Ondernemend Nederland versneld aansluiten op glasvezel, focus op diensten die altijd, overal en veilig werken en bereikbaar zijn mogelijk maken, én vereenvoudigde self-service. Een paar van de belangrijkste aandachtsgebieden van KPN voor het MKB, zo leren we van Michel Fastenau, portfoliomanager SME Mobile, UC/Voice & Small Business bij KPN. We spreken hem aan de vooravond van het partnerevent Release 2022. “Alles wat we doen, is vanuit de drie basisprincipes; het bieden van onderscheidende proposities, eenvoudig zaken doen én waarde toevoegen voor klant- en partner.”
Michel werkt zo’n elf jaar bij KPN, waar hij ooit instroomde in het young potential programma. Vervolgens was hij actief in diverse disciplines, van ketenmanagement glasvezel via verschillende rollen binnen de retail organisatie, distributie management en go-to-market, nu als manager portfolio verantwoordelijk voor het SME/SMB segment. Dus van ZZP-SoHo tot MKB. Direct én indirect, waar de circa 1.850 partners die opereren onder de vlag van KPN en RoutIT dus ook onder vallen.
Security
Een van de belangrijkste items op dit moment is security, merkt Michel op. “Sinds corona werken mensen op verschillende plekken met devices van de werkgever en soms ook gewoon met eigen devices. Dit brengt onzekerheid en kwetsbaarheid met zich mee. Overal en altijd kunnen werken moet dus hand in hand gaan met overal veilig kunnen werken. Hybride werken lukt steeds beter, maar ontdekken of dat veilig is, is niet vanzelfsprekend. Dat zit ‘m ook in bewustzijn. Bij de werkgever, zijn IT’er, maar ook de werknemer zelf. We hebben voor onze klanten natuurlijk EVI (Extra Veilig Internet) als standaard beveiliging binnen de access, en we bieden end-point security, maar het begint bij bewustzijn over mogelijke risico’s en bedreigingen. Om deze reden besteden we hier ook aandacht aan tijdens het Release event, zodat onze partners dit bewustzijn ook weer richting hun klanten kunnen vergroten.” Vanuit KPN is alles secure by design, we zorgen ervoor dat onze platformen secure zijn, we toetsen diensten standaard vanuit onze security protocollen, en ontwikkelen diensten dus met als uitgangspunt dat veiligheid voor de klant waarborgt.
“Verder heeft KPN Ventures recent een investering gedaan in een cloud-security partij. Samen met deze partij wordt nu gekeken naar het bieden van een cloud-based security oplossing aan onze MKB klanten. Denk aan een veilig cloud-beveiligingsplatform wat organisaties en gebruikers volledige bescherming biedt tegen bedreigingen via email, internet en cloud, ongeacht of ze op kantoor, thuis of onderweg zijn. Michel: ”Partners vragen ook aan ons om dat stuk beveiliging makkelijker voor ze te maken. Aan de ene kant de awareness stimuleren en aan de andere kant diensten bieden die de beveiliging eenvoudiger maken.”
Efficient samenwerken
In de grootzakelijke markt is de beweging richting UC een stuk duidelijker, maar in het MKB gaat dit wat minder snel, vertelt Michel. “Grootzakelijk is al om, die zien de kostenbesparing, het positieve effect op o.a. milieu (minder reisbewegingen), het gegeven dat medewerkers thuis doorgaans productiever zijn én de privé-werkbalans beter op orde hebben. Het is vanuit die behoefte ook een vraag van medewerkers zelf. In tegenstelling tot de corporates was het MKB minder goed voorbereid op hybride werken. Na de start van de coronacrisis hebben ze meer tijd nodig gehad om zich aan te passen, en in sommige branches werkt thuiswerken natuurlijk ook gewoon niet. Het MKB ging ook weer sneller terug naar kantoor, maar ik denk zeker dat een groot deel van het MKB ook de voordelen inziet van hybride werken. Het is aan ons om ze daarbij te helpen door te laten zien hoe het voor ze kan werken en het toegankelijk te maken. KPN Partner Network is erop gericht om dit te realiseren voor ze. We willen de klant vooruit helpen in deze stap en daar hoort dan die hele cyclus bij van connectiviteit inclusief glasvezel en mobiel, werkplek, UC en security. Daarbij maken we het onze partners zo makkelijk mogelijk. Het verder vereenvoudigen en verbeteren van OneBase (beheer platform voor partners en klanten) speelt hier een belangrijke rol in.”
