarmonyOS, en intelligente voertuigen.
Zo zijn inmiddels meer dan 50 miljoen gebruikers overgestapt naar het Android-alternatief HarmonyOS 2 sinds de lancering in juni.
Tijdens H1 begon Huawei met de verkop van een elektrische auto voor de Chinese markt. Doel is de verkoop van 300.000 auto’s in 2022.
Zakelijke markt
De omzet van Carrier Network Business Group (CNBG) daalde met 14,2 procent tot CNY 136,9 miljard, toegeschreven aan China Mobile dat zijn 700MHz 5G-aanbesteding uitstelde tot half juli. Huawei won 60 procent van het contract en zou zonder de vertraging de omzet bij de divisie hebben laten groeien.
De buitenlandse omzet van de unit steeg.
De omzet van de Consumer Business Group daalde met 47 procent tot CNY 135,7 miljard, grotendeels als gevolg van de verkoop van de Honor-divisie in 2020.