De Europese cloudmarkt is nu meer dan vijf keer zo groot als begin 2017 en bedroeg in het tweede kwartaal van 2022 10,4 miljard euro. In diezelfde periode hebben Europese dienstverleners hun cloudinkomsten met 167% laten groeien, maar hun marktaandeel daalde van 27% naar 13%, omdat hun groeipercentage ver achterbleef bij de algemene groei van de cloudmarkt. Dit blijkt uit nieuwe gegevens van Synergy Research Group.
De belangrijkste winnaars van de marktgroei zijn Amazon, Microsoft en Google. Deze drie wereldwijde cloudproviders zijn nu goed voor 72% van de regionale markt en hun aandeel blijft gestaag stijgen. Van de Europese cloudproviders zijn SAP en Deutsche Telekom de leiders, elk goed voor 2% van de Europese markt. Zij worden gevolgd door OVHcloud, Telecom Italia, Orange en een lange lijst van nationale en regionale spelers. De rest van de Europese markt is in handen van kleinere Amerikaanse en Aziatische cloudaanbieders, die gestaag marktaandeel verliezen.
In de afgelopen vier kwartalen bedroegen de inkomsten uit cloudinfrastructuurdiensten (inclusief IaaS, PaaS en gehoste private clouddiensten) in totaal meer dan EUR 27 miljard, een stijging van 41% ten opzichte van de voorgaande vier kwartalen. IaaS- en PaaS-diensten zijn goed voor meer dan 80% van de markt en groeien ook sneller dan het kleinere segment van gehoste of beheerde private clouddiensten. Sommige van de hoogste groei wordt gezien in PaaS met database-, IoT- en analysediensten.
Seeds selecter
“De cloudmarkt is een spel van schaalgrootte waarbij aspirant-leiders enorme financiële investeringen moeten doen, een langetermijnvisie moeten hebben op investeringen en winstgevendheid, een gerichte vastberadenheid moeten behouden om te slagen en consequent operationele uitmuntendheid moeten leveren. Geen enkel Europees bedrijf komt in de buurt van deze criteria en het resultaat is een markt waar de zes leiders allemaal Amerikaanse bedrijven zijn”, aldus John Dinsdale, hoofdanalist bij Synergy Research Group. “Aangezien Amerikaanse cloudproviders elk kwartaal meer dan 4 miljard euro blijven investeren in Europese investeringsprogramma’s, is dat een onmogelijke opgave voor bedrijven die hun marktleiderschap serieus willen betwisten. Bijgevolg hebben Europese cloud providers zich meestal gevestigd in een positie waarin zij lokale groepen klanten bedienen die een aantal specifieke lokale behoeften hebben, soms als partners van de grote Amerikaanse cloud providers. Sommige van die Europese cloudproviders zullen blijven groeien, maar het is onwaarschijnlijk dat zij ervoor zorgen dat het totale Europese marktaandeel groeit.”