Geïntegreerde communicatie
Tijdens de coronacrisis werd het ineens een stuk belangrijker dat mensen die gewend waren op kantoor met een vast toestel te bellen ook thuis bereikbaar waren. Dat kon natuurlijk al met vast-mobiel integratie, maar nog lang niet iedereen had dat geregeld. Met vast-mobiel integratie wordt de flexibiliteit qua bereikbaarheid vergroot, maar daarnaast ontstond natuurlijk ook de behoefte om online te kunnen vergaderen en op afstand goed met elkaar te kunnen samenwerken. De vraag naar oplossingen als Microsoft Teams of Cisco Webex nam daarmee toe. Het mooie is dat wij dat via onze partner geïntegreerd met ons telefonie platform kunnen aanbieden, zo wordt voor klanten én de bereikbaarheid beter geregeld, én het samenwerken.
“Voordeel voor de partner en de eindklant is dat wij zowel Teams en Webex bieden. Het hebben van een keus met ieder z’n eigen voordelen is altijd prettig, zo kan beter ingespeeld worden op de behoefte van de eindklant. Voor de partner zit de winst ‘m ook in het bieden van de dienstverlening er omheen; levering, configuratie, service etc. We zijn blij dat we samen met onze partners door deze dienstverlening ondernemend Nederland vooruit kunnen helpen in een toch wel veranderende manier van werken. Uiteindelijk wordt iedereen blij van efficiënter en gemakkelijker werken.”
De klant aan de knoppen
Eenvoudig zakendoen is een van de credo’s van KPN Partner Network, ook ingegeven om de partner te ontlasten. Personeel is in de IT erg schaars, en je wilt je mensen niet belasten met zaken die ook volautomatisch kunnen. “Via platforms zetten we de klant aan de knoppen. Zodat deze makkelijk instellingen kan aanpassen of een bestelling plaatsen. Ben ik op kantoor en wil ik mijn doorschakeling instellen via een druk op de knop, dan is dat super makkelijk. Dat doe je in de MijnGesprek app, die is bedoeld voor je bereikbaarheids-instellingen. Een extra sim bijbestellen voor een nieuwe medewerker of eenvoudig inzicht in je producten en diensten kan in de nieuwe MijnKPN app die we recent hebben geïntroduceerd, speciaal voor onze MKB klanten. En natuurlijk werken we verder aan ons MijnKPN/OneBase online digital services platform. Ook daar willen we zorgen dat de partner onze diensten in een platform kan regelen.”
Is er dan nog wel werk voor de partner te doen? “Uiteindelijk moet een dienst altijd nog opgeleverd worden, dus daar heeft de partner een belangrijke rol. In het servicedeel wil je alles zo eenvoudig mogelijk maken.”
Net als veel MKB klanten is ook de partner nog niet altijd klaar voor het leveren van hybride werkoplossingen. “Zo introduceren we tijdens Release 2022 het partnertransformatieprogramma. We hebben telco’s aan de ene kant en MSP’s aan de andere kant. Daar zit een groot stuk tussen. We hebben een programma gemaakt waarin we de ondernemer en zijn mensen meenemen in de stap richting IT. Inhoudelijk maar ook qua bedrijfsvoering. Bij de eerste klantbezoeken sturen we een van onze consultants mee om bij die klant de werkplek uit te rollen. De eerste keer doen wij het, de tweede keer samen en de derde keer kijken we mee. Zo helpen we de partner naar de nieuwe wereld. Het inrichten van een moderne werkplek is immers heel wat anders dan het inrichten van een telefooncentrale. Het is belangrijk dat je investeert in kennis, anders ga je het niet redden. Daarom is de KPN Partner Network University zo belangrijk. Dit jaar zijn er alleen al 205 technische trainingen gepland in Ede. Zo helpen we onze partners om te blijven ontwikkelen.”
