Op de recente Euronics Annual Meeting, dit keer in Warschau, werd duidelijk dat de groep zich momenteel alleen op digitaal gebied dynamisch ontwikkelt. In Nederland maken Electroworld en dewitgoedspecialist.nl deel uit van de Europese retailgroep Euronics, die circa 6.000 retailers in 30 landen vertegenwoordigd.
Het probleem treft niet alleen Euronics: consumenten tonen momenteel weinig bereidheid om nieuwe elektronische apparaten in te slaan. Gelukkig heeft de organisatie een sterke digitale positie. Want terwijl de verkoop van stationaire producten bij Euronics tussen januari en april 2024 met nog eens vier procent daalde (in de hele sector werd in die periode een daling van vijf procent waargenomen), stegen de online verkopen van de groep met maar liefst acht procent – de rest van de industrie stagneerde Daarentegen groeide ook de e-commerce slechts met één procent. Tijdens het traditionele Euronics-zomerevenement op Mallorca lag de nadruk, naast enkele organisatorische onderwerpen, vooral op de verdere digitale strategie van de samenwerking en mogelijke manieren om de stationaire zwakte te overwinnen.
Om meer klanten weer bereid te vinden om in haar winkels te kopen, rekent Euronics op het 55-jarig jubileum van de groep en de bijbehorende ‘Just right’-campagne. Daartoe werden vijf centrale beloften van het merk Euronics gedefinieerd, die het leven van haar klanten moet vereenvoudigen
Het sterke merk Euronics trekt ook nieuwe leden. Onder de 15 nieuwe leden in het lopende boekjaar waren onder meer de consumentenwinkels V-Markt (met 49 locaties), Hausgerätewelt in Stuttgart en Elektrohaus Schröder in Friedberg. “De samenwerking tussen Euronics Duitsland en Euronics Oostenrijk is ook een sterk teken voor de markt”, legt Kober uit. Zoals aangekondigd op de Zomerconventie is de grensoverschrijdende samenwerking bedoeld om synergiën op lange termijn te creëren op het gebied van goedereninkoop, digitalisering en de ontwikkeling van marketingplatforms.
Digitale oplossingen zullen blijven worden uitgebreid
Tijdens de Zomerconventie 2024 werden ook verdere maatregelen besproken om de succesvolle digitale strategie van de groep verder uit te bouwen. Twee initiatieven die Euronics voor het eerst presenteerde op haar jaarcongres in Berlijn in februari worden verder ontwikkeld: samen met de gelanceerde data science-project, dat zich richt op optimalisatie op het gebied van onder meer voorspellende verkopen, voorraadomloopsnelheid en prijsstelling, blijft aan kracht winnen. En de AI -gebaseerde WhatsApp-chatbot ‘Roni’ zal binnenkort ook over spraakfunctionaliteit beschikken. De test van een digitaal reclamesupplement werd op Mallorca gepresenteerd als een nieuwe maatregel. Ook het supplement is dynamisch: na selectie kan het snel worden aangemaakt omdat het product, de prijs en de omschrijving automatisch worden overgenomen. Productruil en prijswijzigingen in realtime bieden ook nog meer flexibiliteit. Ook bewegende beelden, video’s en variantcarrousels kunnen worden geïntegreerd. Zodra de relevante informatie is ingevoerd, publiceren leden het supplement naadloos op hun digitale kanalen en ontvangen ze waardevolle inzichten in het klantgedrag door weergaven, klikken of paginaweergaven te evalueren. Naast de digitale bijlagen werd ook een uitbreiding van de Euronics online marktplaats voor de marketing van gebruikte goederen gepresenteerd.
Right of repair
Een ander aandachtspunt was het onderwerp dienstverlening. Euronics bereidt haar leden onder meer voor op het onderwerp ‘recht op reparatie’. Hiervoor werken wij nauw samen met verenigingen als BVT, ZVEI en Mittelstandsverbund en andere partners in de markt. Met deze partners en de industrie probeert Euronics ook de toekomst van dienstverlening fundamenteel vorm te geven. De focus ligt primair op het opzetten van gestandaardiseerde processen en een nauwe uitwisseling tussen alle betrokkenen, inclusief voorbeelden van best practices uit de onderlinge samenwerking. Trouw aan het motto ‘Samen de toekomst van dienstverlening vormgeven’ ligt de nadruk bijvoorbeeld op het aanpakken van het tekort aan geschoolde arbeidskrachten, het voldoen aan rapportageverplichtingen en het aanpakken van duurzaamheidsaspecten. Met de nabijheid van klanten en regionale en landelijke positionering wil Euronics zichzelf positioneren als een krachtige strategische partner voor de industrie – en tegelijkertijd punten scoren bij eindklanten.
Uitbreiding raad van bestuur Euronics
Naast deze inhoudelijke aspecten kwam op de Zomerconventie 2024 ook organisatorisch nieuws aan bod. Bekend werd dat het bestuur van Euronics, dat sinds het verrassende vertrek van Jochen Mauch en Michael Rook eind 2024 alleen nog maar bestond uit Benedict Kober en Denis-Benjamin Kmetec , opnieuw gaat worden uitgebreid. Een derde lid zou de commissie moeten versterken, maar de groep wilde niet bekendmaken wanneer dat zou zijn en wie dat zou zijn. Er vindt echter al een verandering plaats in het categoriemanagement bij Euronics: de vorige divisiemanager Kai Kürpick verlaat op eigen verzoek de groep om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Hij wordt vervangen door een nieuw dubbelteam bestaande uit Björn Abels, voorheen Hoofd Inkoop , en Sebastian Greul, voorheen Hoofd Categoriemanagement Kleine Elektrische Apparaten.
Met de mix van strategische en organisatorische onderwerpen en industriële innovaties bereikte Euronics dit jaar meer dan 800 deelnemers op Mallorca. Euronics-baas Benedict Kober was hier zeer tevreden over: “We zijn enthousiast over het hoge aantal deelnemers dit jaar en het grote belang van het evenement voor onze leden en partners. De consequent positieve feedback en de uitwisseling over de inhoud laten zien dat we er zijn ook “We hebben dit jaar de lef van de tijd en de industrie geraakt.” De talrijke lezingen en presentaties van Euronics werden aangevuld met exclusieve productpresentaties van de branchepartners en een informatief ondersteunend programma, dat traditiegetrouw werd geleid door de bekende moderator Judith Rakers.
Toen de jaarvergadering van 2024 ten einde liep, verschoof de focus naar de toekomst. Euronics International herbevestigde zijn inzet voor innovatie, duurzaamheid en groei, met plannen om zijn digitale capaciteiten te vergroten en zijn aanwezigheid op belangrijke markten uit te breiden.
“We zijn enthousiast over de kansen die in het verschiet liggen”, aldus Hans Carpels, President Euronics GEIE . “Ons succes is gebaseerd op sterke partnerschappen en we zullen nauw blijven samenwerken met onze leveranciers, leden en belanghebbenden uit de sector om positieve veranderingen te bewerkstelligen en uitzonderlijke waarde aan onze klanten te leveren.”