Ambitie in glasvezel
‘Wie de verbinding heeft, heeft de klant’, is een bekend gezegde in de telecom. VoIP neemt daarin nog steeds een belangrijke rol in en groeit nog steeds. En connectiviteit of bereikbaarheid gaat natuurlijk steeds meer via mobiel. “Een mijlpaal daarin is dat we vorig jaar door Ookla tot beste netwerk van Nederland zijn uitgeroepen, en dit jaar door Umlaut zelfs tot beste netwerk van de wereld”.
En dan is er natuurlijk glasvezel, de verbinding van de toekomst, welke we nu versneld uitrollen door heel Nederland. Met de oprichting van de joint venture Glaspoort vorig jaar worden bedrijventerreinen hier nadrukkelijk in meegenomen. Michel: “Een concurrerende markt. Ook hier gaat het erom dat je bedrijven op een terrein helpt met hun behoefte aan een snelle en stabiele verbinding. Voor de partner is het belangrijk dat je hem een goede propositie biedt waarmee hij relevant en interessant kan zijn voor de klant. We willen meer dan 75 procent van ondernemend Nederland toegang geven tot onze glasvezel diensten binnen vijf jaar. Dit jaar gaat Glaspoort op ruim 140 bedrijventerreinen uitrollen, waar wij als KPN onze MKB glasvezel KPN het MKB het MKB onze zakelijke glasvezel proposities . Hier zijn we niet alleen onderscheidend met supersnel en stabiel internet, maar ook de standaard meegeleverde security oplossing ‘extra veilig internet’, en 4G back-up. Erg waardevol voor bedrijven. We hebben wel meegemaakt dat ondernemers het niet eens in de gaten hebben als de glasvezel verbinding eruit ligt omdat bijvoorbeeld een kabel is geraakt. Zo blijft de ondernemer gewoon in business. Daarnaast kan de ondernemer bij ons glasvezel afnemen als onderdeel van onze totaaloplossing KPN EEN MKB, inclusief mobiel, voice, zakelijke TV, werkplek etc.
Daarnaast zijn we overstappen met behoud van IP adres aan het ontwikkelen. Iemand die koper heeft zit hoogstwaarschijnlijk al bij KPN en voor sommige ondernemers is een vast IP adres van belang voor hun dienstverlening of bijvoorbeeld beveiliging. Behoud van IP adres draagt dan bij aan een soepele overgang van koper naar glas. Dat maakt de keuze voor een partner om het samen met ons te doen wel heel makkelijk. En in tegenstelling tot de andere aanbieders doen we ook niet aan vraagbundeling. Wij maken een plan voor zo’n terrein met de ambitie om 80 procent te verglazen en daar gaan we dan vol voor”, besluit Michel.
Release 2022
Afgelopen maand organiseerde KPN Partner Network voor alle RoutIT & KPN partners haar event Release. In 16 webinars, verdeeld over vier dagen, werden de partners en hun medewerkers bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen. Ondanks dat live-events weer mogen toch weer online, omdat je zo veel meer betrokkenen bereikt. Kwamen er in 2019 nog zo’n 750 vakgenoten naar Release in Ede, vorig jaar trok de online versie 3.500 bezoekers. Daarnaast is een belangrijk voordeel natuurlijk dat de sessies achteraf teruggekeken kunnen worden. Waar Release in het voorjaar zich richt op een bredere doelgroep binnen de partners, heeft Vision in het najaar de focus meer op ondernemers en management. Net als vorig jaar zal Vision ook dit jaar live plaatsvinden in Ede.